Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka Nibe F370 med L/V  (läst 1898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Docka Nibe F370 med L/V
« skrivet: 21 april 2018, 23:18:42 »
Behöver lite hjälp. Skall byta ut min IVT490 från 2001 som är dockad med min Panasonic T-CAP 9kW sedan 2012. L/V:n sitter på värme returen, dvs L/V sköter värmen, IVT:n varmvatten. Det har funkat bra men L/V har kapacitet att värma varmvatten till 55 grader vilket jag skulle föredra istället för att frånluftsvärmepumpen kör elpatron när det behövs. OBS, kan inte räkna hem någon FLVP med större kapacitet och F370:n är den enda mindre FLVP jag hittat med dockningsmöjlighet. Har inte plats att lösa ventilationsbehovet med någon annan lösning heller (finns bara plats för en 60 cm bred "pryl"). Det sistnämnda kanske inte är helt sant då jag troligen skulle få plats med en "dum" fläkt för ventilation men det alternativet känns inte aktuellt för mig.

Bakgrund/fakta:
Panasonicen kan konfigureras att växla (inkl aktivera en trevägsventil) till att göra varmvatten när värmebehovet är tillgodosett. För detta krävs förutom trevägsventilen en termistor som mäter varmvattentemp. Förutom detta finns det  ocksÃ¥ en ingÃ¥ng som kan användas för att aktivera/de-aktivera pumpen. Som info kan jag säga att COP för värmevatten till min golvvärme är kanon, tom 2.54 nere vid -15 och fortfarande 9kW men värmning till 55 är naturligtvis inte lika fördelaktigt, tror det minimum (vid typ -15)ligger pÃ¥ minst 2 i alla fall vilket naturligtvis är bra jfrt med en elpatron i FLVP:n

Nibe:n kan vad jag förstår dockas och därmed "be om hjälp", men då via någon "avancerad" box och enligt manualen ber den om hjälp om temperaturen (på "hjälpvattnet")
överstiger 59 grader och är under 61 grader. Låter väldigt oflexibelt och jag skulle i detta fallet varken ha någon tank att mäta temperatur "i" eller kunna generera vatten på 60 grader (max är 55). Är dessa 59 resp 61 grader fasta i Nibe:n?

Så, nu till frågan, är det någon som kan mer om möjligheterna med Nibe:n som kan komma på/föreslå ett bra sätt att låta Nibe:n kalla på hjälp från L/V-pumpen innan FLVP:n använder elpatron till varmvatten?

Kommer själv inte på något annat sätt än att L/V-pumpen får fortsätta vara herre över värmevattnet då den långt ner på minusgraderna är bäst på det men då blir det knepigare att få till varmvattenstöttningen. Om jag kan få ut en "hjälp mig-signal" (utan konstiga temperaturkrav) från Nibe:n så skulle jag kunna fixa till en lösning (bygga elektronik är inget problem) där det gjorde att L/V-pumpen uppfattade det som om det fanns varmvatten att göra (signalen från Nibe:n skulle typ koppla in ett motstånd som motsvarade att varmvattnet behöver värmas). Kan man få Nibe:n att kalla på hjälp vid x grader och börja använda sin elpatron vid t ex x-3 grader ( t ex 50 resp 47 grader)?

Tar tacksamt emot hjälp då jag lusläst Nibe:s manualer och inte hitta annat än ovanstående. Ser någon nån annan lösning/annan FLVP (med förbehållen ovan) så tar jag gärna emot även detta!

/Lars-Ã…ke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka Nibe F370 med L/V
« Svar #1 skrivet: 22 april 2018, 14:52:20 »
Hej!
Jag är inte 100 på vad du menar?
Dockar man en FLVP med en LVVP så kommer FLVP stå för varmvatten och LVVP för värmen.
När det blir så pass kallt ute att LVVP inte orkar värma huset själv kommer FLVP att hjälpa till och då även kanske behöva skjuta till elpatron för att hålla värmen, men innan dess ska både LVVP + FLPV kompressorerna gå 24 h/dygn.
Enda undantaget är om huset har små pluttiga radiatorer som kräver 55+ i vattentemp när det blir kallt ute?

