Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS-25 vs Daikin XRH40 vs Panasonic HZ35UKE vs Mitsubishi El. LN35  (läst 3041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erk1n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeeffek, kyleffekt, yttäckning, energiförbrukning, energieffektivitet, ljudtrycksnivå, funktioner, pålitlighet, garanti...

Fördelar och nackdelar. Låt oss jämföra head to head.

Mitsubishi Electric Hero LN35
Daikin Caldo XRH40
Toshiba Daiseikai 9 RAS-25
Panasonic Flagship HZ35UKE

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HZ35 UKE ger så lite extra effekt jämfört med HZ25 att den inte borde säljas, de varvar upp kompressorn lite till och det ger 70 W extra uteffekt vid -25 grader om jag minns rätt. Köp i så fall HZ25 UKE.
Panasonic har ett koncept där bara de större Återförsäljarna (PRO-partners) kan lämna 5 års garanti, så köper man den skall man vara noga och kolla hur lång garanti det är. Panasonic har annars en bra historia när det gäller sin garantihantering, de gånger de varit i blåsväder har de ställt upp bra för sina kunder. Känns som bra byggkvalitet. Inbyggd wifi.

Caldo XRH40 har så vitt jag kan bedöma högsta uteffekten vid låg utetemp med sina 4 kW värme vid -25 grader, dessutom 6 års garanti.
Stor innedel (104 cm bred), men rymmer man den så är det ett bra val för de som är ute efter hösta möjliga effekt - och som klarar att matas med 1.5 mm2 ledning och 13A säkring. Visst, det finns kraftfullare maskiner på marknaden, men då behöver de 16 A säkring... Wifi finns som tillbehör. Braskaminfunktion som kan vara värdefull för de som har en braskamin och vill kunna sprida dess värme med enbart fläkten i drift på värmepumpen.

Panasonic HZ25/35, Hero 35 och Daisekai 9 RAS 35 känns effektmässigt rätt likvärdiga med några hundra watt lägre uteffekt vid -25 grader än vad Caldo har.

Hero-maskinerna har tysta utedelar men påstås knäppa lite i plasten inne (vet ej om det stämmer), Hero är späckad med "finesser" som för vissa kan vara kul att leka med, men för andra bara förvirrande. Bra/effektiva luftriktare som går justera åt två olika håll. Finns att få i några olika färger, snyggt på rätt ställe.

Har ingen direkt personlig erfarenhet av Toshiba, men historiskt har de ju varit bra, med bland annat låg lägsta uteffekt som en av sina fördelar, ger få start och stopp under vår och höst. Braskaminfunktion. Vet inte hur det är med wifi på dessa.

Alla 4 är enligt min bedömning riktigt bra maskiner.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
HZ35 UKE ger så lite extra effekt jämfört med HZ25 att den inte borde säljas, de varvar upp kompressorn lite till och det ger 70 W extra uteffekt vid -25 grader om jag minns rätt. Köp i så fall HZ25 UKE.
Panasonic har ett koncept där bara de större Återförsäljarna (PRO-partners) kan lämna 5 års garanti, så köper man den skall man vara noga och kolla hur lång garanti det är. Panasonic har annars en bra historia när det gäller sin garantihantering, de gånger de varit i blåsväder har de ställt upp bra för sina kunder. Känns som bra byggkvalitet. Inbyggd wifi.

Caldo XRH40 har så vitt jag kan bedöma högsta uteffekten vid låg utetemp med sina 4 kW värme vid -25 grader, dessutom 6 års garanti.
Stor innedel (104 cm bred), men rymmer man den så är det ett bra val för de som är ute efter hösta möjliga effekt - och som klarar att matas med 1.5 mm2 ledning och 13A säkring. Visst, det finns kraftfullare maskiner på marknaden, men då behöver de 16 A säkring... Wifi finns som tillbehör. Braskaminfunktion som kan vara värdefull för de som har en braskamin och vill kunna sprida dess värme med enbart fläkten i drift på värmepumpen.

Panasonic HZ25/35, Hero 35 och Daisekai 9 RAS 35 känns effektmässigt rätt likvärdiga med några hundra watt lägre uteffekt vid -25 grader än vad Caldo har.

Hero-maskinerna har tysta utedelar men påstås knäppa lite i plasten inne (vet ej om det stämmer), Hero är späckad med "finesser" som för vissa kan vara kul att leka med, men för andra bara förvirrande. Bra/effektiva luftriktare som går justera åt två olika håll. Finns att få i några olika färger, snyggt på rätt ställe.

Har ingen direkt personlig erfarenhet av Toshiba, men historiskt har de ju varit bra, med bland annat låg lägsta uteffekt som en av sina fördelar, ger få start och stopp under vår och höst. Braskaminfunktion. Vet inte hur det är med wifi på dessa.

Alla 4 är enligt min bedömning riktigt bra maskiner.  tummenupp

Några år har gått. Tycker du fortfarande samma?

Hero LH 35 2.0 har numera WIFI och kaminfunktion.
Sen en tid letar jag efter ersättare till min MITSUBISHI MUZ EF35VEH.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du nu behöver byta denna så köp en hero

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!