Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förinställning av radiatorer med hjälp av Rettig Calulator  (läst 1465 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Jag postade dessa frågor på "Byggahus", men insåg att det kanske är lättare att få svar här!  a:gl

Jag håller på att justera in/strypa in/förinställa radiatorerna i mitt 2-rörsvärmesystem utifrån en körning jag gjort i programmet Retting Calculator som jag hittade på Purmo/Thermopanels hemsida.

 Nu tycker jag att jag fått ganska bra balans i systemet med ungefär samma temperaturfall (ca 5 grader) över samtliga element och ”rätt” temperatur i alla rum.

 Jag är dock fundersam på om jag räknat med rätt grundförutsättningar. Vissa radiatorer brusar lite och jag är förstås lite orolig för funktionen när det blir riktigt kallt.

 De förutsättningar mm jag funderar över är:

 - DUT i Marks kommun?

 - Om min Nibe F1245/6 kW klarar att leverera det beräknade flödet (736 l/h) vid 55/45 grader? Måste jag annars strypa hela systemet ytterligare? (Och ger ytterligare strypning sämre verkningsgrad p g a högre framledningstemperatur?)

 - Varför inte temperaturfallet blir högre än 5 grader, borde inte cirkulationspumpen på F1245:an automatiskt välja ett lägre flöde för att få högre skillnad mellan framledning och retur?

 - Om "minsta tillåtna drivtryck" för mina Thermopanel V4 kan sättas till 3 kPa?

 - Vad ett för högt R-tal innebär? Är 150 kPa en rimlig gräns?

 - Varför vissa av mina radiatorer markeras med "??" i programmet?

 ...med förhoppning att någon på forumet kan programmet och värmepumpen på sina fem fingrar
« Senast ändrad: 09 mars 2018, 21:40:37 av VWTransporter »

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Är det ett stort hus som du haft bekymmer att få runt värmen i hela huset? Är dina matningar på värmen dimensionerade efter flödet du behöver enligt programmet? Har du någon injusteringsventil på returen på värmen så du kan justera flödet på stammen/stammarna med? Ska du ställa in r-värdet på radiatoernerna behöver du beräkna tryckfallet på alla meter rör, dimensionerna plus vinklar om det ska bli ”rätt”
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
... inga problem att få runt värmen. Tvärtom hade jag för varmt långt bort i kretsarna på plan 2.

Jag har modellerat faktiska ledningslängder, alla böjar och avgreningar och satt in rätt radiatormodeller samt önskad effekt i beräkningen och fått ut Kv-värden för förinställning av respektive radiator.

Radiatorerna är nu strypta till dessa värden, men jag har ingen strypning på stammarna...

Jag är egentligen mest nyfiken på om jag har rätt grundförutsättningar såsom DUT och maximalt flöde från pumpen...

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
Ja du har ju bra koll på läget hör jag  tummenupp.
Vad cirk pumpen levererar max borde man nog kunna få reda på nätet, om du vet vad pumpen heter? Låter ju dock som det är lite för högt flöde genom vissa radiatorer om du har så det ”susar/brusar”?
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Ljudet uppstår när differanstrycket över ventilen är högre än 20kpa. Mao. ventilen kan inte strypa bort det tryck som pumpen bygger upp, fram till den specifika ventilen, utan att ljud uppstår. Då får man sänka pumpkurvan. Kan ju vara knepigt om pumpen styrs av VP. Pumpstyrningen är till för att optimera värmepumpsdriften, och tar ingen hänsyn till hur ditt värmesystem ser ut. Då får man hitta andra lösningar, såsom arbetstank exempelvis. Eller om det är en enstaka radiator, så kan du montera en stryp på returen, å låta den ta tryckfallet.
Tryckfall (R-tal) 150kpa/m rör är i överkant. Beror lite på hur systemet ser ut. Är det lång sträcka till den sämst belägna radiatorn (vilket är den som är beräknande för pumptrycket) kan det bli att du behöver typ 35-40Kpa för att få fram beräknad mängd vatten till den radiatorn. Sitter det då radiatorer närmare, som kanske bara behöver typ 10kpa, så behöver du strypa bort 20-30 kpa, å då uppstår ljud. Åtminstone med MMA ventiler som bara klarar 20 kpa. Finns ju andra ventiler som klarar betydligt mer, men dina är väl integrerade i kopplet antar jag. 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!