Jag ser ingen anledning att koppla in 3-vägsventil eftersom kompressorn i en FLVP kommer klara varmvattenbehovet själv så länge som LVVP fixar värmen.
Enda gången elpatron kommer behövas är om det blir så kallt ute att båda värmepumparna inte orkar själva och är det bästa alternativet att den värmer FLVP:ens panna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Docka Nibe F370 med L/V
« Svar #2 skrivet: 22 april 2018, 20:54:45 »
Hej,

tack för svar. Nu räcker FLVP:ns 2kW inte riktigt till att göra varmvatten när man är 5 i familjen och i stort sett alla barn är tonåringar (= långa duschar), dvs elpatron går/måste gå in för att den som duschar på slutet inte skall få ljummet vatten (= ofta jag). Min LVVP kan göra 55 graders varmvatten mycket bättre (ofta 3 i COP men minst typ 2 vilket naturligtvis är bättre än elpatron) och därför vill jag gärna koppla den så. Dvs jag vill kunna ställa in Nibe:n på typ 55 grader varmvatten och låta LVVP hjälpa till när den kan (LVVP kan konfigureras att prioritera värme och göra varmvatten om möjlighet ges). Värt att notera att min LVVP ger full effekt 9kW ner till -15 och det är mer än jag/huset behöver för värme (enbart golvvärme) så kapacitet att göra varmvatten finns även på vintern. En väsentligt dyrare FLVP med högre värmepumpseffekt kan jag inte på något sätt räkna hem. Går det inte att få till en sådan här dockning kan jag nog lika gärna köpa enklast möjliga FLVP då F370 är väsentligt dyrare än en enkel FLVP som har bara något lägre VP effekt.

/Lars-Ã…ke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka Nibe F370 med L/V
« Svar #3 skrivet: 23 april 2018, 10:02:25 »
OK, då förstår jag bättre, jag tror man kan använda anslutningar XL8/XL2 för att värma Nibe 370 direkt med LVVP istället för elpatron.
Man får sätta en T-koppling på XL2 då den även används för returen.
Signalen man då kan använda är säkert styrspänning till elpatron.
Problemet är då att om den samtidigt värmer huset som LVVP försöker trycka in värme i pannan så kommer en del av denna värme skickas ut i huset eftersom en rörbit på returen delas mellan husvärmning och laddning av pannan med LVVP.
Problemet är väl egentligen störst sommartid när husets värmebehov är lågt att en del av värmen som trycks in i tanken kommer ut i värmesystemet även om shunten stänger helt.
Bäst vore ju om det gick att koppla in sig på returen mot tanken med LVVP ovanför kopplingen mellan retur/shunt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Docka Nibe F370 med L/V
« Svar #4 skrivet: 24 april 2018, 22:57:19 »
Inkopplingen är ju normalt att köra värmevatten ut från LVVP in på FLVP:ns retur XL2 i detta fall så att den tycker att "jag behöver inte värma något hus, returen är varmare än mitt börvärde" ( dvs koppla in LVVP efter golvvärmeslingorna "före" FLVP på returen). För att värma varmvatten kommer trevägsventilen in, då kan LVVP skicka in 55 grader i XL8 som du skriver när den inte skickar typ 25-35 grader in i returen (XL2). "Returen" från det man skickar in på XL8 i det fallet blir jag dock inte klok på heller, hur får man tillbaka det till LVVP utan att passera golvvärmeslingorna (dubbla trevägsventiler?)? Antagandet att Niben har en "elpatronsignal" som går att använda är det andra jag försöker verifiera/få svar på.
/Lars-Ã…ke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!