Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammalt hus - svÃ¥rt att fördela värmen  (läst 456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Schwartz

  • Gäst
Schwartz
Gammalt hus - svårt att fördela värmen
« skrivet: 14 december 2023, 11:16:45 »
Hej!

Vi bor på en gammal oisolerad prästgård på Öland. Värmepumpen (Mitsubishi Hero LN25) är installerad i salen som ligger i mitten på husets, med ett resp. två rum på vardera sida (rum i fil). Takhöjden är 280cm och avståndet mellan pumpens innerdel och taket är ca 18cm. Dörrarna är väl tilltagna, såväl i bredd som i höjd. Utöver värmepumpen finns det kakelugnar, vedkaminer och direktel (avstängd).

Vårt problem är att värmen inte fördelas, inte ens i salen där pumpen är installerad, utan samlas under taket vilket gör pumpens bör- och ärvärde blir nästan lika och pumpen minskar effekten. Jag har testat med hög fläkthastighet, manuell styrning av vingarna men inget hjälper.

Med värmepumpen som enda värmekälla blir temperaturerna ungefär enl. följande:

Yttertemperatur: -2 grader
Börvärde: 23 grader
Ärvärde vid pumpen enl. MELCloud app (verifierat med termometer): 23 grader
Temperatur vid dörren till nästa rum (i ca 1.5m höjd): 14 grader
Temperatur vid dörren till nästnästa rum (i ca. 1.5m höjd): 10 grader

Vilka möjligheter finns det att få ut värmen till de andra rummen? Takfläkt? Finns det separat rumsgivare till denna pump? Eller helt enkelt höja börvärdet tills det blir bra? Jag tror det sistnämda alternativet inte är särskilt ekonomiskt.

Alla förslag är välkomna!




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gammalt hus - svårt att fördela värmen
« Svar #1 skrivet: 14 december 2023, 11:30:52 »
Hej! Är huset oisolerat är det ett väldigt svårt utgångsläge. Börja med att isolera taket så rejält det går skulle jag säga. När är det byggt? Hur stort är huset? Trähus eller stenhus? LN25 låter som en för liten värmepump till ett stort hus men åtminstone ett rum borde den klara att få upp värmen i. Provat att stänga dörrarna till det rummet och se hur värmen blir? Jag tycker inte radiatorerna bör vara helt avstängda utan stå som back-up på då kanske 6 - 7 grader i alla fall.
« Senast ändrad: 14 december 2023, 11:59:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Schwartz

  • Gäst
Schwartz
SV: Gammalt hus - svårt att fördela värmen
« Svar #2 skrivet: 14 december 2023, 12:12:09 »
Tyvärr är en isolering av huset inget alternativ, huset är byggt 1878, med original väggpanel och fönster (inkl. innanfönster), och gården har funnits sedan medeltiden. Inte K-märkt, men tyvärr inte läge att ändra ngt exteriört eller interiört.

Jag tror att pumpen lätt kan värma upp salen enbart, skall testa nu.

Bifogar också en planritning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Gammalt hus - svårt att fördela värmen
« Svar #3 skrivet: 14 december 2023, 12:53:16 »
Ok, men takisoleringen brukar man lägga pÃ¥ innertaket uppe pÃ¥ vinden där det varken syns pÃ¥ utsidan eller insidan huset. Huset är rejält gammalt. Min kunskap om gamla prästgÃ¥rdar är ocksÃ¥ att de är ganska stora. Förutom prosten med familj skulle det finnas en mötessal samt kontor till prosten med assistenter. Finns ingen skala pÃ¥ ritningen du bifogade men jag gissar att huset kan vara uppÃ¥t 200 kvm stort(?) Plus källare? Med schablonvärde för gamla trähus kan uppvärmningen dÃ¥ kräva storleksordningen 16 kW värme vid DVUT som pÃ¥ Öland kan vara -10 °C. LN25 kanske ger max ca 3,6 kW vid -10 °C(?) 

Edit: Fortsätter man med överslagsberäkningen innebär det ett värmebehov i huset om ca 11,7 kW vid -2 °C vid full uppvärmning till 20 °C i alla rum. LN25 ger nog drygt 4 kW värme vid -2 °C tror jag. Vid -2 °C skulle det alltså behövas (minst) tre stycken LN25 för att värma hela huset.
« Senast ändrad: 14 december 2023, 13:20:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Schwartz

  • Gäst
Schwartz
SV: Gammalt hus - svårt att fördela värmen
« Svar #4 skrivet: 14 december 2023, 13:33:04 »
Håller med. Huset är stort, boarea 200kvm fördelade på 1.5 plan, salen är ca 33kvm. Värmepumpen är inte tänkt som enda värmekälla då vi använder kakelugnar och vedkaminer / spisar också. Det är inget problem att få det varmt, men det vi kämpar med är värmen när vi är bortresta, och det faktum att pumpens effekt inte verkar utnyttjas tillräckligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!