Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?  (läst 13525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« skrivet: 07 december 2016, 23:36:43 »
Har senaste året haft BVP urkopplad från bergvärmen och kört endast elpatron pga att systemet temporärt stått i ett varmförråd under totalrenovering av källaren. Har sedan tidigare en utbyggnad i 2 plan med golvvärme. Nu skall VPn flyttas tillbaka till nytt teknikrum och tas i full drift med ny golvvärme i källaren och nya radiatorer på övre plan. Passar därför på att även se över hur systemet skall anslutas och om vi vill ändra något som verkade bra 2012 när BVP först installerades. Nedan är ett par bilder på hur systemet skulle bli baserat på tidigare design samt ett förslag baserat på arbetstank.

Huset är på 105 kvm per plan plus 30 kvm varmförråd med golvvärme, dvs totalt värmer vi upp 240 kvm.

Eftersom huset även tilläggsisolerats så är det så många nya parametrar och känns omöjligt att veta vilket exakt effektbehov som finns och hur det tidigare systemet skulle prestera. Här är några idéer och frågor som jag hoppas får lite hjälp med av er som har bättre koll än jag :-)

Ändra från volymtank till arbetstank
  • Är det självklart att byta befintlig 100 l tank till större pÃ¥ tex 200 eller 300 liter och vad är viktigaste för-/nackdelar i ett sÃ¥dant val?
  • Behöver minst 1 ny cirk.pump och vill ha med inbyggd tryckstyrd reglering. Finns det en eller ett par modeller som sticker ut positivt sett till pris/prestanda? Köpa frÃ¥n Tyskland?
  • Räcker infon jag har i bilderna nedan för att räkna ut vilken storlek pÃ¥ CP som behövs för respektive krets?
  • Finns det nÃ¥gon brist i systemskisserna som man borde fixa?


Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #1 skrivet: 07 december 2016, 23:44:44 »
Med 1200 liters flöde/h bara på golvvärmen så har du högre flöde än vad värmepumpen skall ha/behöver (ca 800 liter/h) - så du bör ha en extern cirkpump med bypass.
Då flödet är högre i externa kretsen än den är över värmepumpen så gör en arbetstank liten nytta, sätt din 100 liters tank som volymförstorare på framledningen istället - det ger färre start och stopp, längre drifttider och mindre översvängningar som resultat.
Så tolkar jag i alla fall din situation, lämnar öppet för andra att kommentera om jag har fel.

Cirkpumparna som är vanligast just nu är väl Wilo pico och Grundfos Alpha 2, men ta det med en nypa salt, jag är inte så påläst på cirkpumpar.
En extern cirkpump som klarar 6 meter skulle i jag välja i alla fall, de relativt höga flödena kan ge tryckfall i fram/returledningar som ligger "utanför" de beräknade tryckfall som du redovisar.

Är lite osäker på om du verkligen skall köra in framledningen från värmepumpen i botten av tanken, det borde fungera bättre som volymtank om du värmer i toppen och tar ut i botten.

Att importera cirkpump sparar du troligen pengar på, det enda är väl att det blir bökigare med eventuella reklamationer - även om det kanske inte är omöjligt.
Och sÃ¥ blir det ju mindre skatt till det Svenska välfärdssamhället.  ;)
« Senast ändrad: 07 december 2016, 23:49:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2016, 05:03:48 »
En liten rättelse bara
dÃ¥ det är 1200 liter i timmen efter shunten  sÃ¥ är det inte det flödet som värmepumpen fÃ¥r ,
det är 2 dimensionerande  temperaturer  ett för rad och ett för golv värmen 

hur många m2 av dina 240m2 är det golv värmen täcker ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2016, 07:44:32 »
Här är en idé till, du borde klara dig med befintlig 100 liter arbetstank på detta sättet.
En cirkpump mindre, lägre driftkostnad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2016, 09:12:11 »
hur många m2 av dina 240m2 är det golv värmen täcker ?
Det är 170 kvm.
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2016, 10:32:43 »
Tack för era snabba Ã¥terkopplingar!  :)

@Rickard: visst är det bypass som jag har i båda mina systemskisser? Eller är returen med backventilen för Volymtanken ingen bypass?

