Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Harken
« skrivet: 29 november 2006, 16:57:03 »

Jag har kommenterat samma sak unde luft/luft forumet med temat tre L/L som en L/V eller liknade titel.

Kort skiljer det först på effekten. En "5 kW" L/L t.ex. Pana E9DKE ger 5kW vid någon hög och ointressant temp. Den ger 3.6 kW vid +7°C. Min CTC 105, som av beteckningen tycks vara 5 kW, ger 5,7 kW vid +8°C.

Sedan är det mer freon i 105:an.

Chassiet är gjort av kraftig rostfri plåt och har ben. Kondensorn är avsevärt större och utedelen i mitt fall har en freon/luft värmeväxlare.

Sedan verkar det som att effekten minskar inte lika brant med minskande utetemp på 105:an.

L/L är i grunden en ac för en liten affär eller bostad i asien, USA eller liknade...

OBS jag har L/L både hemma och på landet, men också L/V hemma. Tycker om båda, men det är inte samma sak.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 29 november 2006, 15:47:49 »

För att köpa en värmepump med hög års-COP så tror jag man skall gå mer på storlek (Längd X Bredd X Höjd) och vikt.

Ju större ute och innedel, desto tyngre, och bättre värmeupptagning (utedel) och värmeavgivning (innedel)

Det är i alla fall min filosofi, om sedan "COP" är hög också är det naturligtvis en fördel.

Ligger säkert en hel del i det.... Min L/V pump utedel, väger mer än dubbelt vad en "normal" L/L utedel gör, å då sker dessutom värmeväklingen inomhus. Hur kan det skilja så mycket i vikt, om det nu ska vara ungefär samma produkt? Nåt måste dom kilona användas till.....

mvh humlan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 november 2006, 13:13:26 »

För att köpa en värmepump med hög års-COP så tror jag man skall gå mer på storlek (Längd X Bredd X Höjd) och vikt.

Ju större ute och innedel, desto tyngre, och bättre värmeupptagning (utedel) och värmeavgivning (innedel)

Det är i alla fall min filosofi, om sedan "COP" är hög också är det naturligtvis en fördel.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 29 november 2006, 13:01:58 »


Humlan!
Kan inte du utveckla vad du menar i nedanstående två meningar? :,v(

"Där håller jag med dig, COP är reklam inte reell verklighet".
Vilket COP avser du?
Ett COP vid vissa specifika förutsättningar eller ett års COP? :o

"Men dom ska grundas på erfarenheter, inte nån jävla reklam, hämtat från värden i en provmiljö".
Var skall man göra tester om inte i en provmiljö där man kan skapa samma förutsättningar hela tiden i syfte att testa alla modeller med just samma förutsättningar?  Sc:,h

Ser fram emot ett svar  *vinkar*


Vad jag menar med att COP är reklam, är att tillverkaren väljer att presentera ett värde som för dom är mest gynnsamt att presentera. Men det säger eg ingenting mera, än att under vissa förhållanden, under vissa förutsättningar, fås dom resultaten. Om man däremot skulle ha inhämtat värden från installationer gjorda över hela Sverige, körda av "vanligt folk" i deras hem/lokaler, då skulle det gå att se vilka pumpar som lämpar sig bäst för där man bor, eller till vad den ska användas till. Nu tycker jag man använder sig av samma knep som vid försäljning av billiga ljudanläggningar, d.v.s där hänvisar man ofta till uteffekt, under ett visst förhållande. En helt ovidkommande uppgift som inte säger nåt om hur det låter i verkligheten. Samma känsla får jag av att läsa COP för värmepumpar.... Jag får alltså inget grepp om helheten..., skiljer det t.ex på COP vid spöregn vid ca 0 grader, eller är alla pumpar lika bra då m.m.

mvh humlan.
Skrivet av: Heiho
« skrivet: 29 november 2006, 12:29:58 »


Humlan!
Kan inte du utveckla vad du menar i nedanstående två meningar? :,v(

"Där håller jag med dig, COP är reklam inte reell verklighet".
Vilket COP avser du?
Ett COP vid vissa specifika förutsättningar eller ett års COP? :o

"Men dom ska grundas på erfarenheter, inte nån jävla reklam, hämtat från värden i en provmiljö".
Var skall man göra tester om inte i en provmiljö där man kan skapa samma förutsättningar hela tiden i syfte att testa alla modeller med just samma förutsättningar?  Sc:,h

Ser fram emot ett svar  *vinkar*
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 21 november 2006, 17:10:29 »

Är den jordad?

Skämt åsido, uppmaningen var till alla som överväger luft/luft.

Inget konstigt, en helt vanlig snabbkoppling...., fyra kablar som jag slängt över luftledningarna..., garanterat jordat  ;D

mvh humlan.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 21 november 2006, 17:03:12 »

Är den jordad?

Skämt åsido, uppmaningen var till alla som överväger luft/luft.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 17 november 2006, 12:26:31 »

Håller med Nisse-Gurra. Av en "slump" har jag två luft/luft. Toppen som spets, snabbt och i stort sett samma COP som l/v (litet bättre enligt data). Skynda bara på att installera, 1/7 2007 blir det olagligt att installera själv!

