Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volvos självkörande bilar = en död, se filmen fram till olyckan.  (läst 7037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oavsett om bilen framfördes automatiskt så är väl just den typen av olycka ett praktexempel på vad som ska undvikas/lindras med de system som är standard i alla nya Volvobilar?
Det är mycket fokus just på att den var självkörande, men varför fungerade inte kollisionsskyddet (som egentligen inte har något med självkörningssystemet att göra)?

Volvos egna autobroms är kanske avstängda på dessa med andra system. Kanske blir kaka på kaka med två system.

Sen bör man se systemen som hjälpmedel och inte lita blint på bilen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kan ändÃ¥ inte släppa det faktumet att cyklisten befann sig bara metrar frÃ¥n en rejäl gatubelysning, jag tror att filmen ljuger när det gäller hur  mycket ljus som finns pÃ¥ platsen.
Tänk själva hur "bländaren" i en sådan bild med ett kraftigt LED eller Xenonhalvjus lyser uppö sträckan närmast bilen, det är troligt att de mörka partierna i bilden är mörkare på filmen än i verkligheten.
Skulle även vara intressant att få veta vad kvinnan i bilen satt och tittade på i höger framsäte, TV-serie, DATA från bilens lidar, eller Facebook?

Sen kan man väl tycka att det redan nu borde vara standard (i samma utsträckning som autobroms i alla fall) med IR-bild presenterad i bilarnas multimediaenhet om man så vill.
Det skulle vara ett enormt bra hjälpmedel vid mörkerkörning.
« Senast ändrad: 24 mars 2018, 09:57:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Två erfarna olycksutredare gör samma bedömning på det material som publicerats hittills: en normal mänsklig förare hade hunnit reagera i tid för att rädda livet på den kvinna som blev påkörd av en självkörande Volvo i söndags, i Tempe, Phoenix.
http://etn.se/index.php/64534?via=n&knapp=lasmer
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Ni ser ju hur passageraren hinner reagera trots att hon inte är intresserad av att titta på vägen!
Dessutom bromsade ju inte den självkörande bilen överhuvudtaget, sen kan man ju undra hur blåst tjejen är som går över vägen!

Vi ponerar nu att det skulle bli självkörande bilar, kan man Ã¥ka bil dyngrak dÃ¥? Jag förstÃ¥r iallafall inte skillnaden mellan den ointresserade personen i filmen och en rattfull.  dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, man kan ju tycka att hennes egen självbevarelsedrift skulle göra att hon var mer uppmärksam, men folk är väl så korkade att de på fullt allvar tror att självkörande bilar skall kunna bli säkra.
Det liknar på vissa sätt ett religiöst mantra, när alla med lite sunt förnuft förstår att de autonoma systemen aldrig kan bli annat än hjälpmedel, och bara på vissa ställen och under vissa förutsättningar.
För att de självkörande bilarna skall kunna ta över krävs nog generella hastighetsgränser på ca 30 km/h och har vi då vunnit något?
Jag tror dessutom att det kommer att krävas fysiska hjälpmedel som t.ex. magneter i vägbanan för att det skall bli mera säkert.
På vintervägarna i norr kommer det aldrig att vara mer än hjälpsystem som kan varna för faror, ingen automatik kan hantera spåriga vägbanor, snödrev eller mittsträng som en erfaren chaufför kan.

