Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorvolym och körsträcka.  (läst 3089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Motorvolym och körsträcka.
« skrivet: 12 april 2018, 04:58:34 »
Finns det ett samband mellan motorvolym och körsträcka?

Hörde att större motorer (2l och mer) kan klara av sträckor på över 40000 mil.

Medan 1.2 rasar vid 20000mil.

Stämmer det?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #1 skrivet: 12 april 2018, 05:52:23 »
Det finns nog inget generellt samband, men en mindre motor får ju jobba hårdare för att utföra samma arbete så det är inte konstigt att den slits mer. En större motor körs nog också på högre växlar eftersom dom har bättre bottendrag, så efter ett visst antal km har dom snurrat färre varv än en liten motor.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #2 skrivet: 12 april 2018, 08:02:07 »
Fast dom som kör taxi, har ett antal bilar med 1.4 l motorer...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #3 skrivet: 12 april 2018, 08:39:28 »
Största skillnad i livslängd beror väl på hur bilen körs och hur man sköter oljebyten, jag har genom åren tyckts se att dom som kör "sportigt" knäcker bilarna betydligt fortare än dom som växlar lite tidigare och inte trycker plattan i botten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #4 skrivet: 12 april 2018, 08:57:40 »
Jag har kört sportigt i hela mitt liv och aldrig knäckt en motor.
Har i och för sig som regel bytt innan de gått 20 000 mil, som mest 28 000 mil.
Undermålig service, typfel eller otur tror jag mer är orsaken till haverier.
Sen finns det väl alltid en bortre gräns, och det känns logiskt att en mindre motor får jobba hårdare och då också slits hårdare allt annat lika.
Sen vet man ju inte om de använder andra material i cylinder, kolvar och lager för att kompensera för detta.
Jag är helt säker på att de kan bygga långlivade små motorer om de vill, sen är ju frågan om de vill...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #5 skrivet: 12 april 2018, 10:36:20 »
Jag har kört sportigt i hela mitt liv och aldrig knäckt en motor.
Har i och för sig som regel bytt innan de gått 20 000 mil, som mest 28 000 mil.
Undermålig service, typfel eller otur tror jag mer är orsaken till haverier.
Sen finns det väl alltid en bortre gräns, och det känns logiskt att en mindre motor får jobba hårdare och då också slits hårdare allt annat lika.
Sen vet man ju inte om de använder andra material i cylinder, kolvar och lager för att kompensera för detta.
Jag är helt säker på att de kan bygga långlivade små motorer om de vill, sen är ju frågan om de vill...


Min V50 1.6L diesel "snittar" kring 2000 rpm @ 80°C
Min gamla 2.0L v40-bensinare "snittade" 3000 rpm @ 87°C, båda har rullat ca 18000 mil.

Lägre temperatur och varvtal måste väl vara skonsammare för motorn.. :)



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #6 skrivet: 12 april 2018, 10:44:12 »
Din diesel har mycket högre kompression vilket borde slita mer, motorn på en dieselbil är anpassad för detta.
Det borde gå anpassa små motorer att hålla lika länge som stora på liknande sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #7 skrivet: 12 april 2018, 11:29:49 »
Förr i tiden blev bilmotorer ofta helt enkelt utslitna med tiden - typiskt var t ex att kolvringar och cylinderfoder slets ner så att motorn fick dålig kompression eller började dra olja, eller att ram- och vevlager slets ner med slammer, dåligt oljetryck och så småningom totalhaveri som följd. Men idag är det ytterst sällan en personbilsmotor hinner slitas ner på sådana sätt innan bilen skrotas av någon annan anledning. Främsta skälen till att de gamla sorternas slitage har upphört, är dels lägre svavelhalt i bränslet (både bensin och diesel) så det inte längre fälls ut svavelsyra i cylindrarna i samband med kallstart och varmkörning, och dels att motoroljorna har blivit av bättre kvalitet. Om man lyfter av toppen på en bilmotor från sent 80-tal eller senare idag, så är det inget ovanligt att cylinderloppen är så oslitna att honingsreporna från fabriken fortfarande syns, även om motorn har gått uppåt 30000 mil.

På 80-talsbilar var det vanligt att kamaxlar och andra delar i ventilmekanismen slets ner snabbt. I synnerhet på vissa tyska bilmärken. Det ryktas att det ska ha varit en underleverantör som gjorde kamaxlar till bl a Opel, BMW och Mercedes, som under några år provade en ny härdningsmetod som visade sig vara misslyckad. Vissa motortyper fick problem med igensatta smörjhål pga ludd som lossnade från undermåliga oljefilter av piratmärken.

Oljeförbrukning pga dåliga ventiltätningar var också vanligt på 70- och 80-talsbilar, men i och med skärpt producentansvar för avgasrening i slutet av 80-talet så insåg biltillverkarna att det kunde bli dyrt att snåla på den punkten (t ex fick Ford återkalla alla Fiesta 1,4i av '89 års modell av den anledningen), så sådana problem är också mer sällsynta på senare årsmodeller.

