Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta  (läst 3267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« skrivet: 10 september 2018, 19:15:08 »
Kommer köpa hus och garageplatta av ett husföretag. Huset har bergvärme och det blir en kulvert mellan garage och hus.
Garageplattan blir ca 55m2 och vi hade önskat golvvärme. Fick nu offert på 93 500kr för endast golvvärmeslingona och extra isolering (300mm istället för 200mm). Sc:,h
Jämförde med några andra markfirmor och de kulle bara ha ca 200-300kr/m2 extra för golvvärme... Totalt ca 10 000-15000 kronor.
Klarar vi själva ( två händiga personer med erfarenhet av rörmockande) att själva lägga slingorna i garageplattan om vvs-firman gör provtryckning och anslutning?
Funderar nämligen pÃ¥ att föreslÃ¥ det. 

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #1 skrivet: 10 september 2018, 19:51:14 »
Inga som helst problem, håll bara skillnad på fram och retur, kolla avstånd mellan slangarna ovh hur många meter varje slang ska vara. Brukar väl följa med i planeringen/ritningen.

Snåla inte med fastsättningen, jag körde i varannan maska på armeringsmattan och böj bort vassa pinnar i ändan av armeringen så de inte gör illa slangen
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #2 skrivet: 10 september 2018, 20:13:23 »
Tack för svaret Zyber!
Kommer vi möta pÃ¥ motstÃ¥nd av vvs installatören dÃ¥ vi tassar pÃ¥ dennes omrÃ¥de?  :(

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2963
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #3 skrivet: 10 september 2018, 20:34:31 »
Beror på, de får ju mindre arbete då.

Min rörkrökare körde timpeng. Han grov buntade fast slangen och kopplade in den till stocken medan jag band resten klart själv. Tog inte lång tid.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #4 skrivet: 10 september 2018, 21:09:27 »
Lämna in ritning och få prisförslag av tex lk då mängdat dom upp allt material och du får ritning på hur golvvärmen ska läggas och fördelas, brukar stämma bra :) sen med rörisen så brukar dom jobba på timpeng så kom bara överens om arbetsuppgiften så löser dom de.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #5 skrivet: 11 september 2018, 06:01:23 »
Tackar för tips Pickle_Rick och Zyber!

Hur fungerar det förresen med provtryckning av rör i och med att plattan skall stå kall under vintern?
Det gjuts i november men garaget byggs först i mars. Blir mao ingen VS-värme i plattan under denna period.

Provtrycks slangarna för att sedan tömmas med tryckluft?
Eller räcker cementens egenvärme dvs. att den brinner för att temperaturen på slangarna ej skall gå under nollstrecket?

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #6 skrivet: 11 september 2018, 07:24:50 »
Erfarenheter har visat att ett gjutet golv med ingjutna rörslingor inte mår bra av att betongen blir genomfrusen, min rekommendation är frys-skydd samt värmepatron så att golvet hålls på + grader
Och isolering sparar ju pengar

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #7 skrivet: 11 september 2018, 08:37:23 »
Jag pratade med Uponor och de tipsade om att provtrycka med luft istället för vatten.

Ska fråga dem hur slangar mår av att vara i kall platta.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #8 skrivet: 11 september 2018, 09:14:31 »
Jag provtrycker alltid med luft om det dröjer innan det blir uppvärmt :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #9 skrivet: 11 september 2018, 10:49:14 »
Jag provtrycker alltid med luft om det dröjer innan det blir uppvärmt :)

Det är inte fel att ha trycket på vid gjutning heller
Om någon "stövlar" på i betongen utan att se efter så syns det genast
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #10 skrivet: 11 september 2018, 11:34:52 »
Jag pratade med en grundläggningsfirma och de sa att det inte var några problem att gjuta plattan inkl. slingor i november, låta den vara övertäckt och sedan bygga garaget i mars. De hade iaf gjort så flera gånger förut utan några problem med vare sig PEX-rör eller betongplatta.
Ska även ställa frågan till Uponor vad det innebär för dem att plattan blir kall. Mateiralet (PEX-rören) krymper kanske med annan omfattning än betongen.
Men som sagt.. grundfirman sa att det var helt OK.

