Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lufta besvärliga element / radiator  (läst 948 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
Lufta besvärliga element / radiator
« skrivet: 03 februari 2022, 10:19:54 »
Har bekymmer med två, de med husets minsta rördimension och de är anslutna på vinden på samma T-rör. Antagligen har det varit bekymmersamt alltid (sedan början på 60-talet) eftersom returventilen stod öppen max på den ena radiatorn och ganska strypt på den andra. Det här är mitt föräldrahem och luftade man någonstans var det här. Jag har nyligen fått tömma ut radiatorsystemet två ggr.
Har renoverat badrummet där den ena radiatorn har varit ersatt med en slang några veckor, då fungerade cirkulationen ganska ok, både i slangen och den radiatorn som hade returventilen på max men det tog tid innan cirkulationen kom igång, mer än en vecka. Radiatorventilerna är nya.
Planen jag har nu är att strypa en radiator helt och stänga returventilen på den andra och sedan tömma ut en större mängd genom luftningsventilen, jag tror nämligen att en ev. luftficka kan finnas på vinden. Det finns ingen luft på vinden, där det går att lufta, men jag tror rören ligger lite svajigt fram till problemradiatorerna. Frågan är om det finns någon bättre metod?

Jag undrar också om jag byter ut några rördelar i systemet, spelar det någon roll om jag använder galvade eller svarta?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta besvärliga element / radiator
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2022, 11:07:21 »
Om rören går upp på vind och sen ner till en radiator så måste du ha en luftningsnippel på vind, det kommer aldrig gå att lufta grejerna annars.
Jag skulle se till att få dit nipplar innan systemet fylls på.

Jag tror det går bra att blanda galvat och svarta rördelar, däremot bör man undvika galvat + mässing har jag läst nånstans?.
« Senast ändrad: 04 februari 2022, 11:09:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Lufta besvärliga element / radiator
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2022, 15:21:18 »
Det var lite otydligt beskrivet med luften, det finns luftnippel men inte precis i anslutning på de minsta rören (3/8"). Rören fick dessutom en rejälare tvärbalk (fäst med träplugg) över sig i en storm för ca 30 år sedan. Lägger nog om de "krokiga" rören till våren och går upp en dimension, nu har cirkulationen kommet igång så att radiatorerna är varma mest hela tiden, åtminstone i badrummet... Fick temporärt stänga flera radiatorer och justerade även ner några returventiler där det alltid har varit för varmt, ett halvt dygn senare var det cirkulation!

Jag borde nog också se över cirkulationspumpen, Grundfos UPS 21-60F den är minst 25 år. Den förra blev långt ifrån så gammal, nya drar ju bara 1/3

Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Lufta besvärliga element / radiator
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2022, 19:54:43 »
Kollade på pumpkurvan för cirkulationspumpen, jag har 5,1 m från cirkulationspumpen i källaren till punkten på vinden där stigaren delar på sig ut till de horisontella ledningarna. Hade pumpen varit ny skulle den ge 0,5 m³/h eller 8,5 l/min, räcker detta till 14 radiatorer? Eller tänker jag fel någonstans?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta besvärliga element / radiator
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2022, 09:23:02 »
Kollade på pumpkurvan för cirkulationspumpen, jag har 5,1 m från cirkulationspumpen i källaren till punkten på vinden där stigaren delar på sig ut till de horisontella ledningarna. Hade pumpen varit ny skulle den ge 0,5 m³/h eller 8,5 l/min, räcker detta till 14 radiatorer? Eller tänker jag fel någonstans?

Ledsen men du tänker fel, avståndet mellan pump och högsta punkten i systemet spelar ingen roll när systemet är slutet.
Motståndet i uppförsbacken blir lika som vattnet trycker på i nerförsbacken om man endast kollar på lägesenergin.

Det är flödesmotståndet som uppstår i rören, krökarna, ventilerna mm som anges som "pumphöjd" ibland, och då är det bra att ha en handbok där såna här saker står + en del kunskap om hur man räknar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Lufta besvärliga element / radiator
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2022, 10:27:07 »
Ja jag läste på i Grundfos dokumentationen och det högpunkten ger kallas för systemtryck men det jag funderade på var naturligtvis trycket som du beskrev. Hur som helst så verkar den nuvarande pumpen både vara rätt dimensionerad och fungera korrekt.
Jag såg också i dokumentationen att det visst numera är vanligt att framledningsrören är en dimension större än returrören vilket jag kan tycka verkar vara bra när jag ska ge mig på och reparera... 
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!