När en bilmotor havererar på dyrt sätt idag så skulle jag nog vilja säga att det ytterst sällan beror på att den är mekaniskt utsliten (om det inte har slarvats grovt med oljebyten, körts med mycket kondensvatten i oljan pga ständiga kallstarter eller igensatt vevhusventilation etc). De fel som inträffar är snarare haverier pga kamrem eller kamkedja, läckande topplockspackning, sprickor i topplock etc. På motorer med högt effektuttag som används i bilar som körs hårt eller är för tunga för motorn, kan det också förekomma överhettningsskador (stopp i smörjsystem pga koksad olja, brända eller skurna kolvar, brända avgasventiler etc).

Det ryktas att en vanlig orsak till problem med topplockspackningar skulle vara slarv med kylarvätskebyte, eller för den delen att man har råkat blanda kylarvätskor av olika sort med inkompatibla tillsatser. Tyvärr finns det en del mindre nogräknade biltillbehörsfirmor som - felaktigt - påstår att deras glykol ska vara blandbar med alla möjliga andra sorter, och det finns inget som helst samband mellan de standarder och specifikationer som nämns bland det finstilta på etiketten och vad glykolen egentligen innehåller för tillsatser.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #8 skrivet: 12 april 2018, 11:37:57 »
Text...

Menar du att även relativt små motorer på exempelvis 1.4 liter kan hålla i 30 000 mil om nan servar dom regelbundet och rätt? Dvs rätt interval / byte av motorolja - kylarvätska?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #9 skrivet: 12 april 2018, 13:22:23 »
Det tror i alla fall jag som har kört en servicebil i över 34 000 mil och sedan skänkte jag bort (armen till till kopplingen var trasig och måste bytas och repkostnaden och bilens "marknadsvärde" var ungefär det samma) den till en "kompis" som nu i några år har använt den i sin verksamhet.
Jag skulle gissa att den nu gått bort emot 40 000 mil.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #10 skrivet: 12 april 2018, 14:06:55 »
Har en skoda Fabia 3 cylindrig 1,4 som gÃ¥tt drygt 18000 mil mest kort körning motorn känns inte sliten pÃ¥ nÃ¥tt sätt den drar ingen olja eller andra konstigheter som mÃ¥nga nya bilar gör har aldrig bytt kylvätska och kommer inte göra heller men oljan byts varje 1500 mil bilen börjar bli rostig sÃ¥ jag kommer inte köra den 30000 mil men kanske nÃ¥n annan. Det är inte säkert att saker som gÃ¥r pÃ¥ lägre varvtal slits mindre tex en växellÃ¥da klarar mera effekt om den körs med högre varvtal och klarar den högre effekt bör den slitas mindre med samma effekt och högre varvtal eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #11 skrivet: 12 april 2018, 15:06:38 »
Har i min ägo en Saab 900:a som gått drygt 58 000mil.
Det är en -88 jubileums modellen.
Motorn är orörd, jag har alla papper på den sen den var ny.
Avgasvärdena är inget fel på och den dricker inte någon olja.
Däremot så har den börjat läcka olja en hel del vilket blev nedslag på vid senaste besiktningen. Alla packboxar och andra tätningar i gummi är som backelit.
Skall fixa den men det börjar bli svårt att få tag på delar till den.
Värst är det med plastdetaljer till t.ex. inredningen. Behöver ett nytt intre dörrhandtag till förardörren t.ex. Och ett nytt lås/handtag till skuffluckan.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #12 skrivet: 12 april 2018, 15:34:32 »
 :)

SAAB-fantaster brukar vara svårtövertalade när det gäller att byta märke, men du har inte funderat på senaste modellen av 9-5, den är ju riktigt snygg, tror den kommer att bli värd en del om några år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #13 skrivet: 12 april 2018, 17:15:40 »
Vissa motorer har ju typfel som dödar de vid låga mil men annars är det slarv med oljebyte eller långa service intervall som tar livet av vanliga motorer. Sista åren en bil rullar är ju folk ofta lite slarviga med service och då blir ofta även motorn lite dålig lagom till skrotning av bilen. Dock sällan utsliten. Jämför man sedan med motorer i tunga fordon så håller de ju ännu längre så visst hade bilmotorer kunnat vara nästan outslitliga om man ville betala för det

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #14 skrivet: 12 april 2018, 18:58:03 »
Visst kör man långt med lastbilar men det beror ju i viss grad på att grejerna är så pass dyra där så det lönar sig med renovering tex vid 30000 mil en bil som gått så långt skrotas ofta vid fel på motorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Motorvolym och körsträcka.
« Svar #15 skrivet: 13 april 2018, 10:15:22 »
Menar du att även relativt små motorer på exempelvis 1.4 liter kan hålla i 30 000 mil om nan servar dom regelbundet och rätt? Dvs rätt interval / byte av motorolja - kylarvätska?

Ja. Jag vet t ex av en VW Polo 1,4 '91 som hade gÃ¥tt ca 35000 mil när den skrotades härom Ã¥ret. Motorn var fortfarande i bra skick, skrotningen gjordes pga rost och allmän risighet, den akuta skrotningsanledningen var att bränslepumpen gick sönder för andra gÃ¥ngen pÃ¥ kort tid.  Det finns ocksÃ¥ mÃ¥nga exempel pÃ¥ franska bilar med PSA-gruppens smÃ¥motorer TU1 och TU3 pÃ¥ 1,1 resp 1,4 l , som har gÃ¥tt lÃ¥ngt över 30000 mil utan att motorn har behövt nÃ¥gra nämnvärda reparationer.
Fords Zetec-motorer tycks också kunna bli långlivade.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!