Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inne eller utegivare?  (läst 4097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Inne eller utegivare?
« skrivet: 26 januari 2009, 21:08:29 »
Hej!

Vi har för avsikt att byta panna såsmåningom.
Dock vet vi inte vilket märke, och om vi skall endast köpa elpannan först Ã¥ sen koppla in en luft/vatten pump, när "kassan" tillÃ¥ter.  :D

Vi har dock kikat lite på Nibe´s prylar å hittat en panna+utedel på Rinkaby Rör för ca 62.000:-
Nibe EVP 270 samt Nibe Fighter 2025 6kW

Vad mer kan tänkas tillkomma på dom pengarna gällande installation m.m? Elektriker?
Vi hade väl själva tänkt att ta bort den gamla pannan osv.

Det vi även har pratat om ,är om man skall köra med en utegivare eller innegivare?

Vilket är bäst? Fördelar/nackdelar? Vill har synpunkter/åsikter om båda.

Tacksam för svar!  ::)


Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2009, 21:25:09 »
Hej!!

Ta och ring runt och fråga efter lite offerter och kostnadsförslag!! Men en tanke är ju att utan värmepump eller bergvärme så inskaffar ni egentligen bara en elpanna.... vilket gör att besparingen ju inte finns där?!? och sedan kan man ju tänka på detta med ROT-avdraget så i självaverket så är inte investeringen "lika stor" som förr.8

sedan detta med givare.... utegivare absolut!!! innegivare... troligtvis..... men alla givare som följer med skall monteras inklusive effektkännare....

Jag har goda erfarenheter av CTC-paketen (eco-el + ecoair) lätta att montera (bättre priser?) och framförallt lättskött/enklafunktioner med det man behöver justera (rumstemperatur, extravarmvatten)
Plus att där finns massor av extra..... om man vill spara ännumera (tips och råd finns här på forumet!!!) men det finns många bra märken på marknaden

Lycka till !!! /SvenE
 
« Senast ändrad: 26 januari 2009, 21:28:09 av SvenE »
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2009, 12:39:25 »
Antingen har man bara utegivare eller både ute och innegivare, undantaget är om man dockar en 2025 mot befintlig panna med flytande kondensering så kan man styra den med bara innegivare. Innegivare kopplad mot en EVP270 justerar bara framledningstemp om innetemp inte stämmer med önskat värde. Jag tycker en innegivare är bra att ha.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2009, 21:14:51 »
Hej!

Utegivare är ju fördelaktigt iom den känner av yttertemperaturen, men den tar ju inte hänsyn till om du tex har mkt folk hemma (blir lätt varmt då), tändr levande ljus etc.

Då är ju en innegivare bättre i det avseendet, att den känner avv innetemperaturen å stär värmen utifrån den rådande innetemperaturen.

Både inne och utegivare samtidigt? Slår inte systemet "bakut" då?

Tänk följande scenario -5 ute, pannan vill släppa ut x°, och då har man samtidigt mkt folk hemma etc etc, värmen stiger i huset, innegivaren signalerar att inte höja/sänka värmen till radiatorerna. Hur kan ett system arbeta med både och?

MVH Patrik

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2009, 21:49:13 »
Med inne och utegivare blir styrningen bättre än om man enbart har ute eller innegivare, men måste man välja är i dom flesta fall en utegivare att föredra.
Har man både inne och utegivare brukar innegivaren "bara" justera utegivarens "värden".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2009, 10:33:37 »
En sak man bör tänka på med CTC's l/v-pumpar är att värmeväxlaren mellan kylmedium och vatten sitter i utedelen. Om det blir ett långvarigt strömavbrott (eller, för den delen, om pumpen blir stående av någon annan anledning när det är kallt) så bör man tänka på risken att vattenrör och värmeväxlare utomhus kan frysa sönder. Det är lämpligt att ordna avstängnings- och avtappningskranar på insidan av väggen, och att göra hela utomhusdelen av vatteninstallationen så att den är lätt att dränera fullständigt utan risk att det står vatten kvar någonstans.
Bor man i en tätort med pålitlig elförsörjning kan man förstås ta större risker i det avseendet än om man bor i glesbygd och är tvungen att lita till ett mindre välskött luftledningselnät.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2009, 20:54:57 »
Tackar för era svar!

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2009, 22:54:06 »
Jag är mÃ¥ttligt impad av artikeln,  tror att man kan fÃ¥ bättre kunskaper här pÃ¥ forat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2009, 16:34:43 »
Jo. Om innegivaren ÄR kopplad till en ackumulator tank ja.....
Nu har man ingen sådan, då gäller väl det inte.....

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Inne eller utegivare?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2009, 16:49:33 »
Det borde ju inte spela någon roll om shunten sitter på en ack tank.

Jag kör med innegivare och det fungerar mycket bra.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!