Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Plötslig tryckförlust vattenpump  (läst 18184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Seb

  • Gäst
Seb
Plötslig tryckförlust vattenpump
« skrivet: 16 februari 2018, 19:43:38 »
Hej!

Jag testar den samlade kunskapen här i forumet då jag kört fast i mitt eget felsökande!

Jag har en djupborrad brunn vid huset som har en nedsänkt pump. Den har fungerat kanon de 5 Ã¥ren jag haft huset, bra tryck. Men sÃ¥ för ca 5 dagar sedan sÃ¥ hade jag inget vatten i kranarna, eller lite dropp här och där. Jag misstänkte att det frusit nÃ¥gonstans och började felsöka.  Sc:,h Det hade dock inte frusit, när jag klättrade ner i cementringarna som omger brunnshÃ¥let och kopplade loss hydropressen för att se sÃ¥ pumpen pumpade alls sÃ¥ var det obefintligt tryck i den. Den orkade precis skapa en decimeter strÃ¥le frÃ¥n slangen ungefär. Det var ocksÃ¥ grumligt vatten vilket jag aldrig tidigare haft. Jag ringer dÃ¥ XXXX lokala pumpfirman dÃ¥ mina egna kunskaper kring detta är kraftigt begränsade. Jag bollar lite med Patrik där pÃ¥ XXXX pumpfirma. Han frÃ¥gar mig till slut, har du haft nÃ¥gra elarbeten i omrÃ¥det i relation till detta? Jag svarar ja, de har grävt ner mina elkablar nyligen. Han säger dÃ¥ direkt, "Din pump gÃ¥r baklänges!" Du behöver byta plats pÃ¥ 2 faskablar sÃ¥ ska du se att den trycker pÃ¥ igen! " Ibland läggs tydligen faserna fel av elektrikern som kopplar om säger han.Tack som fan Putte, detta ska testas. Sagt och gjort, jag testar att krypa ner i cementringarna igen och skruvar av kÃ¥pan pÃ¥ motorskyddet. Jag ser de tre bruna faskablarna komma in upptill och jag byter plats pÃ¥ tvÃ¥ av dessa innan jag slÃ¥r pÃ¥ strömmen igen och testar trycket. Pumpen startar och jag upplever trycket som nåååågot starkare, kanske 15-20cm strÃ¥le nu istället för 10 cm. Renare vatten tycker jag nog med. Jag är iofs van vid en strÃ¥le som man kan släcka eld i höghus med men men, det kanske pumpar igÃ¥ng tänker jag och kopplar in hydropress och allt igen. Jag ser pÃ¥ tryckmätaren att trycket sakta sakta jobbar sig upp till 4-5 Bar och gÃ¥r in i huset för att testa i kranarna. Det funkar! Det trycker pÃ¥ bra i kranarna. Försiktigt hoppfull sätter jag pÃ¥ diskmaskin och tvättmaskin som inte varit igÃ¥ng pÃ¥ 5 dagar. Det stinker i köket, bananflugorna hade haft ravefest om detta varit pÃ¥ sommaren. Men satan i helvete lyckan den som varar, efter att tvätt och diskmaskin gÃ¥tt är vattnet i kranarna borta igen. Inget tryck alls. Droppar och lite luftpys. Jag försöker byta faskablarna igen, byter om och om igen mellan varandra sÃ¥ de fÃ¥r olika följdordning för att pumpen ska pumpa "Ã¥t rätt hÃ¥ll". Det hjälper föga, jag fÃ¥r ett skittryck. Pumpen gÃ¥r, det hör jag ju. Men den livsfarligt starka strÃ¥le som jag är van vid direkt frÃ¥n brunnen är ett minne blott. När jag igen kopplar in hydropressen sÃ¥ orkar trycket sakta upp till 4-5 Bar men sÃ¥ fort jag öppnar kranar försvinner trycket igen och det arbetar sig inte upp igen.

