Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: dboy
« skrivet: 25 februari 2024, 12:23:36 »

Problemet löst.

Efter lite kringringande fick jag tag på ett begagnat inverterkort för 2500kr.
Pumpen startade fint och ger bra värme, så förhoppningsvis var det bara inverterkortet som var trasigt.

Jag undersökte också alternativet att reparera det trasiga kortet. Felsökning och utbyte av standardkomponenter hade kostat 1000kr, men det hade varit omöjligt att testa kortet hos reparatören och en osäker lösning. Om pumpen inte hade startat hade det fortfarande varit osäkert om det var kortet eller något annat som var trasigt.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 10 februari 2024, 18:52:45 »

igbter sitter med skruvar på metall med pasta mellan, har många ben och ibland märkta, ofta svåra att få tag på
de som jag vet fixat dessa har tagit från kina.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 10 februari 2024, 18:39:53 »

Jo.

Hittade denna tråd, här var det ett ”nästan” osynligt ledningsbrott på mönsterkortet…
Ska kolla med lupp…

https://www.geekzone.co.nz/forums.asp?forumid=141&topicid=293994
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 10 februari 2024, 18:36:26 »

Jag plockade ur kortet men det är inga enkla fel. Alla kondensatorer ser ok ut. Jag tror efter lite googlande att detta med läckande kondensatorer var vanligare förr i tiden…

Det är inga missfärgningar som tyder på överhettning.

Då pumpen är dryga tio år så är jag tveksam till att köpa ett nytt kort som jag som billigast hittar för drygt 8000 kr.

Det enda som känns rimligt enkelt kan vara reläerna på kortet. Vore kul att höra om någon har lite mer erfarenhet och vet vad som brukar kunna gå sönder just på inverterkort.

Jag funderar också på om man kan lita på att felet verkligen sitter i inverterkortet, eller om det kan vara andra fel på sensorer som servicemanualens felsökningsschema inte hittar.

Hej!

Det lilla jag fipplat med elektronik, så är det för mig,

Säkringar.
Kondensatorer.
Relän.
Transformatorer.
FET/Transistorer

,som brukar gå sönder/är relativt lätta att fixa.

Säkringar är ju lätt att se/mäta/åtgärda.
Svullna kondensatorer likaså, om de är svullna dvs.
Relän svetsar ihop, spolen brinner av, eller ev fjäder går av.
Transformatorer brukar vara lite knepigare.
FET/transistorer om de "sprängs", är ju lätta att se, annars krävs det en massa fipplande.

Värmekamera är ju ett sätt att se var det blir varmt, respektive är kallt.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 10 februari 2024, 18:23:41 »

Det kan ju vara IGBT´n som sitter på kylfläns eller en sensingkrets (omärkta)

IGBT är alltså de stora komponenter a med koppar på översidan?
Är de uppmärkta på undersida om man löder bort dem? Går de att hitta som reservdel, och kan man mäta upp dem när man monterat av dem?
Är det dyra komponenter ?  Borde såklart söka själv, men jag kan inte denna komponent, och det känns lättare att felsöka det som är enkelt. Jag har pratat med ett par installerare och ingen av dem hade reparerat kort, bara bytt, och då bara under garantin, aldrig efteråt.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 10 februari 2024, 18:14:49 »

Jag plockade ur kortet men det är inga enkla fel. Alla kondensatorer ser ok ut. Jag tror efter lite googlande att detta med läckande kondensatorer var vanligare förr i tiden…

Det är inga missfärgningar som tyder på överhettning.

Då pumpen är dryga tio år så är jag tveksam till att köpa ett nytt kort som jag som billigast hittar för drygt 8000 kr.

Det enda som känns rimligt enkelt kan vara reläerna på kortet. Vore kul att höra om någon har lite mer erfarenhet och vet vad som brukar kunna gå sönder just på inverterkort.

Jag funderar också på om man kan lita på att felet verkligen sitter i inverterkortet, eller om det kan vara andra fel på sensorer som servicemanualens felsökningsschema inte hittar.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 30 januari 2024, 09:06:02 »

Det kan ju vara IGBT´n som sitter på kylfläns eller en sensingkrets (omärkta)
Skrivet av: dboy
« skrivet: 28 januari 2024, 13:11:24 »

Plockade ur hela hållaren.
Inget uppenbart fel, möjligen en mycket liten liten missfärgning på högspänningsdelen.
Inga uppenbart svällande kondensatorer, alla säkringar ser hela ut.

Ska se om jag hittar någon som kan felsöka.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 januari 2024, 21:32:11 »

Jag kanske borde ryckt ut kortet men det är lite blött och kallt ute idag…

Finns det några standardfel på kortet eller länkar till vad man ska leta efter om man gör ett försök att reparera.
I och med stt dioden på kortet blinkar så är det ju inte helt dött…

Ett standardfel på annan Mitsubishitillverkad elektronik (insprutningsstyrenheter mm till bilar) är att någon elektrolytkondensator börjar läcka, men om den är monterad dikt an mot kortet och alltsammans är skyddslackat, kan det som läcker ut ur kondensatorn aldrig torka upp utan sprider sig under skyddslacken och ställer till med krypströmmar och andra problem. Byter man en sådan kondensator bör man pilla bort all lös skyddslack i närheten av den, tvätta rent ordentligt och reparera ev sönderfrätta ledare. Den nya kondensatorn får gärna sitta ett par mm upp från kortet så det blir luftigt under den.

