Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersätta vp i sommarstugan? Eller köra på el och ved.  (läst 1337 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Den vp jag haft sen 2006 har nu ev lagt av, möjligen kan man skrämma liv i den men jag har inte lyckats ännu.
Huset är ett fritidshus som besöks ca en gång i månaden vintertid.
Inledningsvis var vp på med ”grundvärme” under vintern. Kruxet var bara det att även om specen sade att den skulle fixa 10grader fick man ha den inställd på övre temp för att den skulle kunna avfrosta. Sen gick jag över till att bara slå på värmepumpen en dag innan jag kom ut till stugan och ha någon plusgrad drämdes finns vatten och 10grader bakom kylskåpet men i övrigt ha det helt ouppvärmt.
Nu funderar jag på om jag ska köpa ny pump eller bara köra på el.
Hittarna jag en pump som med bra COP håller huset 4 grader så kunde det vara intressanta men ska jag hålla hela huset en bit över 10 lär det dra mer än att bara värma där det behövs.
Jag ör på landet så lite att jag fortfarande tycker det är mysigt att elda och huggs ved så bekvämligheten med vp bokför jag till 0.
Hade jag bott i huset före jämnan hade kalkylen sett helt annorlunda att och sån hade det utan tvekan blivit en ny vp.
Till saken hör även att det är fuktigt från havet där jag är så några ideala torra betingelsers lär inte infinna sig så ofta.
Den gamla pumpen var ofta helt igenisad så jag fick tina den med massa varmvatten. Efter att ha klippt en bygling på vp minskade problemen men å andra sidan lär det ha gått åt betydligt mer el.
Det ör med dessa förutsättningar jag funderar på om det ens ska bli en luft luft vp.
Jag leker även med tanken att lägga ner en kollektorslang i vattnet för att få fram + gradigt vatten men att bygga om huset och installera golvvärme är inte aktuellt. Skulle ha gjorts när huset byggdes...

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta vp i sommarstugan? Eller köra på el och ved.
« Svar #1 skrivet: 29 april 2018, 17:43:21 »
Används "sommarstugan" enbart vintertid?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Ersätta vp i sommarstugan? Eller köra på el och ved.
« Svar #2 skrivet: 30 april 2018, 12:21:26 »
Troligen beror nerisningen på för låg värme i huset, 8-10graders lågvärmeläge är på gränsen till för avisning om fet är fuktigt läge.

 Har klippt en del byglingar på utedelar och det ändrar avisnings temperaturen för när den är ”klar” från ca+7-8 till 10-12grader (panasonic värden)  på utedelen. Så lite mer el drar den självklart men inte massor. Mycket effektivare att försöka hålla 15-17grader i stugan. Pumpen jobbar jämnare och effektivare med kortare avisningstider så elförbrukningen kanske blir det dubbla mot 10graders läge. Men du får en maskin som håller längre och bättre komfort.

Förstår din inställning till kostnad kontra hur ofta du är där men VP är ändå troligen det billigaste värmen då kan använda utan stor investeringar. elförbrukningen skenar nog inte iväg med VP på 15 grader kontra direkt el på 7grader. Gissar på likvärdig elkostnad. Så det är kostnaden för pumpen som är skillnaden.


Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta vp i sommarstugan? Eller köra på el och ved.
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2018, 21:27:18 »
Sommarstugan används främst sommartid, typ några månader is träck, varannan helg vår och höst och en helg i månaden under vintern.
Att ha varmt för jämnan är lyxigt och bekvämt, jag har provat det men tyckte det blev dyrt och gick då över till att hålla någon enstaka plusgrad, jag siktar på 2-3 grader, just där det finns vatten och 10 bakom kylskåpet.

Som det käns nu så får ersättning av vp avvakta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!