Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atec, Danfoss Link och LK värmegolv?  (läst 2397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrMa9oo

  • Gäst
MrMa9oo
Thermia Atec, Danfoss Link och LK värmegolv?
« skrivet: 05 oktober 2018, 11:05:27 »
Hej!

Jag har problem att fÃ¥ mitt system injusterat och jag vet helt enkelt inte hur jag skall fÃ¥ ihop helheten. Och som bakgrundsfakta sÃ¥ bor jag i ett 60-tals hus, en plan med källare. Huset är renoverat och vinden är isolerad och fönsterna är bytta. Dränering Ã¥terstÃ¥r.  Jag har bytt värmepanna till luft/vatten och jag har valt Thermia Atec 9. I huset har jag blandat vattenburna radiatorer och värmegolv. Radiatorkretsen är tvÃ¥rörs och förser bÃ¥da planen pÃ¥ en stam. Till detta har jag dÃ¥ LK värmegolv i hall, badrum och kök.

Nu till problemet. Jag har stora problem att injustera systemet då det ena dagen blir väldigt varmt och andra är där ingen värme alls. Jag går på utomhusgivaren och försöker justera kurvan. Pannan är inställd på ett rumsvärde (22 grader) men man får justera på radiatoer och pannan hela tiden. Har svårt att få det att vara självgående. Ett annat problem är att jag vissa delar av året vill ha komfortvärme i värmegolven utan att jag har ett behov av radiatorerna. Jag vill dessutom inte producera varmvatten till värmegolvet i onödan. Nu skjuter jag ut ca. 50-55 grader värme i radiatorkresten för att direkt strypa på LK shunten till 39 grader.

För att ställa till det ännu mer så har jag då valt Danfoss Living Connect termostater ihop med Danfoss link. Systemet är kopplat med värmepannan. Och här kan man välja om man skall köra rumsvärde på pannan eller låter rumstermostaterna styra. Allt detta ställer till det för värmegolvet då det idag inte finns något som säger att värmegolven vill ha värme.

Vad gäller styrningen på värmegolvet så har jag ett stick från radiatorkretsen som går in i min LK fördelarshunt VS 2-2,5. Jag har rumstermostaterna med ingen mottagarenhet så än så länge så styr inte rummen med värmegolv utan det går fullt öppna.

Nu till mina funderingar.

  • Värmepannan har möjlighet, att med ett expansionskort, utnyttja krets tvÃ¥ i värmepanna. DÃ¥ skulle jag kunna separera värmegolv frÃ¥n radiatorkrets och pÃ¥ sÃ¥ sätt har en lägre temp till värmegolvet. LK vill ha 39 grader för mitt system. Jag kan använda min fördelarshunt och komplettera med en 230v Ventilställdon pÃ¥ shunten som kopplas i pannan. Är detta rätt väg att gÃ¥? 
  • Jag kör Danfoss Link med 8 termostater, nÃ¥gon rumsgivare, värmepanna kopplad. Bör jag köra Danfoss Heatcontroler (HC-5) till mitt värmegolv för att fÃ¥ ihop allt i ett system? Är lite emot att köra bÃ¥de LK och Danfoss utan väljer hellre ett system med en app där bortaläge, schema mm styrs frÃ¥n ett system.
  • Med Danfoss Link sÃ¥ har jag möjlighet att lÃ¥ta rumstermostaterna styra värme iställer för att ställa ett rumsvärme pÃ¥ pannan. Vilket är att föredra. Har provast bÃ¥da men inget blir optimalt. Kan har att göra med att väemegolvet inte har rumstermostater sÃ¥ det fanns aldrig nÃ¥got som sa till panna att producera värme. Man fick lura systemet och sätta en termostat i källaren pÃ¥ högre värde för att den skulle skapa värme.


/Magnus



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 730
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!