Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Caldo XRH 40  (läst 13599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Daikin Caldo XRH 40
« skrivet: 04 december 2018, 10:43:43 »
Fick en ny pump monterad förra veckan. Ersatte min 11år gamla IVT.

Trodde ju den nya skulle vara bättre, men än så länge så funkade IVT bättre.
Pumpen sitter i hallen på nedervåningen där den förra satt som lyckades värma hela huset.
Men den nya tycker det blir för varmt där på en gång och mer eller mindre stänger av fläkten.

Det jag vill att installatören gör nu är ju att flytta termoataten ca 20cm till köket där vi får lite värme just nu. Just för att kunna få upp fläkthastigheten och få ut värmen i huset.
Installatören säger då att pumpen mest troligt kommer gå varm???
Jaha om jag har den inställd på 22 grader som förra med full fläkt så lär den ju knappast gå varm när jag får ut värmen i huset istället för att bara cirkulera runt i hallen.

Vad händer med ev garantier om termostaten flyttas ca 20cm till köket istället?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #1 skrivet: 04 december 2018, 11:13:10 »
Ja de låter som om du inte får undan värmen från pumpen, hur har du det med inställningen av vingen?? Är den riktad nedåt mot golvet framför innerdelen så höj upp den till rakt ut eller kanske med en liten lutning nedåt från taket räknat med ca 10 max 15 graders lutning, och kanske öka fläkthastigheten.
« Senast ändrad: 04 december 2018, 11:15:55 av Karis »

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #2 skrivet: 04 december 2018, 11:26:52 »
Ja de låter som om du inte får undan värmen från pumpen, hur har du det med inställningen av vingen?? Är den riktad nedåt mot golvet framför innerdelen så höj upp den till rakt ut eller kanske med en liten lutning nedåt från taket räknat med ca 10 max 15 graders lutning, och kanske öka fläkthastigheten.

Problemet är ju att den sänker fläkthastigheten av sig själv. Har den ställd på läge 5, men den går på läge 2 eller 3 för det mesta. Har testat att höja vingarna men det där med fläkten är problemet oavsett.

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #3 skrivet: 04 december 2018, 11:44:36 »
Har också upplevt om att pumpen bara skulle pumpa på mera med fläkten och inte gå ner i varv så hade jag fått ut mer värme längst bort från den.

Min har stått på fläktläge 5 sen vi fick den och det är inte alltför ofta den går på den nivån. Den går upp och kör en stund för att sen bli nöjd med en längre hastighet under ett tag och fortsätter så tills den blir mer eller mindre ljudlös. Just nu med utetempen på 6 grader gör det inget men det blev något kallt tvättstugan med temperatur runt nollan när den vägrade varva upp.

Vi har dock inte problem med att få värme överallt utan det är bara jag som är lite gnällig. ::)
Värmeglad.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #4 skrivet: 04 december 2018, 12:00:55 »
Problemet är ju att den sänker fläkthastigheten av sig själv. Har den ställd på läge 5, men den går på läge 2 eller 3 för det mesta. Har testat att höja vingarna men det där med fläkten är problemet oavsett.
Ja problemet är väl då att det bildas ett s.k värmelock framför pumpinnerdelen där tempgivaren känner av att inställt börvärde är uppnått och pumpen varvar ned inkl innerdelsfläkten. Då är det bara vinge rakt ut eller nästan rakt ut som gäller så att du får iväg värmen ut i huset så långt som möjligt och så får du bara justera upp börvärdet succsesivt på pumpen även om det då blir ännu varmare i hallen där den sitter. Har du testat med fläktinställning i Autoläge?? På vissa pumpar kan de fungera bättre och på vissa klart sämre.
« Senast ändrad: 04 december 2018, 12:03:23 av Karis »

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #5 skrivet: 04 december 2018, 13:03:53 »
Ställde upp den i 27 grader. Då gick ju fläkten som bara den i ca 3-4min. Sen så var den ju uppe i den temp i hallen. Fattar inte varför det inte går att tvångs köra fläkten.

Har väl inte sagt något om jag haft den i autoläge.
Men frågan min kvarstår.
Kan jag flytta termostaten och få mer fart på fläkten?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #6 skrivet: 04 december 2018, 13:22:55 »
Ja det är egentligen en stor brist på många pumpar idag att man inte kan ställa in en fast manuell fläkthastighet som den innehåller oavsett pumpens värmeavgivning. Anledningen är väl att en hel del människor upplever att innerdelarna blåser ut kall luft när värmeavgivningen från pumpen är låg även om innerdelen då bara blåser runt den rådande inomhusluften vilken då upplevs som kall eller sval.
Tyvärr finns det då bara möjligheten att justera upp börvärdet till en nivå som gör att du är tillfreds med innetempen i övriga omkringliggande utrymmen i huset även om det då blir klart mkt varmare i utrymmet som innerdelen sitter i.
Tempgivaren brukar alltid sitta i innerdelen som då känner av innetempen i utrymmet och stämmer av med inställt börvärde och därmed pumpens värmeavgivning, och den brukar man normalt aldrig flytta ut externt från innerdelarna.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #7 skrivet: 04 december 2018, 13:32:49 »
Ställde upp den i 27 grader. Då gick ju fläkten som bara den i ca 3-4min. Sen så var den ju uppe i den temp i hallen. Fattar inte varför det inte går att tvångs köra fläkten.

