Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla for dummies  (läst 798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Jn

  • Gäst
Adam Jn
Frikyla for dummies
« skrivet: 25 november 2023, 01:44:03 »
Hej!

Har försökt läsa pÃ¥ hur mÃ¥nga timmar som helst men slutat med att jag fortfarande inte fattar nÃ¥gonting. Det här med att förstÃ¥ värme och ventilation är för mig mycket avancerad! Hoppas därför nÃ¥gon/nÃ¥gra vänliga själar kan förklara pÃ¥ ett mycket enkelt sätt utan att använda för komplexa termer  :)

Nu till saken. Är i fasen av en nybyggnation pÃ¥ 250m2 i närheten av Göteborg. Valde bergvärme och FTX (enbart dÃ¥ jag hört frÃ¥n flera ställen att det skall vara ett bra val). Som sagt är jag själv inte sÃ¥ insatt i olika system. Nu till saken hör att jag inte sÃ¥ värmetÃ¥lig pÃ¥ soliga sommardagar och börjat läsa om olika kylsystem där jag fattar verkligen noll (förutom att man inte skall ha AC dÃ¥ det blir dyrt  ::)

1) Förstår jag det rätt att man i samband med installation av bergvärme även kan installera någon form av frikyla? Är det bra/dåligt?

2) Många pratar här om någon form av kyl batteri till FTX. Är det ett helt annat kylsystem än fråga nr 1?

3) Undertecknad kanske inte fattar komplexa svar till föregående 2 frågor. Så nu till den viktigaste frågan: Kort och gott vill jag alltså ha en behaglig rumstemperatur under sommaren. Vad ska jag säga till bygg entreprenören att installera (har totalentreprenad)? Dvs vilket tillvägagångssätt för att kyla huset är bäst/effektivast men också relativt billigt i drift…


Tacksam för svar, framförallt fråga 3 ;)

Hälsningar

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frikyla for dummies
« Svar #1 skrivet: 25 november 2023, 11:34:05 »
Hej!
Luftluftvärmepump eller AC för kyla är inte alls särskilt dyrt i Sverige alls. SCOP kyla är väldigt hög så det blir bara en mycket låg elförbrukning. I Sverige blir det ju aldrig 40+ grader på sommaren och alltid rejält svalare ute framåt kvällen och under natten.

1) Man kan installera frikyla som cirkualerar köldbäraren för bergvärmen genom 1 - 2 stora fläktkonvektorer i huset. Det kyler ganska bra om dimensionerna är tillräckligt stora men det blir inte samma höga effekt som det kan bli med aktiv kyla då kompressorn gör kyla.

2) Kylbatteri i FTX är en mycket stor chansning. Ventilationssystemet jobbar med förhållandevis små luftflöden och kylan kanske inte alls blir tillräcklig. Vissa är nöjda och tycker det räcker, andra är missnöjda med kylkapaciteten.

3) Jag tycker du ska hjälp av en bra VVS-konsult som kan projektera kyla i ditt kommande hus. Som kan titta på ritningarna och huset och ta fram en ritning etc som byggaren kan gå efter. Den som har projekterat ventilationen borde t.ex. kunna vara lämplig. Ett annat alternativ som t.ex. Daikin kör med är golvkyla, dvs att man på sommaren låter kallvatten cirkulera i golvvärmeslingorna för att få ner temperaturen. Styr man temperaturen noga så undviker man att få kondens men kylan blir ändå bra eftersom det sker över en sådan stor yta.
« Senast ändrad: 25 november 2023, 11:36:36 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Frikyla for dummies
« Svar #2 skrivet: 25 november 2023, 11:50:04 »
Mycket bra svar du fått. Kostnaderna att installera frikyla kan vara ordentligt höga. Men ge en lite mer integrerad upplevelse. En fristående luft/luft som A/C är inte så estetiskt tilltalande, men troligt förutsägbar, kostnadseffektiv och bra funktion.

