Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klapprande swinger  (läst 1210 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qrt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Klapprande swinger
« skrivet: 28 maj 2018, 16:23:47 »
Hej
Ny här.
Ber först om ursäkt för att jag inte söker igenom forumet men jag vet inte med vilka sökord jag ska börja.


Jag har innedelar med swinger som rör sig uppåt och nedåt samt sluter till när jag stänger av .

Det brukar gå till så att swingern går upp till övertäckt läge och att innerdelen hummar, liksom tänker, sedan blir det tyst.

Nu klapprar båda två istället 7 - 8 gånger likt en stork med näbben.

Jag har ringt olika firmor och frÃ¥gat men ingen har hört talas om det felet.  ÄndÃ¥ har det nu dykt upp pÃ¥ tvÃ¥ enheter av tre.  De är mer än tre Ã¥r gamla sÃ¥ garantier finns inga kvar.
De fungerar bra för övrigt men jag befarar att de klapprar sönder till slut och stannar.

Om det inte finns något annat att göra, kan man koppla ifrån den för mig onödiga swingerfunktionen?

Hjälp.

/Curt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Klapprande swinger
« Svar #1 skrivet: 31 maj 2018, 06:56:00 »
Vilket fabrikat och modell är det på värmepumpen?
Du kan alldeles säkert koppla loss motorn som driver luftriktarna så de inte rörs, risken är väl främst att du kan få kallras från innerdelarna när värmepumpen avfrostar. (Det är därför de stänger vid avfrostning)
Exakt hur du gör borde gå se om du tar loss frontkåpan på maskinen (Jag vet inte hur man gör, men det vore konstigt om det inte skulle gå)
Dessutom, det kan ju även vara så att det finns nåt som går justera så det skultar klappra, troligen är det väl någon form av kuggar som det "rappar" på när luftriktarna skall manövreras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad qrt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klapprande swinger
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2018, 14:11:25 »
Det är en design som finns hos flera olika märken. 
Min heter 42PHQ009P.



/Curt

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Klapprande swinger
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2018, 15:31:42 »
Någon form av generisk kinavärmepump, alltså?
Mest troligt är att kuggväxlarna har börjat kugga över för att kugghjul eller lager är slitna, det bör synas tydligt om man plockar isär och studerar delarna närmare. Det kan hända att det går lätt att åtgärda t ex genom att vrida på lagerbussningar så att axelns sidkraft tas upp av ett oslitet ställe på bussningen, eller att flytta kugghjul så att det är oslitna kuggar som får ta upp krafterna när luckan kör mot ändläge och motorn bromsas fast.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Klapprande swinger
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2018, 19:45:20 »
använd ej swingern....ställ den i fast luftriktningsläge....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klapprande swinger
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2018, 23:28:14 »
Detta är ett tecken på dåliga motorer
ofta märkta made in PRC eller Kina.
precis som dåliga servomotorer till RC-modeller

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!