Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terigen frÃ¥ga om Brine-temp  (läst 5444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
Återigen fråga om Brine-temp
« skrivet: 05 oktober 2018, 00:49:29 »
Behöver jag borra mer eller räcker hålet?
Ska jag vara rädd att hålet fryser?
Om jag behöver komplettera, vad ska jag göra då? (Återladda med frikyla, ytterligare en borra, markslinga, frånuftsvärmeväxling till brine....)

Bakgrunden till mina frågor är att jag nyss bytt ut en BVP från 90-talet till en Bosch 7000 (inverter). Redan innan bytet hade jag mina grubblerier om längden på borrhålet skulle räcka till. Jag har två korta hål på 65m resp. 75m med 18m foderrör på varje hål.

Nu har vi haft mellan -3 och +5 i en veckas tid och pumpen verkar vara bra inställd gällande inomhustemperaturen, däremot är KBut=-4.5 och KBin=-1.5 när pumpen går för att göra varmvatten (den går lite hårdare då).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2018, 06:50:30 »
Börja med att kolla så dina två borror är balanserade så att inte det mesta, eller allt, flöde går i en av borrorna.
Är borrorna kopplade i serie eller parllellt kanske man först skulle fråga...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2018, 17:42:53 »
Bra fråga!

Hålen är parallella och balanserade.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2018, 17:59:46 »
Hej
Jag har laddat pÃ¥ hela sommaren med frikyla  till +10 C i hÃ¥let och är nu nere i " vintertemp" Dvs i mitt fall + 4C till -1. Uttaget är mycket snabbare än bergets tröghet. SÃ¥ jag tror att du inte ska räkna med nÃ¥got där mer än skön sval sommar!

FrÃ¥nluftÃ¥tervnning har jag tittat pÃ¥ . mest för att jag vill ventilera huset bättre  och inte sÃ¥ mkt pga att jag vinner 1-2kw. Det gÃ¥r lös pÃ¥ 20kkr minst om man gör allt själv - sÃ¥ jag kommer att göra det utan att räkna med att fÃ¥ tillbaka pengarna.
Skulle tro att markslinga om du kan jobba mest själv är billigast och ger mest om du har 18 m foderrör....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2018, 19:39:53 »
Vad var det för effekt på gamla pumpen och ner till vilken utetemperatur klarade den att värma huset utan tillsatsel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2018, 19:47:59 »
Hej
Jag har laddat pÃ¥ hela sommaren med frikyla  till +10 C i hÃ¥let och är nu nere i " vintertemp" Dvs i mitt fall + 4C till -1. Uttaget är mycket snabbare än bergets tröghet. SÃ¥ jag tror att du inte ska räkna med nÃ¥got där mer än skön sval sommar!

FrÃ¥nluftÃ¥tervnning har jag tittat pÃ¥ . mest för att jag vill ventilera huset bättre  och inte sÃ¥ mkt pga att jag vinner 1-2kw. Det gÃ¥r lös pÃ¥ 20kkr minst om man gör allt själv - sÃ¥ jag kommer att göra det utan att räkna med att fÃ¥ tillbaka pengarna.
Skulle tro att markslinga om du kan jobba mest själv är billigast och ger mest om du har 18 m foderrör....
Jag installerad vent återvnning för några år sen och brine tempen ligger nog ca 2 grader högre nu på vintern och ca 4 grader högre på sommarn maxar runt 10 grader men min borra var inte så kall före så det ger antagligen mera vid underdimensionerad borra. Att ladda med frikyla tror jag inte ger så mycket värmen man laddar i försvinner rätt fort Vill man komma billigt undan bör det inte vara allt för svårt att fixa alla grejer för 10000 kr om inte rördragningen blir omfattande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2018, 00:09:41 »
Jag summerar hur jag uppfattat de tips jag fått från er:
  • Ett extra borrhÃ¥l
    I och med att det är 18 m foderrör så blir återbetalning på den alltför lång.
     
  • Frikyla
    Återladdnigen av hålen kommer sannolikt att ledas bort med grundvattnet och inte ha någon större långtidsverkan. Detta är en ren komfortinstallation för sommarvärmen.
     
  • Komplettera med markslinga
    Detta är ett relativt billigt alternativ som skulle hjälpa borrhålen. Här har jag då lite frågor på hur man ska koppla. Idag har jag fyra slangar i (två slingor) som jag har avstängning på både utgående och inkommande, men jag har svårt att ta in ytterligare slangar genom väggen.
    1) Borrhålen är parallella idag och då ansluter jag markslingan före och i serie med ett av borrhålen. Därefter får jag strypa in de två slingorna.
    2) Jag ansluter markslingan i serie före de båda parallellkopplade borrhålen. Därefter stryper jag in de två sligorna.
    3) Jag kopplar ihop de två borrhålen parrallellt (utan möjlighet till individuell injustering) och sedan markslingan parallellt med de två borrhålen. Därefter justerar jag in de två slingorna.

    (Räcker 200 m markslinga?)
     
  • VetilationsÃ¥tervinning
    Om jag förstår er rätt så ger detta en tillskottseffekt som inte är försumbar. Som jag tänker så återladdar det hålet om inte värmepumpen går (och den energin återanvänds på kort sikt vintertid.

FYI: Min gamla pump var på 7.5 kW och med den behövde jag aldrig tillsatsel, men verkningsgraden på den verkar ha varit betydligt lägre. Som kallast har vi haft åtminstone -35 under några dagar utan att den behövt tillsatsel.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2018, 00:24:06 »
Glömde det.