En annan sak man kan fundera över är hur bilarna hanterar t.ex.personer eller djur vid eller i närheten av vägen.
I fall som dessa kan man som människa göra en klar bedömning om huruvida de avser korsa vägen eller ej, eller om personerna i fråga ens har uppmärksammat att man kommer där med sin bil, det finns miljontals situationer där automatiken aldrig kan bli lika bra som en bra chaufför.
Sen finns det alldeles säkert miljontals situationer där systemen kan minska riskerna, men utifrån den beräkning som gjorts där "risken" för en död i trafiken verkar vara mycket högre i de autonoma bilarna stämmer nog rätt bra med min bild av var vi står.
Jag tror inte heller att vi någonsin kommer att se helt självkörande bilar som är säkrare än vad en bil som framförs av en nykter människa som fokuserar på bilkörningen.
Det skulle i så fall vara om vi helt separerar miljöer där oskyddade trafikanter och autonoma fordon vistas, vilket inte borde vara omöjligt i t.ex. storstäder.
Alltså vissa stråk där vi kan ha en flotta av "bilar" som transporterar människor på sätt liknande de som spårvägar och tunnelbanor redan gör på sina håll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Till skillnad från dig tror jag att självkörande bilar kommer att vara säkrare än mänskliga förare. Enligt Testlas egen statistik så har antalet olyckor per körd km minskat sen man införde autopiloten.
Dock håller jag med om att det inte fungerar på alla vägar under alla förutsättningar. Jag lånade själv en alldeles ny Volvo S60 i helgen. Den har ju diverse system för att identifiera sidolinjer etc och se till att bilen håller sig inom körbanan, men det var inte ofta den lyckades hitta dom bortnötta/isbelagda/etc vägmarkeringarna.

Citera
Jag tror inte heller att vi någonsin kommer att se helt självkörande bilar som är säkrare än vad en bil som framförs av en nykter människa som fokuserar på bilkörningen.

Det är den vanliga myten som oftast framförs av medelålders manliga förare - "Jag är så bra på att köra bil så jag råkar aldrig ut för några olyckor".
Problemet är den nyktra och uppmärksamma föraren delar väg med onyktra, trötta, ouppmärksamma och/eller allmänt dåliga bilförare. Då spelar det inte så jättestor roll hur bra man är själv.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Som sagt, jag tror att systemen kan göra det säkrare, men inte att de kan ersätta föraren helt med bibehållen säkerhet.
Olyckorna skulle säkert minska på vissa platser och under vissa förutsättningar, och öka på andra platser under andra förutsättningar.
Det vore konstigt om inte Tesla och andra som utvecklar de nya systemen tror på att det kommer att bli säkrare, och även jag kan tänka mig att under vissa förutsättningar låta automatiken ta över, men inte om väglaget i sig är dåligt t.ex.
Farthållare som justerar farten med framförvarande bil är ju en självklar säkerhetshöjande grej, autombroms likaså, men jag vill ju inte att de saker som ökar säkerheten skall ha sådan bister att nya typer av olyckor kommer in i bilden, som beror på automatiken, eller rättare sagt, dess brister.
Som t.ex. att avgöra om en person på trottoaren är full som en alika och på väg att gå ut i trafiken, eller nykter, uppmärksam och väntar tills man passerat...
Just när det gäller miljöer med många oskyddade trafikanter tror jag att vi kommer att se de stora problemen, OM inte hastighetsgränserna sänks radikalt.
En maskin kommer aldrig att kunna lära sig avgöra vad de oskyddade trafikanterna är pÃ¥ väg att  fatta för beslut, och sÃ¥ länge bilarna hÃ¥ller pÃ¥ sin rätt att följa vägen med en viss hastighet samtidigt som de filtrerar bort det faktum att det kryllar med opÃ¥litliga individer pÃ¥ och vid sidan av vägen sÃ¥ kommer olyckorna troligen att vara fler om man lÃ¥ter bilen vara helt självkörande än om man bara lÃ¥ter systemen stötta en person som faktiskt mÃ¥ste köra bilen.
Säkrast kommer det att vara om systemen stöttar men inte tillåts ta över helt.

