Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm  (läst 2691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« skrivet: 08 december 2021, 21:23:03 »
Felsöker en värmepump åt en släkting, där elpannan verkar användas i princip konstant. Kan dock inte förstå varför, inga larm visas, värmepumpen startade 7 minuter (1 start) senaste 24 timmarna. Elpatronen var igång med 4,5KW när jag var där.

Nåt tips? Nån som har en aning om varför 1 start på 7 minuter? Varför prioriteras elpatronen? Man skulle ju vilja ha fler datapunkter men det har jag inte :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #1 skrivet: 08 december 2021, 21:50:18 »
Finns det en utegivare som sitter vid utedelen, den talar om när det är för kallt ute och stänger ner. Kolla placering av den så den inte får korsdrag på sig, eller så är det givaren på returen som ger fel signal, Ecoair har en maxtemp på ca 45 C och stänger då ner kompressorn.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #2 skrivet: 08 december 2021, 21:59:50 »
Finns det en utegivare som sitter vid utedelen, den talar om när det är för kallt ute och stänger ner. Kolla placering av den så den inte får korsdrag på sig, eller så är det givaren på returen som ger fel signal, Ecoair har en maxtemp på ca 45 C och stänger då ner kompressorn.

Utegivaren sa 0 grader, VP in ut 42/44, Ute VP 2 grader.

Låter farligt nära gränsen på 45 grader kanske? Borde den inte larma tänker man snarare än att bara gå över till elpatronen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #3 skrivet: 08 december 2021, 22:36:23 »
Är det inte 55 som är max pÃ¥ denna?  ???
Men VP in/ut på 42/44 tyder på att kompressorn inte gick alls vid avläsningen.
Du måste kolla hur det ser ut när den går?

Jag tror den bara går över till elpatron när VP in går över 55 C utan nått larm.
Sen är styrningen mysko på CTC, den använder gärna elpatron öven om den kan köra med kompressorn, vet inte varför?
Man måste nästan begränsa elpatron för att tvinga den att köra mer med kompressorn.

Men min gissning är att den snabbt kommer upp in VP in över 55C när den går och då tar elpatron över.
Kolla att laddpumpen funkar och om det finns nått smutsfilter på laddslingan att rensa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #4 skrivet: 09 december 2021, 07:29:52 »
Är det inte 55 som är max pÃ¥ denna?  ???
Men VP in/ut på 42/44 tyder på att kompressorn inte gick alls vid avläsningen.
Du måste kolla hur det ser ut när den går?

Jag tror den bara går över till elpatron när VP in går över 55 C utan nått larm.
Sen är styrningen mysko på CTC, den använder gärna elpatron öven om den kan köra med kompressorn, vet inte varför?
Man måste nästan begränsa elpatron för att tvinga den att köra mer med kompressorn.

Men min gissning är att den snabbt kommer upp in VP in över 55C när den går och då tar elpatron över.
Kolla att laddpumpen funkar och om det finns nått smutsfilter på laddslingan att rensa?

7 minuter per dygn när det är såpass kallt känns ändå orimligt lite, tycker jag? Men absolut, man kan prova att stänga av elpatronen och se om det tvingar igång värmepumpen? Vet ju inte om det varit såhär innan, eventuellt passar kanske inte radiatorsystemet för värmepump (om det blir såpass hög temperatur i systemet). 0 grader är dock inte jättekallt tycker jag?

Har tyvärr svårt att få någon siffra när kompressorn är igång.. Laddpumpen står som av men det är väl normalt när kompressorn är avstängd så frågan är vad som är hönan eller ägget...

Osäker på om det finns smutsfilter på ecoair 110, tror inte det men får dubbelkolla i manualen.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 07:41:51 »
7 minuter per dygn när det är såpass kallt känns ändå orimligt lite, tycker jag? Men absolut, man kan prova att stänga av elpatronen och se om det tvingar igång värmepumpen? Vet ju inte om det varit såhär innan, eventuellt passar kanske inte radiatorsystemet för värmepump (om det blir såpass hög temperatur i systemet). 0 grader är dock inte jättekallt tycker jag?

Har tyvärr svårt att få någon siffra när kompressorn är igång.. Laddpumpen står som av men det är väl normalt när kompressorn är avstängd så frågan är vad som är hönan eller ägget...

Osäker på om det finns smutsfilter på ecoair 110, tror inte det men får dubbelkolla i manualen.

Eller jo, det finns ju ett smutsfilter. Tänker att det borde ge ett larm typ "högt pressostat" om det är igensatt, men det kanske finns något mellanläge.

Oavsett är det ett bra råd att kolla filtret, tack så mycket!

