Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypning eller termostat eller vad är det?  (läst 865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strypning eller termostat eller vad är det?
« skrivet: 27 december 2018, 19:52:39 »
Jag läser överallt att man ska ha alla radiatorerna fullt öppna när man har bervärme och istället justera kurvan/övriga inställningar så att värmen blir bra. Så långt allt väl.
Men hur gör man om man vill ha ett rum svalt? I sovrummet på övervåningen får det gärna vara typ 16-17 grader för min del.

Se bifogad bild, såna här har jag på alla radiatorer. I sovrummet så stryper jag alltså värmen genom att strypa flöder. Är det "fel"? Eller dåligt? Påverkar det på samma sätt som när man har en termostat som stryper?

Kan tillägga att trots luftning av samtliga så är det rätt stor variation på temperaturen när man känner på dom (när alla är fullt öppna alltså) så jag vet inte om den där typen av strypning är så bra.



« Senast ändrad: 27 december 2018, 19:59:36 av berisen »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strypning eller termostat eller vad är det?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2018, 23:12:03 »
Det är en myt/missförstånd att det ska vara fullt flöde överallt. Man ska helst undvika termostater eftersom dom dels gör att flödet varierar och dels 'döljer' en dåligt inställd pump med för hög värmekurva.

Däremot ska systemet vara injusterad med fasta ventiler så att det är korrekt flöde/värmeavgivning överallt. Annars är det ju helt omöjligt att få lagom temperatur i alla rum samtidigt...

Enstaka termostater där dom gör nytta är inga problem. T ex i ett rum med mycket solinstrÃ¥lning  eller ett gästrum där man periodvis vill kunna dra ner värmen. Om man permanent vill ha svalare i ett rum är det bättre att strypa flödet med injusteringsventilen än att använda termostaten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypning eller termostat eller vad är det?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2018, 01:13:28 »
Det är en myt/missförstånd att det ska vara fullt flöde överallt. Man ska helst undvika termostater eftersom dom dels gör att flödet varierar och dels 'döljer' en dåligt inställd pump med för hög värmekurva.

Däremot ska systemet vara injusterad med fasta ventiler så att det är korrekt flöde/värmeavgivning överallt. Annars är det ju helt omöjligt att få lagom temperatur i alla rum samtidigt...

Enstaka termostater där dom gör nytta är inga problem. T ex i ett rum med mycket solinstrÃ¥lning  eller ett gästrum där man periodvis vill kunna dra ner värmen. Om man permanent vill ha svalare i ett rum är det bättre att strypa flödet med injusteringsventilen än att använda termostaten.
Ok tack! :) Men när du säger injusteringsventil, det är en sån jag har alltså? Har alltså inga termostater eller något sånt utan det sitter enbart en ratt enligt bild på samtliga.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Strypning eller termostat eller vad är det?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2018, 09:52:01 »
Ett manuellt "vred" som kanersättas mwd termostat genom att skruva av plastlocket skulle jag tro.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!