Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 495 Twin - Avfrostning LP  (läst 322 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
IVT 495 Twin - Avfrostning LP
« skrivet: 04 december 2022, 14:01:20 »
Hej,

Har haft några inlägg här ang min 495 Twin. Men idag fick jag Pressostat Låg och efter mkt pill och avstängd i 20min så går den på kompressor nån minut och sen slår den av, det står Avfrostning LP. Jag har rengjort smutsfiltret, spillkopp osv. Däremot så kan jag inte se att Köldbärarpumpen går, den är varm som Satan och skruven rör sig inte. Elpatron går ej, kompressorn hoppar igång lite då & då i nån minut. Inget larm. Fick förut Pressostat låg men har inte kommit tillbaka.

GT10 - Köldb 71 grader

Är det så att pumpen inte kan fungera om Köldb cirkpumpen går sönder ?

Bra tajming nu när det ska bli kallare, och jag som väntar på en ny IVT AirX.
« Senast ändrad: 04 december 2022, 14:21:33 av M@ZE »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495 Twin - Avfrostning LP
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 22:11:25 »
Hej!
Köldbärarpumpen måste funka för att kompressorn ska funka.
Om du lossar centrumskruven på köldbärarpumpen (ha en trasa under, det droppar) så kan du prova att hjälpstarta med en mejsel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Avfrostning LP
« Svar #2 skrivet: 05 december 2022, 20:05:34 »
Märkte det, efter ett långt pillande och hjälp på traven med Köldbärarpumpen så började den hoppa igång. Knackade rätt hårt på den i sista försöket och ”juckade” fram och tillbaka med mejseln, och tack gode gud så gick den igång.

Har hört även att den ”kondensator” eller vad det är i KB cirkpumpen kan strula och även lägga av.
« Senast ändrad: 05 december 2022, 20:07:14 av M@ZE »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 495 Twin - Avfrostning LP
« Svar #3 skrivet: 05 december 2022, 20:11:38 »
Har hört även att den ”kondensator” eller vad det är i KB cirkpumpen kan strula och även lägga av.

Jepp, gissar att den kan sitta i plastlådan på sidan?
Troligen inte så svår att byta för den händige.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!