Annars är det väl som vanligt, att avsyna efter t ex varmgångna komponenter, dåliga lödningar, spår av krypströmmar eller överslag mm.
Kolla också alla flatstiftskontakter, att inte nån av dem glappar eller visar tecken på varmgång.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 januari 2024, 20:34:56 »

Ovanligt med kretskortsfel så finns nog inget som man direkt kan hänvisa till.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 20:33:48 »

Hittade reservdelskatalog så lägger till den här i tråden.

Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 20:19:58 »

Jag kanske borde ryckt ut kortet men det är lite blött och kallt ute idag…

Finns det några standardfel på kortet eller länkar till vad man ska leta efter om man gör ett försök att reparera.
I och med stt dioden på kortet blinkar så är det ju inte helt dött…
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 januari 2024, 18:18:20 »

Kolla på tex Blocket om någon säljer kort eller kanske en utedel.
Reservdelar har många gånger rena idiotpriser!
Kolla med närmaste återförsäljare av Mitsubishi vad dom tar.
Eller om det finns någon som är riktigt vass på elektronik på orten som kan reparera.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 18:13:29 »

Jag mätte upp lindningara på kompressorn. Exakt samma resistans, 2 ohm mellan faserna, så högst troligen är det inverterkortet som är trasigt.
Det låter hutlöst dyrt med 9000kr,  dessutom skrev jag fel i subject, det är en FH35 jag har, och de verlar inte ha det kortet.
Finns det några andra ställen att köpa dessa kort?
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 januari 2024, 16:24:02 »

Genom att starta rutinen för kontroll av uteenhet enligt manualen så får jag 11 blink på inneenheten.
Det betyder fel på antingen "inverter board" eller "Compressor".

Nån som har en idé om det är vett och sans att byta ut dessa på denna 10 år gamla LVP?
Vad kostar ett inverter board?
Vad kostar en kompressor, och vad kostar jobbet att få den bytt?

Att byta "Inverter board" borde man väl fixa själv, men byta kompressor har jag inte grejjor till.

Ser ut som inverter-kortet kostar 9000 kr hos JS Energi: https://jsenergi.com/mitsubishi-electric-reservdelar-tillbehor/mitsubishi-reservdelar-per-typ/kretskort/kretskort-utedel-mitsubishi-muz-fh25vehz-e1.html
Kompressor inkl byte kostar säkert mer än det. Då ser det ganska mörkt ut för reparation med tanke på totalkostnaden.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 15:48:09 »

Kolla in bild 7 ovan, en hel del korrosion. Kan det vara läckage som gjort att kompressorn storknat?
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 15:46:20 »

Genom att starta rutinen för kontroll av uteenhet enligt manualen så får jag 11 blink på inneenheten.
Det betyder fel på antingen "inverter board" eller "Compressor".

Nån som har en idé om det är vett och sans att byta ut dessa på denna 10 år gamla LVP?
Vad kostar ett inverter board?
Vad kostar en kompressor, och vad kostar jobbet att få den bytt?

Att byta "Inverter board" borde man väl fixa själv, men byta kompressor har jag inte grejjor till.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 15:29:15 »

Hittade uteenhetens sevicemanual
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 15:17:58 »

Jag körde test enligt manualen (håller in "Mode" och "+" knappen samtidigt som man sedan trycker och släpper.
Trycker sedan på  "On/Off" knappen. Inget händer, ingen diod tänds eller blinkar på inneenheten.
Alltså: Det är uteenheten som har problem.

Har testat att köra LVP både i värmeläge (då startar inte inneenhetens fläkt) och i kyla (då startar inneenhetens fläkt, men inte uteenhetens och jag hör ingen kompressor.

Startade sen LVP i EmergencyMode genom att trycka på den lilla knappen till höger innanför inneenhetens lock. LVP skall då starta inställd på 24 C. Inneenhetens fläkt startar, men inget verkar hända utomhus.

Uteenhet: Skruvade av locket som täcker anslutningar, ser ingen diod, men lyser svagt rött långt in på korten....
Skruvade av hela frontplåten. Då ser man en diod som blinkar 12 gånger med 0.5 s mellanrum följt av en paus på ca 1.5 s.

I manualen står att man skall felsöka enligt service manual för uteenheten , sid 24 "Refer to outdoor unit service manual.". Någon som har den också?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 27 januari 2024, 11:17:24 »

Du får även kolla om dioden på utedelen blinkar och i så fall hur många gånger och sen läsa av i servicemanualen .
Ta bort locket som döljer rör och elanslutning på höger sida, titta in och upp mot locket så ser du dioden som lyser med fast sken om den är ok.

Testa även göra en reset av fjärren , ställ sen på sol via MODE och typ 31 grader och vänta ca 10 minuter för att se om det är så enkelt.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 27 januari 2024, 10:25:27 »

Tack, ja den har funkat bra.
Lagret i fläkten till utedelen dog för ett par år sedan, men jag fick tag på en begagnad, ett enkelt byte.

Tack för manualen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 27 januari 2024, 09:37:02 »

Bifogar "service manual" till FH35. Se sidan 20 och framåt för trouble-shooting. Det är en bra modell så det kan vara värt att kosta på reparation men beroende på hur dyrt det blir.
Skrivet av: dboy
« skrivet: 26 januari 2024, 22:26:51 »

Anlände till fritidshuset, LVP var inställd på 16 C, säkringen till LVP hade löst ut.
Återställde säkring och återstartade LVP.

Ingen värme… den gröna dioden lyser, ledskenorna öppnar, fläkten i innerdel snurrar mycket långsamt, uteenheten är tyst.

Var hittar man info om felsökning? Vad är rimligt att lägga på en tio åring?

Mitsubishi MSZ-FH35VE
Installerad 2013.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!