Jag har en bra kontakt, så det är inga bekymmer med installation eller annat  :) Förresten så är det dags för månadsrapport från mig, återkommer med den inom kort.

mvh humlan.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 15 november 2006, 16:28:29 »

Självklart lönar det sig inte för dig. Men jag hade dessa först och kunde därför köpa 105 i stället för 107/109. Prisskillnaden mellan 105 och 107 motsvarar ungefär knappt hälften av en sidoimporterad och självinstallead luftis.

Och det är jävligt skönt med AC....

Jag måste ha tillägg vid noll till minus 2 grader under mer än 1 dygn. Alltså kommer jag att behöva luftisarna kanske 50-70 dygn per år.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 15 november 2006, 15:35:41 »

klart intressant tanke med L/L-pump som spets, men är inte att tänka på än pga. att varje investerad krona ger för lite tillbaka och pay-off tiden blir extremt lång i dagsläget. Men om priset hamnar på de nivåer som regeringen nämner (omkring 2 kr/kWh) så måste man börja göra något åt det.

Som det ser ut idag så behöver jag spets under ca 14 dgr./uppvärmingssäsong och då inte dygnet runt (vet inte exakt hur många dygn som det skulle bli - kanske 7 - 10??) och det är ju dessa kilowatttimmar som skall betala mina extra utlägg på exv. en L/L-pump.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 14 november 2006, 23:30:02 »

Håller med Nisse-Gurra. Av en "slump" har jag två luft/luft. Toppen som spets, snabbt och i stort sett samma COP som l/v (litet bättre enligt data). Skynda bara på att installera, 1/7 2007 blir det olagligt att installera själv!
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 14 november 2006, 08:55:14 »

vad slutade notan på din anläggning på till sist??

Jag har lovat att inte kommentera priset, men med rätt leverantör finns tydligen en hel del marginal iaf  :)

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 november 2006, 21:07:53 »

vad slutade notan på din anläggning på till sist??
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 13 november 2006, 21:02:53 »

Pellets........stödja med pellets om du har pannan kvar.........under 20000:- kostar ju en komplett anläggning till din panna på rinkaby...

Nä, nu får det vara nog med fastbränsle-eldning, efter drygt 20-års vedeldande. Nu ska jag mata "latmasken" resten av livet  :) Måste ju tänka på miljön åxå, annars kanske jag inte får nåt besök av ungarna, när jag sitter där å gungar på "hemmet".

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 november 2006, 20:18:21 »

Pellets........stödja med pellets om du har pannan kvar.........under 20000:- kostar ju en komplett anläggning till din panna på rinkaby...
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 13 november 2006, 20:02:42 »

Humlan...du måste förstå....du kan aldrig få för många värmesystem........hehe.....min lösning är såhär jag har en luftvatten till elpanna....stödjer sen med en luft/luft när minusgraderna blir för många......funkar super & ingen elstöttning..... *vinkar*

Å jag som bara har solfångare med tillhörande panna/acktank, olja å vedpanna, å så förstås L/V -pumpen  ::) :) Får väl sätta in nån "ren" elvariant åxå då... :)

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 november 2006, 19:09:40 »

Humlan...du måste förstå....du kan aldrig få för många värmesystem........hehe.....min lösning är såhär jag har en luftvatten till elpanna....stödjer sen med en luft/luft när minusgraderna blir för många......funkar super & ingen elstöttning..... *vinkar*
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 13 november 2006, 19:06:29 »

Det är legionellarisken som jag undviker då jag inte använder nån beredare, utan enbart vv-slinga. Men frågan är om det finns nån risk för legionella, när beredaren är så liten som 35 liter. Omsättningen tycker jag bör bli så stor, att det inte hinner bildas nån legionella. Sen är det förstås frågan om vad som blir mest lönsamt.... En liten beredare, eller att värma hela tanken några grader. Dessutom kan det säkert komma att behövas stöttning till värmen åxå, å den möjligheten försvinner ju med en beredare. Då är ju risken stor, att den vinst jag gör med en beredare försvinner, när jag måste stötta för värmen med olja eller el... Nån som testat båda varianterna?  :) Fortsätt gärna å motivera era förslag, jag har ju inte direkt nån lust att montera in både och  ;D

mvh humlan. 
Skrivet av: Harken
« skrivet: 11 november 2006, 15:37:58 »

Jag har gjort ungefär som Nisse-Gurra. Min VVB på 200 l pajade samtidigt som jag skaffade VP. Jag tog min beredare från landet, 30 l, och skaffade en 100 l där för det behövdes bättre kapacitet.

Jag har ctc 105 V3 fast kondenserad mot en äldre panna med genomströmmningsslinga. Bakom den har jag 30l el beredaren och en blandningsventil som blandar elberedarens utlopp med inloppet (ej kv). Blandningensventilen (ESBE serie 32) stänger enligt uppgift helt i ändläge. VVB står på max, 90°, men så länge som förbrukningen är liten tas vattnet endast från pannan (VP:n), genom att ventilen står på ca 45°C. När behovet är större finns 30 l 90° vatten som endast toppats från ca 50°C. När behovet är riktig stort (badkar 400 l) finns en timerbrytare 30 min i badrummet i tvättnedkastet. Ett tryck på denna 10 minuter innan badkaret börjar tappas startar oljebrännare (24 kW), vars termostat står på ca 75°C.

