Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p  (läst 6251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa2000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« skrivet: 06 november 2008, 15:24:12 »
God eftermiddag

Jag är en riktig idiot när det gäller ämnen av detta slag. Jag var väl antagligen för ointresserad när farsan försökte lära mig nåt vettigt när jag var ung... :D

Vi har en Nibe Fighter 310p i vår lägenhet som funkat fint sedan vi köpte lägenheten för 3 år sedan. Den har mer eller mindre skött sig själv och jag har väl mest luftat lite och pillrat på nån ventil som man skulle göra enligt bruksanvisningen.

Sedan någon vecka vägrar pannan nu gå över 31-32 grader enligt sifferfönstret (antagligen i samband med att vi vred upp de flesta termostatrarna i alla rum). Temperaturen i lägenheten (golvvärme) är fin så det är varmvattnet som är problemet. Vi måste nu trycka in den där knappen för extra varmvatten en stund innan man ska duscha vilket är mindre kul när man går upp tidigt på morgonen. Elpatronen går hela tiden så vitt jag vet.

Trycket ligger på mellan 1,5 och 2 ung. Förskjutning av värmekurva är på 0 och Val av värmekurva ligger på 8.
Bor i Göteborg.

Ifall någon har en direkt idé om vad som är fel vore jag hemskt tacksam för svar eller tips.

//Thomas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« Svar #1 skrivet: 07 november 2008, 11:30:04 »
Kolla att lampan för elpatron är tänd (elpatron tillåts), driftläge 01 i kanal 14.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tompa2000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« Svar #2 skrivet: 10 november 2008, 09:53:54 »
Hejsan

jadå, elpatronen drar igån titt som tätt. Den är igång även när tempen står på 31-32. Får känslan av att den inte orkar så att säga. Skruvade ner några termostater lite och efter detta känns det som att tempen legat på 51 grader oftare än innan. Under sommare när inga termostater var "igång" så gick tempen aldrig ner under 51 grader.

//Thomas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« Svar #3 skrivet: 10 november 2008, 12:43:10 »
I så fall borde väl inte knappen för extra varmvatten heller få upp tempen, det är ju samma elpatron som värmer?

Kolla förresten att alla säkringar till VP:n är hela, och att alla huvudsäkringar är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tompa2000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« Svar #4 skrivet: 12 november 2008, 14:00:42 »
Sicken idiot man är, men det flaggade jag ju redan innan om...  *vinkar*

Tog bort kåpan igen och gick igenom manualen än en gång för att hitta nåt jag missat. Och jamenvisst.
Knappen som "blockerar" elpatronen var ju frånslagen! (Antagligen gjort av de som var och hade en översyn av pannan för någon månad sen) Tryckte in knappen igen så att elpatronen drar igång när resten inte orkar med så var allt frid och fröjd igen!

Så nej, elpatronen var INTE igång när tempen låg på 30-31 grader som jag sa innan. Rätt ska va rätt!

Tackar för svaren ivf! Skönt att veta att det finns folk som vill hjälpa vg det mesta.

//Thomas

Utloggad kentamagenta

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2009, 07:32:13 »
Hej.
Jag har exakt samma problem, men min elpatron är i drift.
Tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g vattentemp NIBE Fighter 310p
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 09:29:29 »
Hej kentamagenta!

Nu när det är riktigt kallt ute så kan det vara så att elpatron inte riktigt orkar om huset behöver värme och varmvatten samtidigt. Vet du vilken effekt elpatron är ställd på?
Hur stort och gammalt hus har du och hur kallt ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!