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #6 skrivet: 11 december 2021, 13:50:23 »
Lite återkoppling - enligt VVS firma så är utedelen slut och sådana finns inte som reservdelar så det blir byte av hela systemet till våren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #7 skrivet: 12 december 2021, 13:16:18 »
Lite återkoppling - enligt VVS firma så är utedelen slut och sådana finns inte som reservdelar så det blir byte av hela systemet till våren.

Naaa, köp inte detta rakt av, de är bara intresserade av att sälja nytt.
Det krävs lite felsökning innan vi vet vad som är fel.
Kör igång den och håll koll på VP in/ut när kompressorn går.
Prova att starta om grejerna och se om inte kompressorn går igång en stund?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #8 skrivet: 13 december 2021, 07:52:58 »
Naaa, köp inte detta rakt av, de är bara intresserade av att sälja nytt.
Det krävs lite felsökning innan vi vet vad som är fel.
Kör igång den och håll koll på VP in/ut när kompressorn går.
Prova att starta om grejerna och se om inte kompressorn går igång en stund?

Japp, återkommer när jag har mer data :) Är där tyvärr inte så ofta och han som bor där kan inte se displayen.. Men bör kunna få några fler mätningar iaf...

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #9 skrivet: 18 december 2021, 20:10:21 »
Naaa, köp inte detta rakt av, de är bara intresserade av att sälja nytt.
Det krävs lite felsökning innan vi vet vad som är fel.
Kör igång den och håll koll på VP in/ut när kompressorn går.
Prova att starta om grejerna och se om inte kompressorn går igång en stund?

Lite mer data har visat att kompressorn går en del - i storleksordningen 2,5h per dag i snitt.

Kompressorn kördes troligen inte när en släkting var där - VP in/ut var först 43/48, steg till 49/52 efter 30 minuter men skönk sen till 42/48...Kan det ha varit så att kompressorn körde något under den tiden? Verkar dock konstigt eftersom det stod 35 starter på 3h 50min, båda i början och slutet av besöket (men inte omöjligt såklart). Ganska höga värden?

Även antalet starter känns som rätt mycket? Utetemp var 6 grader då...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #10 skrivet: 18 december 2021, 20:47:42 »
Inte säker, klunkar till i ute delen och fläkten stannar samt en del fräs i maskinen. Kan du kolla det, det verkar som att avfrostningsgivaren ger fel värde, är det hetgasgivaren som bråkar kan det bli på samma sätt. Sen det med en VVS-firma , glöm det ,dom vet ingenting, det ska vara en kylmeck med alla instrument med sig som kan kolla allt Och det klarar vilken kylmeck som helst, behöver inte vara en från NIBE, klart är att en NIBE kanske har lite reservdelar i bilen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #11 skrivet: 19 december 2021, 16:12:58 »
Jepp, kan vara så enkelt som att en givare inte är riktigt OK.
Tyvärr vill de flesta servicetekniker inte felsöka på riktigt utan säljer hellre en ny maskin.
Om du inte kan vara där och kolla när grejerna går så måste du nästan ha en logger för felsökningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sebbula

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #12 skrivet: 22 december 2021, 07:30:41 »
Inte säker, klunkar till i ute delen och fläkten stannar samt en del fräs i maskinen. Kan du kolla det, det verkar som att avfrostningsgivaren ger fel värde, är det hetgasgivaren som bråkar kan det bli på samma sätt. Sen det med en VVS-firma , glöm det ,dom vet ingenting, det ska vara en kylmeck med alla instrument med sig som kan kolla allt Och det klarar vilken kylmeck som helst, behöver inte vara en från NIBE, klart är att en NIBE kanske har lite reservdelar i bilen.

Tack så mycket! Inte hunnit kolla ännu men låter intressant :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #13 skrivet: 22 december 2021, 09:07:27 »
Kan vara så enkelt att det är temperaturen som stoppar kompressorn, alltså den temp som elpatron bygger upp.För att utreda det skulle jag spärra elpatron helt och istället ställa en en fläktradiator/kupevärmare som fick addera den värme som behövs i huset.
Då skulle de få 24 timmars drift på kompressorn, och eltillskott via värmefläktar kostar inte mer än elpatron i värmesystemet - troligen mindre.

Inget har nämnts rörande om utedelen är påisad eller ej, det kan ju också vara en bov, om den inte lyckas avfrosta så går maskinen nog bara sporadiskt och med många start/stopp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Ctc ecoair körs bara 7 minuter trots inget larm
« Svar #14 skrivet: 22 december 2021, 09:20:11 »
Testa att spärra shunten, ganska vanligt att ctc släcker värmepumpen pga att den hämtar varmare vatten ur toppen. under inställningar så finns det en inställning med shuntfördröjning sätt den på över 240 min så spärrar du shunten från att ta elspets

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!