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #11 skrivet: 12 september 2018, 13:44:02 »
En annan fråga som dök upp kopplat till golvvärme i garage är huruvida jag klarar mig utan en shuntgrupp och extra CP.

Bostadshuset är 1,5 vån där bottenvåningen har ingjuten golvvärme. Jag har inte bestämt om det blir golvvärme eller radiatorer på den oinredda övervåningen men blir det radiatorer så blir det rejäla (C33) lågtemp radiatorer som innebär att framledningen blir max 45 grader C (DUT=-30).

Garageplattan ligger 4m ifrån husplattan. Det kommer gå en kulvert med isolerade VS-rör i marken som innebär att det maximalt blir ca15m långa VS rör mellan golvvärmefördelaren i tvättstugan (som är bredvid VPn) och fördelaren i garaget.
Enligt uponor blir det med 10  celcius :dt: ca 18kPa för slingorna i garageplattan (2st ca 100m slingor) och kulverten tar i sin tur nÃ¥gra kPa beroende pÃ¥ vilken dimension det blir. Totalt rimligen runt 30kPa gissade Uponor.
Flödet fÃ¥r jag till 0,06 l/s eller 214 l/h (2500W vid 10  celcius :dt: ). 2,5kW är högt räknat... gissar snarare toppeffekten blir runt 2,2kW.

I bergvärmepumpen, Nibe 1255-12, sitter en CP som klarar närmare 73kPa vid flödet 0,06 l/s (se bild nedanför).

FrÃ¥ga 1: Klarar jag mig utan extra CP till garaget? ..eller har jag missat nÃ¥gon faktor  Sc:,h
Garaget blir rimligen dimensionerande sträcka sett till tryckfall, samtidigt kommer det mesta returvatten från husets platta. Vad är det som styr pumpens tryckhållning? returtemp? annat?

Fråga 2: Hur blir det i framtiden om jag kör radiatorer på övervåningen.. kan jag ha 45 celcius :dt: som framledning kallaste vinterdagen (DUT = -30) utan att det skadar trägolv eller behövs extra shuntgrupp till golvvärmen? (sitter termostater på väggarna i varje rum med golvvärme som stryper flöde till slingorna via styrmekanism i golvvärmefördelaren.
« Senast ändrad: 12 september 2018, 15:32:37 av Stubbe »

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #12 skrivet: 13 september 2018, 19:08:12 »
Glömde skriva att bilden på pumpkapacitet kommer från nibes broschyr över 1255-12.
Ingen som har några tankar om antagandena är rimliga?

Utloggad Stubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #13 skrivet: 18 september 2018, 08:58:47 »
Är det någon som har erfarenhet av att provtrycka Pex slingor?
Vvs firman vill ha 4000kr för att provtrycka med luft (plattan ska brinna under vintern därför luft).
Tycker det är lite väl mycket då det motsvarar nästan halva materialkostnaden.
Kan man hyra utrustning på ex Cramo och göra själv?

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Lägga golvvärmeslingor själv - garageplatta
« Svar #14 skrivet: 18 september 2018, 20:21:15 »
Är det någon som har erfarenhet av att provtrycka Pex slingor?
Vvs firman vill ha 4000kr för att provtrycka med luft (plattan ska brinna under vintern därför luft).
Tycker det är lite väl mycket då det motsvarar nästan halva materialkostnaden.
Kan man hyra utrustning på ex Cramo och göra själv?

Du kan bygga ihop det så du får en vanlig bilventil/cykelventil och trycka upp det med kompressorn (0,2 bar) så slipper du hyra grejer :)
Dom nya reglerna säger 0,5bar men det räcker med 0,2 så slipper du bry dig om expansion osv
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!