Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215  (läst 2135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pkz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« skrivet: 25 december 2018, 08:37:47 »
Jag har blivit med fritidshus i norra bohuslän i vilket det satt en Nibe 1215. Så vitt jag kan se har den bara en utomhusgivare trots att det är en del solinstrålning här. Jag tänkte installera en rumsgivare och såg att flera verkar ha byggt sin egen istället för att skaffa en RG20. Vilka alternativ finns det om man även skulle vilja fjärrstyrd värmen (så att man kan köra i sparläge till vardags och sedan öka temperaturen då man är på väg hit)?

Eller behöver jag bygga fjärrstyrningen själv också?

Hur kan man logga hur en Nibe 1215 arbetar? Går det att tappa ut data någonstans för att se att ändringar man gör påverkar hur pumpen jobbar?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« Svar #1 skrivet: 25 december 2018, 22:55:41 »
Du kan ju alltid lura maskin genom att koppla in ett annat motstånd istället för innetempgivaren. Aktiverar ett relä från lämplig fjärrstyrning och låt reläet koppla in motståndet. Ska du logga data finns ju logger 2000 eller vad den heter här på sidan även om det innebär att man måste koppla in extra givare. Tror det finns någon lösning som kan läsa data från maskin direkt också, kommer dock inte på namnet.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« Svar #2 skrivet: 29 december 2018, 23:55:24 »
Du ska ha en logger 3030.  tummenupp
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/218-logger-3030-datalogger.html

Med denna plus en rumsgivare (RG20) kan du säkert bygga ihop nått som ger dig önskad funktionalitet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« Svar #3 skrivet: 30 december 2018, 07:55:01 »
Bygg dig en egen RG20 enligt de ritningar du kan hitta här men sätt dit tvÃ¥ 10k trimpotar som du kan välja med ett tvÃ¥poligt relä (se bifogad ritning).  PÃ¥ det sättet kan du sätta tvÃ¥ inomhustemperaturer som du växlar mellan med reläet.

Kör så och det fungerar utmärkt. Har rumskomp på 2 och bortatemp på 10 grader ger ca 13 grader i verkligheten. Har sänkt inställd bortatemp till 8 grader för att landa runt 11.

Har även begränsat max framledningstemp till 50 grader i styren, annars kommer man troligen aktivera eltillskottet när man skall värma upp, och det är helt onödigt  i mitt fall i alla fall.

SlÃ¥r pÃ¥ värmen ett dygn i förväg och fÃ¥r upp tempen till ca 19 grader om den är inställd pÃ¥ 21.  Tycker man det är viktigt att man nÃ¥r ända fram till 21 sÃ¥ höjer man inställd hemmatemp ett pa grader när man lämnar.

Bäst att pÃ¥peka för att stoppa ev skadeglädje hos vissa att anledningen till att den inte nÃ¥r ända upp till inställd inomhustemp beror pÃ¥ att framledningen justeras ned ju närmare inställd inomhustemp man är sÃ¥ den kommer sega sig upp mot rätt inomhustemp, i alla fall här dÃ¥ dÃ¥ pumpen är inställd att precis mata fram fÃ¥pass mycket värme inkl. hushÃ¥llsvärmespill och kroppstemperaturer,  sÃ¥ det tar lÃ¥ng tid att nÃ¥ upp om du inte ställer pÃ¥ ett lite högre värde än önskat.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad BjornW78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« Svar #4 skrivet: 14 september 2022, 18:53:44 »
Hej,
Lite närliggande mitt, jag har bytt en fjärrstyrning som kopplar in motstånd parallellt med utegivaren. Förhoppningen var att pumpen skulle tycka det är "varmt" och därmed minska temperaturen inne. När jag kopplar in mitt motstånd så visare pumpen också att den känner av flertalet grader varmare. Verkar dock inte som att temperaturen sänks särskilt mycket inne.

Funderar på om det finns något mer som pumpen använder för att reglera vattentemperaturen till elementen, som gör att min lösning inte fungerar som jag tänkte.
Jag trodde att den enbart läser utegivaren (jag har ingen innegivare) och sedan pytsar ut vatten till element baserat på det.

Mvh Björn

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« Svar #5 skrivet: 14 september 2022, 19:55:53 »
... När jag kopplar in mitt motstånd så visare pumpen också att den känner av flertalet grader varmare. Verkar dock inte som att temperaturen sänks särskilt mycket inne.
...
Jag trodde att den enbart läser utegivaren (jag har ingen innegivare) och sedan pytsar ut vatten till element baserat på det.
Jo, utetempen och värmekurvan styr temperaturen i radiatorerna.

Väntar du nog länge? Och är det nog kallt ute? Hur många timmar går pumpen per dygn för att producera värme? (Om det är varmt ute och kanske soligt t o m så är det mest det som gör att huset är varmt - inte värmepumpen så mycket).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad BjornW78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Loggning + fjärrstyrning av NIBE 1215
« Svar #6 skrivet: 14 september 2022, 20:48:45 »
Hej, tack för svar! Ok, det var bra information. Jag hoppas ju att jag bara väntat för kort tid. Slår på det på distans så kan inte direkt kolla hur pumpen uppträder, tyvärr.
Så det kanske blir nästa steg vid tillfälle. Jag har satt motstånden så att det ska vara cirka 8-10 grader "varmare" ute när jag sänker som mest.
När jag drog igång (utgångsläget) så var det säg 24 grader inne i snitt över dygnet. Sedan slog jag på sänkningen, då gick det på 1-2 dygn ner till 20.5 ungefär.
Sedan verkar det stannat upp lite där. Det är ju inte jättekallt ute, säg 12-17 grader kanske sedan dess. Tycker ändå det borde minskat mer men kanske har fel.
Tänkte låta det stå som det är och se vad som händer om det blir kallare, det kanske kan ge någon ledtråd?

//Björn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!