Jag har kollat temperaturen i borrhålen belastade och då är returen från båda hålen +0.5 grader. Jag körde KB-pumpen i cirka 10 min på varje slinga separat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2018, 09:10:29 »
Om du klarat dig utan elspets tidigare borde det inte vara så våldsamt mycket energi uttag som skiljer även om nya vp naturligtvis har bättre cop så 200 meter markslinga lär göra stor skillnad men längre är ju bara bättre. Har du koll vad brine legat på tidigare med gamla vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2018, 09:12:18 »
Utifrån den gamla pumpens storlek och borrhålsdjupet verkar det som om maximala värmebehovet är mindre än 6,5 kW och årliga värmebehovet runt 20 000 kWh/år vilket betyder att pumpens elförbrukning är runt 7000 kWh. Vet inte hur nära verkligheten jag har hamnat men jag undrar om det inte är så att när inverterpumpen gör varmvatten drar den på ordentligt med effekt, den är ju på nominellt 12 kW. Frågan är vad temperaturerna under varmvattenberedning nu har för relevans för vad de kommer att bli i vinter.

Med tanke pÃ¥ att foderrören är 18 meter och att grundvattennivÃ¥n troligen ligger högre än 18 meter tror jag inte det blir nÃ¥gra problem om borrhÃ¥let fryser. Det har säkert frusit fram till borrhÃ¥lskanten  i den del av borrhÃ¥let som gÃ¥r genom jord flera gÃ¥nger tidigare. Som jag ser det är högre köldbärartemperatur en ekonomisk frÃ¥ga. 100 meter markslinga bör höja köldbärartemperaturen med maximalt 3 grader. Det skulle spara 500-600 kWh/Ã¥r om min tidigare uppskattning av elförbrukningen var rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2018, 11:19:17 »
Tyvärr vet jag inte vad brinetemperaturen var med de gamla pumpen.

Bra att få ett värde på 200 m markslinga, det ser ju intressant ut och framförallt om nuvarande lösning gör att det krävs elspets på vintern. Även om årsförbrukningen blir lägre så riskerar det att kräva högre avskärning på huset och enbart det kostar 2000 kr/år. Så värdet av 200 m markslinga kan vara 2 500 kr/år, jag måste kolla upp det! tummenupp

Vad är er åsikt om hur man bör koppla ihop den med de befintliga hålen?

Rolands gissning att det årliga värme- och varmvattenbehovet är 20 000 kWh/år stämmer väldigt bra med min egen uppskattning på 20 000-22 000 kwh/år. Då den gamla pumpen förbrukadec:a 10 500 kwh/år gav det ett COP på 1.9-2.1.

Min oro för hålen grundar sig på följande beräkning.
Jag räknar med behovet 22 000 kwh/år och att den nya pumpen har ett COP på 3.2, då landar årsförbrukningen för nya pumpen på 6 900- 7 300 kWh/år. Alltså ökar väl uttaget ur berget från 11 500 kWh/år upp emot 15 000 kwh/år eller med 30%.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1038
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2018, 12:13:42 »
Hej
En sådan skulle väl fungera ?
https://www.muovitech.se/?page=products&category=Samlingsbrunnar%20och%20f%F6rdelningsr%F6r

Den placeras väl utomhus och trimmas in.

/sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2018, 13:34:24 »
COP 1,9-2,1 verkar väl lågt även för en pump från 90-talet. Varifrån kommer värdet på elförbrukningen, är det separat elmätare? Pumpar från 90-talet brukar sakna drifttidsmätare så oftast vet man inget om antalet kompressortimmar.

Är inte riktigt med pÃ¥ att det skulle behövas kraftigare huvudsäkring. Behöver huset tillföras 6 kW värme betyder det med COP = 2 att kompressorn drar 3 kW. Samma värmeeffekt med den nya pumpen och COP t.ex. = 4 ger att kompressorn drar 1,5 kW. Det finns alltsÃ¥ möjlighet att koppla in 1,5 kW tillsatsel utan att nya pumpen drar mer el än den gamla. Man ocksÃ¥ se det som sÃ¥ att nya pumpen plus elpatron ger samma totala COP som den gamla pumpen.  FrÃ¥gan är bara om elpatronen kan kopplas in i smÃ¥ steg, nÃ¥gon kW i varje steg. Kopplas det in mÃ¥nga kW pÃ¥ en gÃ¥ng fungerar inte mitt resonemang. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2018, 14:57:28 »
Jo, en samlingsbrunn skulle kunna fungera. Då skulle jag kunna göra en markvärmeslinga först och som sedan fördelas på de båda borrhålen. Då borde man både kunna avlufta samt justera slingorna där, men jag tycks ha i bakhuvudet att de var ganska dyra.

Jo, det är ganska lågt COP. Men jag har förbrukning före pump samt förbrukning efter samt en separat mätare på pumpen. Jag tycker också de första månaderna jag haft de nya också indikerar att den gamla hade lågt COP.

Det jag tänkte på med huvudsäkringen är att om pumpen kyler ut hålet som kommer den antingen att vara begränsad eller ha lågt COP är det är kallt och då laddar pumpen på med steg om 3 kW eller 5A per fas och jag har bara 16A huvudsäkring. MEN detta kanske bara är nojja från min sida.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Återigen fråga om Brine-temp
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2018, 19:01:45 »
Jag skulle kört 2 slingor mera blir bara onödigt krångel med så pass lite slang längd. Börja med 100 meter jordvärme och sen ena borran och likdant på den andra och sen balanserar du flödet mellan dom vill man vara riktigt seriös lägger man lite mera slang till den kortare borran så att flödesmotståndet blir lika.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!