Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var tar dagarna vägen ?  (läst 1158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Var tar dagarna vägen ?
« skrivet: 20 september 2006, 21:23:10 »
365 dagar på ett år. :,v( Men en dag varje år blir vi snuvade på ! ??? Var tar den vägen ? Sc:,h Kolla själv på skissen. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Var tar dagarna vägen ?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2006, 21:34:47 »
Jag antar att du syftar på att ett dygn faktiskt inte riktigt motsvarar exakt ett varv kring jordaxeln utan tiden det tar innan jorden vänt sig ett varv i förhållande till solen.

Du måste tänka på att i rymden blir allting relativt.

Dessutom är det lite mer än 365 dar, ca 365 och 1/4, fast det stämmer inte riktigt heller sÃ¥ varje Ã¥rhundrade tar man bort en skottdag förutom de Ã¥rhundraden där de tvÃ¥ första siffrorna är jämnt delbara med 4.  ^-^
« Senast ändrad: 20 september 2006, 21:38:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var tar dagarna vägen ?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2006, 21:54:48 »
På det viset, då skall de väl rycka en dag detta århundradet, då blir det en dag mindre att jobba. Thumbsup Undrar vad jag ska göra istället. ::) Fast dom kniper väl en helgdag. :-\
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Var tar dagarna vägen ?
« Svar #3 skrivet: 21 september 2006, 10:13:11 »
hplp:

Som pedagog vill jag bara inflika en sak...
En bild säger mer än 1000 ord om alla har samma mentala karta och bilden passar in i den

För min personliga del roterar året medsols som en klocka ;)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Var tar dagarna vägen ?
« Svar #4 skrivet: 21 september 2006, 18:23:08 »
hplp:

Som pedagog vill jag bara inflika en sak...
En bild säger mer än 1000 ord om alla har samma mentala karta och bilden passar in i den

För min personliga del roterar året medsols som en klocka ;)

Jag förstår att du är pedagog, för jag begriper inte vad du menar. Sc:,h
Men svarar på det jag tror att du menar. Hade ingen tanke på detaljer när jag skissade, men å andra sidan är skissen lika rätt som fel, det beror ju på, på vilken sida om solen betraktaren sitter, eller hur. Det var bara lite hjärngympa jag delade med mig, för visst är det lustigt. Lika lustigt som " vad är det som går och går men aldrig kommer till dörren?", jo, klockan. Och du, den roterar inte heller, det är bara visarna som rör sig, samt mekanismen som åstadkommer denna visuella förändring. Men det är klart, dansar man ringdans, då roterar den, dock icke i en bestämd riktning. ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!