Just vid oljedrift finns en liten skollningsrisk. Har man små barn kan man sätta ännu en blandningsventil mot kallvatten sist i anrättningen.

Ett badkar kostar då en dryg liter olja och samtidigt hålls brännaren och skorstenen  vid liv.

Olja anser jag vara ungefär lika billigt eller litet billigare än el just nu. Olja ger mäktig värme när det behövs. Jag har en halv kubik stående och det räcker till minst 10 års badande...

MEN att köra på 50° som Nisse-Gurra säger kan vara både ett kapacitetsproblem och legionellarisk!
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 10 november 2006, 19:27:10 »

Varför inte sätta en varmvatensberedare på 35 l i serie med tanken....ställa den på 50 grader så förvärms ju tappvattnet utav tanken för att sedan toppas upp om det är kallare än 50 genom beredaren, är vattnet 50 grader från tanken förlorar du ju bara förlusten i beredaren o den är ju inte stor.... studs
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 10 november 2006, 12:33:34 »

Troligen blir det så, att jag sätter en 2-stegs "elpatron" på utgående rör från plattvärmeväxlaren, som styrs/startas när pumpen slår av/på, å då går in å stöttar vid behov. Första steget vid ca -10 å andra vid -15...., nåt liknande iaf. Jag vet ju inte än vad som är lämpligt, men klart är att jag behöver stöttning, för att inte bli kort om varmvatten. Effekten är för låg till att både hålla varmt, å värma varmvatten, när det blir -10 eller lägre. Det tar för lång tid för de få kW L/V pumpen lämnar, så stöttning behövs av komfort skäl. Annars orkar pumpen att hålla en temp på ca +45 i tanken/pannan vid -12 grader. Kallare än så har det inte varit än, men den tempen (-8- -12) låg det på under ett par dagar... Klart godkänt, då ineffekten ligger på max 1.8 kW. Å när solfångarna hjälper till, då är det inga som helst problem att hålla tempen...

mvh humlan.

PS. Bättre idéer tas gärna emot, gärna val av produkt att hänga på utgående röret. Men inga invecklade styrenheter, utan så enkelt som möjligt, för att värma vatten i en tank/panna.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 07 november 2006, 11:41:45 »

Sen är det gott med shuntfördröjningen vilket menas med att den inte börjar ta elvatten innan den get värmepumpen en chans att klara av det......jag har sparat ca 10 kw per dygn på att optimera inställningarna pumpen.....så det jag hävdar är att man kanske inte ska stirra sig blind på cop värde alla gånger utan vad pumpen gör med huset för att spara pengar.....

Där håller jag med dig, COP är reklam inte reell verklighet. Det gäller hela tiden att få ut den värme/varmvatten som pumpen tillverkar, till rätt ställe, annars är det bara att "elda för kråkorna". Min anläggning är ju helt ny, så självklart behövs det göras förändringar. Men dom ska grundas på erfarenheter, inte nån jävla reklam, hämtat från värden i en provmiljö. Så jag behöver mer tid, för att se vilken förbrukning jag ungefär har, annars vet jag ju inte om det blir nån besparing, när jag ändrar på nåt  :)

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 07 november 2006, 07:04:28 »

Sen är det gott med shuntfördröjningen vilket menas med att den inte börjar ta elvatten innan den get värmepumpen en chans att klara av det......jag har sparat ca 10 kw per dygn på att optimera inställningarna pumpen.....så det jag hävdar är att man kanske inte ska stirra sig blind på cop värde alla gånger utan vad pumpen gör med huset för att spara pengar.....
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 06 november 2006, 21:04:13 »

Hmm, kan inte behövas mycket till styrning för det, en tempgivare, nåt relä kanske. Fast det bör finnas färdigt att köpa... Men då är jag inte helt "ute å cycklar" då? Det blir en form av besparing, fast betydligt lägre än när L/V pumpen sköter allt själv föratås? Kanske kan va idé å inst det nästa sommar då, eller?

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 06 november 2006, 20:07:08 »

Hallå....där har du en av orsakerna varför dom kända märken är dyrare...för dom har den styrningen...ctc tex har ställbar shuntfördröjning, & när inte pumpen orkar mer går den upp i den övre delen av pannan & hämtar elstöttat vatten....
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 06 november 2006, 20:02:42 »

Skulle det då inte vara en idé att koppla in en värmepatron? Jag menar en värmepatron på säg 3kW som bara fungerar under t.ex -10 grader, å som slår av/på efter L/V pumens inställningar. Då skulle pumen kunna gå tillsammans med elpatronen längre ner i minusgraderna, men ändå lämna ett visst tillskott, innan den eg extra värmen behövde användas. Frågan är bara om det skulle bli nån lönsamhet, men det borde det bli, om man bara lät elpatronen gå in å stötta vid "rätt" utetemp.

mvh humlan.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!