@Carl N: klart intressant lösning! Vad gör ventilen som du ritat in pÃ¥ framledningen till arb.tanken?  (backventil kanske?)
Även om 100l kan räcka, finns det fördelar med större tank som kan motivera att jag byter upp mig?  (min 100 l tank är fortfarande inpackad sÃ¥ borde gÃ¥ sälja av pÃ¥ blocket. Är ju "billigt" att ändra ngt nu innan installation jmf mot senare)
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2016, 13:36:14 »
Ventilen är injustering, det finns en risk att allt vatten tar den "lättaste" vägen via arbetstanken och att radiatorerna inte får nått flöde alls annars.
Trodde att det var en befintlig tank, men har du möjlighet att byta upp till en större så är det klart bättre.
Du kanske vill ha lite värme på typ badumsgolv på sommaren och då är en arbetstank på 100 liter för liten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2016, 14:05:30 »
ok. 100 l tanken är befintlig och varit använd tidigare men fortfarande inpackad då installationen redan från början var temporär.

Hur stor tank borde jag isåfall satsa på, valet stål väl mellan ca 200 l eller ca 300 l?
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2016, 14:44:13 »
Du har 10 kW värmepump, man brukar säga minst 25 liter/kW så då är 300 liter bästa valet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2016, 18:47:53 »
Dokumenterat även förslaget från Carl N där separat cirk.pump tagits bort för radiatorslingan.

Det jag frågar mig om jag kanske vore dumsnål om jag kör den eftersom raddarna aldrig kommer få möjlighet att utnyttja arbetstanken, speciellt om jag väljer 300l tank. Någon som inte håller med?

När det gäller fabrikat på cirk.pumpar så verkar ju Richards förslag ovan vara mest vettiga om jag läser vad som skrivits i övrigt på forumet. Dvs antingen Wilo Stratos PICO 25/1-6 eller Grundfos Alpha2 25-60. Går man bara på vilket pris man får eller finns det ngt användbart som skiljer dem åt?
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2016, 18:59:52 »
Du har 10 kW värmepump, man brukar säga minst 25 liter/kW så då är 300 liter bästa valet.
Är det inte 20 liter/kW man brukar säga?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2016, 19:21:15 »
Om min uppfattning stämmer, att du får högre flöde i externa slingan än i den interna så borde detta vara en fungerande lösning, och jag anser att du klarar sig bra med 100 liters tank, du borde hamna på totalt ca 200 liter i ditt system, alltså runt 20 liter/kWh.
Visst, en större tank gör att det blir lite bättre, men det är högst oklart om den investeringen betalat sig på en 15 års period.
Om det går 800 liter genom värmepumpen och >800 liter i externa kretsen så kommer det att vara ett litet flöde förbi värmepumpen, i bypassen, sedan vidare till volymtanken som gör att du får långa gångtider och små översvängningar.
Från tanken går det sedan till shuntgruppen för golvvärmen och till radiatorerna - båda returerna går till VP:ns retur.
Om du i extrema fall skulle få många termostater som stänger skulle det kunna bli kortslutning i bypassen, alltså att vatten tar genvägen från fram till retur, det kan du undvika genom att sätta in en backventil i bypassen.
Då stiger istället trycket och du pressar igenom lite mer flöde genom de golvslingor och radiatorer som har öppna termostater.

Jag är inte bra på att rita, och det kan finnas nåt fel, men jag är säkert på att det i så fall uppmärksammas rätt snart.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #12 skrivet: 08 december 2016, 19:48:05 »
Problemet med min koppling är om radiatorsystemet är lite knäppkänsligt.
Det kan börja knäppa om man kör mot radiatorerna direkt på värmepumpen.
Annars ser jag inga nackdelar med att ha radiatorerna utanför tanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #13 skrivet: 09 december 2016, 08:41:30 »
En nackdel med ditt förslag är att flödet troligen kommer att variera med reglerande radiatortermostater, eller?
« Senast ändrad: 09 december 2016, 08:43:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #14 skrivet: 09 december 2016, 09:27:44 »
@Rickard: är det en extra cirk.pump som du satt in mellan VP och VT, eller skall det egentligen vara symbol för backventil?

Om det är backventil så är väl min ursprungliga lösning nästan samma men med att man tar framledningen från botten istället för toppen i volymtanken samt att bypassen är kopplad direkt till volymtanken. Eller missar jag något?

Om det stämmer skulle lösningen se ut så här:
« Senast ändrad: 09 december 2016, 09:30:17 av Videonisse »
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!