Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1210  (läst 1016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

John Sandersson

  • Gäst
John Sandersson
Nibe Fighter 1210
« skrivet: 27 november 2018, 18:29:04 »
Hej,

Då är jag (tyvärr) tillbaka efter några års frånvaro.

Vaknade upp imorse med ett hus som hade en temp på knappa 15 grader, såklart inte optimalt som ni förstår..

Gick ner i källaren och det blinkade rött och står HP/MS fel, försökte återställa men det gick inte. Ringde reparatör och fick hjälp med att ställa den på eldrift och ett förhoppningsvis att de kan få hit en kille imorgon alt på torsdag. Jag åker till jobbet och ber min sambo kolla där nere efter några timmar och det verkar då som om att den värmer upp sakta men säkert. När jag kommer hem så är det 14 grader allt så kallare än tidigare, jag går och kollar på pumpen och då har motorskyddet löst och det står HP/MS larm igen. Kollar då propparna och ser att det är 2 proppar som löst, byter dessa och drar igång pumpen. Den funkar då utan eldrift i ca 1 timme men sedan går det 2 proppar igen. Ställde tillbaka till eldrift.

Vad tror ni? något utav reläerna/Motorskydd? Kompressor? Cirkulationspump?

Jag tänker lite att det skulle kunna vara cirkulationspumpen då propparna hade gått även när enbart eldrift var igång.. Dock så fungerade det ju ett litet tag innan.

Att tillägga är även att trycket är väldigt lågt i vår KB, typ 0,2-0,3 i dagsläget. Fick till mig här när det höll på att sjuka för några år sedan att trycket inte spelade så stor roll så länge som inte volymen minskar i expansionskärlet.

Som alltid, tacksam för svar! =)

John

John Sandersson

  • Gäst
John Sandersson
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #1 skrivet: 27 november 2018, 18:40:14 »
Tillägg, känns inte som om att det cirkulerar så mkt när jag kör eldrift. Var nere och kände på cirkulationspumpen, tyckte inte att den arbetade. Testade att ändra inställningen på den, den stod på 3 sänkte till 2 och då direkt börjar den surra. sätter jag tillbaka till 3 så slutar den surra..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #2 skrivet: 27 november 2018, 19:11:35 »
Låter som kompressorn är slut tycker jag. Måste ju vara något som går på 3-fas eftersom det går 2 proppar varje gång. Synd att el-patronen inte fungerar, kan vara någon kontaktor som givit upp. Man behöver mäta upp spänningen på el-patron, kontaktor och manöverrelä. Cirkulationspumpen låter som glapp i läges-väljaren(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

John Sandersson

  • Gäst
John Sandersson
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #3 skrivet: 27 november 2018, 21:49:48 »
Hmm det var det som jag var lite rädd för. Jag har en "extra" pump som står hos en kompis, kompressorn i den är ca 2 år gammal. Är det värt att byta den eller är det bättre att byta hela pumpen? den har ju trots allt ett par år på nacken..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #4 skrivet: 28 november 2018, 11:10:49 »
Men om du ställer cirkpumpen i läge 2 och kör, funkar den då även på kompressordrift?
Kolla även köldbärarpumpen om den funkar?

Det kan vara så enkelt att du "bara" har flödesproblem och att övriga fel beror på att grejerna går tyngre som en följd av detta.

Vet du om värmepumpen har mjukstart?
Vissa 1210 har, andra inte.
Denna är känd för att börja krångla med tiden.
« Senast ändrad: 28 november 2018, 11:12:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

john Sandersson

  • Gäst
john Sandersson
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #5 skrivet: 28 november 2018, 14:30:42 »
Den har mjukstart men den byttes för 4 år sedan. Jag hade hemma en tekniker i fm och han konstaterade snabbt att det var kompressorn som var kass.

Nu till dilemmat...

Jag har en nästan komplett pump som står hos en kompis, den kompressorn har gått 2 år och har nu stått still i 2 år. Men ska vara fungerande... Pratade med teknikern och han pratade om summor runt ca 15000 för att demontera och montera in den.

Pratade också med en säljare som jag känner lite lätt om att köpa ett utställningsex en Nibe 1255 1,5-6kw (denna skulle enligt han gå ställa om till en 8kw. Jag har dock inte fått pris ännu) Vad tror ni om den pumpen? jag vet inte om den är för liten? Jag har som sagt i dagsläget en Fighter 1210 7kw.

Till den stora frågan, renovera eller köpa nytt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #6 skrivet: 28 november 2018, 16:32:45 »
Hej!
1210-7 motsvarar 8 kW värmepumpen idag.
Jag skulle inte välja en 1255-6 som utbytespump, även om man kan ställa upp frekvensen så går kompressorn på en fas vilket kan innebära att du måste säkra upp huset (ger oftast en dyrare elnätsavgift).
Jag skulle titta på en ny 1245-8 eller motsvarande av annat märke.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

John Sandersson

  • Gäst
John Sandersson
SV: Nibe Fighter 1210
« Svar #7 skrivet: 28 november 2018, 20:18:10 »
Hej!
1210-7 motsvarar 8 kW värmepumpen idag.
Jag skulle inte välja en 1255-6 som utbytespump, även om man kan ställa upp frekvensen så går kompressorn på en fas vilket kan innebära att du måste säkra upp huset (ger oftast en dyrare elnätsavgift).
Jag skulle titta på en ny 1245-8 eller motsvarande av annat märke.

Tack för input! Jag väntar in lite offerter, idag har jag fått 2 stycken.

En Thermia Optimum 8KW, 71 000 inkl. installation. Osäker om exp. kärl osv ingår här.

En IVT Greenline HE C9 8,8 KW, 76 000 inkl installation. exp. kärl osv ingår.

Väntar in offert från 2 olika bolag på en Nibe 1255. Även en offert på Daikin, ett märke som jag inte känner till så mycket mer än det jag läst här. Jag är lite inne på att jag vill ha varvtalsstyrning, dock lite osäker på om IVT har det? hittar det iaf inte när jag söker runt lite snabbt.

Oavsett så har jag under dagen bestämt mig för att det blir nog köp iaf, verkar som om att cirkulationspumpen strular med och orkar inte med strulet!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!