Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ammoniak i trinettkök?  (läst 1844 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Ammoniak i trinettkök?
« skrivet: 15 januari 2019, 17:03:21 »
Hej!

Upptäckte i helgen hur det stank ättika som jag upplevde det först på garageövervåningen. Stängde av min älskade l/l Zibro "love" då jag trodde att det var därifrån doften kom. Spolade i köksavlopp toa osv... För att utesluta källor till doften. Gick upp idag igen o det luktade lika jävligt starkt fränt. Ev upptäckte jag att det luktar lite starkare ifrån kylskåpet. Kylskåpet har varigt trasigt länge men aldrig har det luktat som det gör nu. Googlade o tydligen kan trinettkök innehålla ammoniak som köldmedium. Om jag tydde det hela rätt på nätet. Någon annan som har tankar omkring det.

Det handlar inte om att laga det utan mer hitta doftkällan. Lukten är så påtaglig att det är svårt att särskilja enskilda orsaker...... ;)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2019, 17:41:27 »
Jo då det är kylskåpet som luktar har varit med om liknande på jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2019, 17:58:47 »
Stort tack! tummenupp

Får väl tag i något som jag skjutit på i ett par år  ::)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2019, 21:07:50 »
Usch då, bra att veta. Vi har ett sådan kök på övervåningen. Brukar plaska med mina bilvårdsprodukter där. Har aldrig startat kylen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2019, 21:12:09 »
Vet inte om det är lika på alla trinett kök men vet att det inte är så kul att vara i närheten när det läcker ammoniak.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2019, 15:59:52 »
Hej!

Nu är skåpet utrivet. Var lätt 4 skruvar o klippa kabel. Såg en typbeteckning om Nh3 o informationen om att den var fylld med 193 gr en gång i tiden.... :)
Tänk att så lite kan stinka så jävligt. Undrar om det är 100% det på det som fyllts i kylsystemet. Nuförtiden går det väl inte att få tag på starkare än 22-24 % i färghandeln. Törs inte säga exakt ålder på trinetten då den var begagnad när jag fick den år 2000.

Apropå ammoniak gjorde jag en dum grej i min ungdom. Hittade ett fat o antog att det var diesel i den. Skruvade av locket på "dieselfatet" o sniffade. I nästa stund låg jag på marken ::) Vart tvärtemot mot när boxare är utslagna o får sniffa 8)

Nu blir det till o hitta ett mindre kylskåp o sätta in i hålet. Måtten var ca 57*83 Dvs bredd o höjd. Skulle gjorts tidigare men som tonåringar säger. "Jag gör det snart"  ;)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2019, 16:28:49 »
I absorptionsskåp är kylmaskineriet fyllt med både ammoniak och vatten. De förekommer i olika koncentration på olika ställen i rörsystemet.

Jag har en känsla av att absorptionskylskåp tillverkade inom Electroluxkoncernen blev av sämre kvalitet under 80-talet, alla sådana där jag har råkat ut för läckor och kylmediebrist  (3-4 stycken, alla i Trinettkök) har nog varit tillverkade ca 1984 eller senare. Oftast verkar det ha korroderat hål i någon svetsfog, kanske det har varit porer eller slagginneslutningar där från början.
Äldre absorptionsskåp verkar däremot 100 % driftsäkra, så länge inte värmepatronen eller termostaten går sönder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2019, 21:38:01 »
Hur länge sitter ammoniakdoften i? Tycker fortfarande att det är obehagligt att vistas i utrymmet. Kör badrumsfläkten ca 5 w dygnet runt plus öppnat freshventilerna på Max. Utrymmet är ca 35 kvm. Troligtvis har detta läckage pågått i några veckor....

Finns det något sätt att påskynda utvädringen förutom korsdrag.... Har en jonisator men hjälper den dontknow Det har lixom bitit sig fast våningen.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2019, 17:04:40 »
Ammoniaklukt brukar enligt min erfarenhet gå ganska snabbt att vädra ut. Ammoniaken har ju så små molekyler att den är ganska flyktig och borde inte gärna kunna bita sig fast.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2019, 18:36:21 »
Var uppe o luktade idag igen. Sitter fortfarande kvar inte lika starkt. Men ändå påträngande. Placerade en jonisator där häromkvällen yta ca 30 kvm. Böjde mig ned o luktade in där kylen stått tidigare. Undrar om inte doften gått upp i plattorna som är integrerade i trinett diskbänken. Tyckte skönja en viss korission oxå... :o

Kanske får köra korsdrag i några timmar!

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Ammoniak i trinettkök?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2019, 09:18:06 »
I och för sig kan man ju tänka sig att ammoniaken har trängt in i porösa material som avger den sakta men säkert tills den är slut. Då skulle jag tro att bästa metoden för att få ut den är värme och låg luftfuktighet.

Värmefläkt inne i Trinettskåpet och bygga för dörröppningen lagom mycket för att hålla 50-60 °C därinne i några timmar, kanske? EFTER en sådan behandling kan man prova korsdrag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!