Har väl inte sagt något om jag haft den i autoläge.
Men frågan min kvarstår.
Kan jag flytta termostaten och få mer fart på fläkten?

Den har väl ett kaminläge så fläkten ska fortsätta gå även om börtemperaturen är uppnådd?
Men jag kanske läst slarvigt då jag förstod det som att den mer eller mindre slutade att fläkta runt luften :-\
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 14:18:57 »
Den har väl ett kaminläge så fläkten ska fortsätta gå även om börtemperaturen är uppnådd?
Men jag kanske läst slarvigt då jag förstod det som att den mer eller mindre slutade att fläkta runt luften :-\

Jo det finns ett kaminläge. Har testat med sen oxÃ¥. Men icke att fläkten varvar upp nÃ¥got. 🤨

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 14:20:26 »
Ja det är egentligen en stor brist på många pumpar idag att man inte kan ställa in en fast manuell fläkthastighet som den innehåller oavsett pumpens värmeavgivning. Anledningen är väl att en hel del människor upplever att innerdelarna blåser ut kall luft när värmeavgivningen från pumpen är låg även om innerdelen då bara blåser runt den rådande inomhusluften vilken då upplevs som kall eller sval.
Tyvärr finns det då bara möjligheten att justera upp börvärdet till en nivå som gör att du är tillfreds med innetempen i övriga omkringliggande utrymmen i huset även om det då blir klart mkt varmare i utrymmet som innerdelen sitter i.
Tempgivaren brukar alltid sitta i innerdelen som då känner av innetempen i utrymmet och stämmer av med inställt börvärde och därmed pumpens värmeavgivning, och den brukar man normalt aldrig flytta ut externt från innerdelarna.

Problemet är ju att det bara tar någon minut för pumpen att få upp värmen i utrymmet den sitter idag. Så problemet kvarstår ju att luften står still fast det är 30grader i hallen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #10 skrivet: 04 december 2018, 14:58:09 »
ok, ja det var snabbt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #11 skrivet: 04 december 2018, 22:52:12 »
Vi har en XR30 som också är monterad i en hall. Hos oss är jag imponerad över hur bra den får bort värmen från hallen. Hallen är inte varmare än andra delar av bottenplanet. Så något känns fel med hur luftflödet hos er fungerar. Hade det hjälpt att flytta innerdelen något?

Kaminläget höjer fläkten något men det är fortfarande låga luftflöden, långt ifrån maxläget.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad nickodemus83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #12 skrivet: 05 december 2018, 07:00:18 »
Vi har en XR30 som också är monterad i en hall. Hos oss är jag imponerad över hur bra den får bort värmen från hallen. Hallen är inte varmare än andra delar av bottenplanet. Så något känns fel med hur luftflödet hos er fungerar. Hade det hjälpt att flytta innerdelen något?

Kaminläget höjer fläkten något men det är fortfarande låga luftflöden, långt ifrån maxläget.


Nja då våran hall är ganska så smal och liten så finns det inte så många andra ställen att flytta innerdelen till.
Trodde ju i min enfald att den skulle fungera ungefär som den förra som satt på samma plats.
Men det var ju dumt att tro. Vill ju bara ha mer fläkt sÃ¥ är ju problemen löst...  :'(

Nu går ju elementen i vardagsrummet hela tiden, samt dom på övervåningen. Så än så länge så tror jag vi förbrukar mer ström än innan med den gamla pumpen...

Det är ju så jävla bra med nya moderna saker som är så himla teknisk så inget funkar. Förutom på en datorskärm.
När det finns ett autoläge på fläkten så borde det gå att tvångsköra den på det normala fläktläget. Annars så försvinner ju vitsen med just auto och vanligt läge om det inte blir någon skillnad

Utloggad Plemix

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #13 skrivet: 07 december 2018, 20:32:23 »
Jag har en xrh 35, där trycker man flera gånger på fläktknappen så roterar man från fasta lägen till auto. Inte så på din?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin Caldo XRH 40
« Svar #14 skrivet: 08 december 2018, 07:57:02 »
Skulle vara intressant att höra vad som händer om du skulle ställa in en "bordsfläkt" i hallen för att öka luftomsättningen in/ut ur hallen.
Det skall självklart inte behövas men bara som ett experiment skulle det ju gå prova.

Att flytta ut givaren skulle kanske kunna fungera, risken som jag ser det är väl främst att den skulle kunna få problem att reglera temperaturen på ett bra sätt, sätter du givaren för långt från innerdelen så är nog risken stor att den skulle hinna dra på max effekt innan det blev varmt i köket, och sedan skulle den bromsa ändå tills den slog av. Det skulle helt enkelt ta för lång tid för sensorn att reagera på den aktuella uteffekten.

MEN, det skulle också kunna fungera mycket bra.
Att laborera med några olika placeringar av givaren skulle troligen kunna ge en placering som fungerade bra, men då skall man ju ha tid att testa sånt.

Enligt produktbladen är ju Solo en maskin som är optimerad just för placering ovan entredörrar i hallmiljö, kanske hade en sådan fungerat bättre för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!