Frikyla riskerar få ett rörigt pannrum, betoning på rörigt. Viktigt att frikyla projekteras rätt, annars blir det lätt massa dolda funktionsfel, alla genvägar visar sig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Adam Jn

  • Gäst
Adam Jn
SV: Frikyla for dummies
« Svar #3 skrivet: 25 november 2023, 13:03:47 »
Hej!
Luftluftvärmepump eller AC för kyla är inte alls särskilt dyrt i Sverige alls. SCOP kyla är väldigt hög så det blir bara en mycket låg elförbrukning. I Sverige blir det ju aldrig 40+ grader på sommaren och alltid rejält svalare ute framåt kvällen och under natten.

1) Man kan installera frikyla som cirkualerar köldbäraren för bergvärmen genom 1 - 2 stora fläktkonvektorer i huset. Det kyler ganska bra om dimensionerna är tillräckligt stora men det blir inte samma höga effekt som det kan bli med aktiv kyla då kompressorn gör kyla.

2) Kylbatteri i FTX är en mycket stor chansning. Ventilationssystemet jobbar med förhållandevis små luftflöden och kylan kanske inte alls blir tillräcklig. Vissa är nöjda och tycker det räcker, andra är missnöjda med kylkapaciteten.

3) Jag tycker du ska hjälp av en bra VVS-konsult som kan projektera kyla i ditt kommande hus. Som kan titta på ritningarna och huset och ta fram en ritning etc som byggaren kan gå efter. Den som har projekterat ventilationen borde t.ex. kunna vara lämplig. Ett annat alternativ som t.ex. Daikin kör med är golvkyla, dvs att man på sommaren låter kallvatten cirkulera i golvvärmeslingorna för att få ner temperaturen. Styr man temperaturen noga så undviker man att få kondens men kylan blir ändå bra eftersom det sker över en sådan stor yta.

Tack för ett utförligt svar! Det låter som du tycker att AC gör ett bättre jobb och ändå inte så dyrt. Förstår jag det rätt? Hade du själv valt något sådant?

Adam Jn

  • Gäst
Adam Jn
SV: Frikyla for dummies
« Svar #4 skrivet: 25 november 2023, 13:15:47 »
Mycket bra svar du fått. Kostnaderna att installera frikyla kan vara ordentligt höga. Men ge en lite mer integrerad upplevelse. En fristående luft/luft som A/C är inte så estetiskt tilltalande, men troligt förutsägbar, kostnadseffektiv och bra funktion.

Frikyla riskerar få ett rörigt pannrum, betoning på rörigt. Viktigt att frikyla projekteras rätt, annars blir det lätt massa dolda funktionsfel, alla genvägar visar sig.

Tack för Svar och återkoppling! Du skulle hellre satsat på någon form av AC metod än frikyla? Eller misstolkar jag ditt svar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frikyla for dummies
« Svar #5 skrivet: 25 november 2023, 13:25:32 »
Ja en vanlig luftluftvärmepump ger mycket för pengarna men om jag byggde ett extra stort nytt hus skulle jag fundera mer på de olika alternativen. Då finns ju alla möjligheter att dra kanaler och rör i väggar och bjälklag samt fälla in fläktkonvektorer i konstruktionen. Skulle också titta mer på möjligheten till golvkyla, verkar som ett smidigt och kostnadseffektivt sätt att få kyla i hela huset oavsett planlösning och utan att innerdörrarna behöver stå öppna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla for dummies
« Svar #6 skrivet: 01 december 2023, 16:08:45 »
Ja en vanlig luftluftvärmepump ger mycket för pengarna men om jag byggde ett extra stort nytt hus skulle jag fundera mer på de olika alternativen. Då finns ju alla möjligheter att dra kanaler och rör i väggar och bjälklag samt fälla in fläktkonvektorer i konstruktionen. Skulle också titta mer på möjligheten till golvkyla, verkar som ett smidigt och kostnadseffektivt sätt att få kyla i hela huset oavsett planlösning och utan att innerdörrarna behöver stå öppna.

Intressant! Har du några referenser till att golvkyla fungerar bra? Jag har inte sett så mycket positivt och kan också tänka mig det inte är helt optimalt med kylan vid golvnivå.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Frikyla for dummies
« Svar #7 skrivet: 01 december 2023, 16:38:59 »
Främst sett det Daikin har skrivit. Föreslår du kontaktar dem och du någon som kan deras mer komplexa lösningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!