Redan nu skulle det ju kunna bli sååå mycket säkrare med IR-kamera, trötthetsvarnare, autobroms och andra varningssystem - även om bilen måste köras av en person.
OM bilarna skall ta hänsyn till oskyddade trafikanter på och vid vägen så kommer hastigheten i dessa miljöer att bli löjligt låg.
Accepterar vi det sÃ¥ kanske det kommer att bli verklighet i framtiden.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om nÃ¥gra Ã¥r kommer det att vara förbjudet med bilar som inte kan köra själv...   ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Definiera några.
50 år?
Eller tror du på allvar att de kommer att förbjuda alla äldre bilar?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Minns Volvos demonstration av Volvo V60 med autombroms som rammade en långtradare med full fart. HEHE.

Jag ser framför mig ett system liknande det med robotar i fabriker och liknande, väldigt låg hastighet och fordonet är 100% underkastat människorna på och bredvid vägen/körfältet.
Som jag ser det finns ingen annan chans att det skall kunna bli säkert i folktäta områden.
Olyckan som denna tråd handlar om skulle bara vara en i mängden om bilarna tillåts hålla "sin hastighet" oavsett förutsättningar och om det finns levande varelser på eller vid vägen.
« Senast ändrad: 26 mars 2018, 09:41:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Det blir ett legalt problem med självkörande bilar. Vem är egentligen ansvarig? Är det föraren eller tillverkaren? Går det att manipulera styrsystemet om man vill ta livet av någon? Eller kan det plötsligt bli Vägverkets fel; att det saknades tillräckligt tydliga linjer? Vad händer när kameralinsen blir smutsig?

Självkörande bussar i stan som max gör 20 km/h på bestämda rundor, OK.
Lastbilar som drivs med el och går på speciella körfält ute på motorvägen, OK.
Självkörande bilar tror jag ingen vill ha.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det här projektet liknar lite grann science fiction, det är inte fel att sträva efter säkrare trafik, men helt automatiserade fordon lär inte vara den optimala lösningen mer än i undantagsfall.
Eller så får vi helt enkelt vänja oss vid att maskinerna kör över oss om vi som oskyddade trafikanter gör nåt som den som programmerat bilen inte förutsett.
Så kan det också bli, men då är i vart fall min bedömning av dödsolyckorna inte kommer att minska bara få en annan karaktär.
Och bli fler.

Läste någon tidning där den som testat en självkörande bil som irriterade sig på att bilen saktade in varje gång den blev omkörd av en mänskligt framförd bil.
Det är alldeles säkert ett säkert sätt att underlätta omkörning, men kommer det att accepteras av de som följer med i bilen, eller stänger man då av autopiloten istället för att ligga och krypköra och bli omkörd av alla som vill ligga på lagstadgad hastighet eller någon km över?
Och vad händer om det blir en ond cirkel, en självkörande bil skall köra om en annan självkörande bil men båda saktar ned för att det skall kunna ske säkert?
Tror det finns risk för en del snöpliga moment 22 i en helt automatiserad trafik.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Läste någon tidning där den som testat en självkörande bil som irriterade sig på att bilen saktade in varje gång den blev omkörd av en mänskligt framförd bil.

Det beror på att autopiloten är inställd på att hålla ett visst avstånd till framförvarande trafik. Blir man omkörd och bilen som kör om smiter in för nära framför så saktar bilen in. En mänsklig förare skulle ha tuffat på som vanligt eftersom man vet att avståndet kommer att öka då den omkörande bilen håller högre hastighet. Exakt samma problem har man med de adaptiva farthållare som är vanliga redan nu.
Dock är det ju ett litet problem och störs för många på det så är det ganska enkelt att ändra i farthållarens programmering så att den tillåter kortare avstånd om avståndet till bilen framför ökar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tycker inte adaptiva farthållaren i vår golf beter sig så, om inte föraren av den andra bilen går alltför nära. Den verkar fatta att den omkörande bilen kommer att öka avståndet så att den inte behöver öka avståndet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Vet inte om jag sett kvinnan i tid och hunnit reagera. Första gången jag såg filmen kom hon från ingenstans, HON borde väl ha sett bilen själv innan hon gick över vägen?!
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!