Här är jag nu. Ganska uppgiven med snart 6 dagar utan vatten. (NÃ¥väl, en disk och tvätt fick jag igenom sÃ¥ jag har kallingar att byta till och  ren kaffemugg men inte mycket mer).
Testade att ringa XXXX pumpfirma för att bolla igen/få ut honom hit men han har nog gått hem för veckan för det svarades ej.

Någon som spontant tänker "Testa detta!" Eller "Din jävla idiot, du ska ju koppla faserna såhär..." eller kanske något som "Ring XXXX pumpfirma på måndag och sluta spamma forumet din noob!"

Jag tänker att det antingen är fel pÃ¥ pump eller tryckställare. Eller att jag satt fel till/frÃ¥ntillslag pÃ¥ tryckställaren. Eller att faserna fortfarande är fel sÃ¥ pumpen gÃ¥r baklänges och ger sÃ¥ dÃ¥ligt tryck. Eller luft i systemet... Eller att pumpen behöver rengöras.  help

Mycket tacksam för all feedback.  ;) 8)

 / Seb



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2018, 22:24:45 »
Kolla att du verkligen har spänning pÃ¥ alla tre faserna, även efter tryckströmbrytaren (pressostaten).  Om du har tillgÃ¥ng till en tÃ¥ngamperemeter, kolla att pumpen drar ungefär samma ström pÃ¥ alla faser.

Luft i systemet behöver man nog inte oroa sig för i det här fallet.
Möjligen skulle det kunna tänkas att något skräp har rört på sig och lagt sig på olämpligt ställe då pumpen gick baklänges. I värsta fall kanske man blir tvungen att lyfta upp pumpen ur borrhålet för att se efter hur det står till med pump, sugsil mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2018, 00:27:29 »
Tack för svar Torbjörn!

Jag har kollat strömmen pÃ¥ alla faser, bÃ¥de vid tryckströmbrytarn utgÃ¥ng och motorskyddet. Den är OK runt 220 pÃ¥ alla. En av mina gissningar i nuläget är precis som du är inne pÃ¥ att nog nÃ¥got kört ihop sig nere i pumpen, kanske beroende pÃ¥ baklängesgÃ¥ngen. Borde ju nästan ringa Fortum (ellevio) och frÃ¥ga varför de ändrat mina faser och be dom fixa detta  >:(

Någon som vet vad det skulle kosta i runda slängar att ringa ett "pumpproffs" och be dom felsöka detta problem och då kanske behöva dra upp pump? Alternativet just nu verkar vara att dra upp den själv men det är 60ish meter att dra upp och den är tung som i helvete att dra bara 50 cm har jag märkt.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2018, 17:46:03 »
Mät inte mellan fas och nolla, mät mellan faserna.

Annars kan överledning lura en att man har spänning på alla faser, fast det leder över från en annan fas.

Mät:
Fas 1 mot fas 2.
Fas 2 mot fas 3.
Fas 3 mot fas 1.

Det skall ligga på 400V.

Säkert inte ditt problem men viktigt att göra så när man har 3 faser.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2018, 18:38:44 »
Om du misstänker att pumpen har skadats av att elbolaget har kastat om faserna så ska du anmäla det till dom. Rent spontant känns det som en skada dom får ta på sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2018, 20:27:11 »
Tack för tips purjo och karaff.

Jag får klättra ner och mäta som du säger mellan faserna. Var inte medveten om detta att den kan "hoppa över" till fasen jämte.

Angående att elbolaget (Ellevio f.d. Fortum) med största sannolikhet fått min pump att gå baklänges när de grävde ner mina elkablar från luftburet och då kopplade om i min "box" för ca 10 dagar sedan så känns det som de kommer slingra sig ur ansvar även om detta är fallet. Men jag får ligga på dom och höra mig för. Undrar om mitt försäkringsbolag kan gå in annars, någon med erfarenhet av dylik situation?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2018, 20:28:28 »
Pumpen tar inte skada av att gå åt fel håll, det enda som händer är att trycket/kapaciteten blir dålig. Pumpen består av en mängd skivor som snurrar och dom kan snurra åt vilket håll som hest.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2018, 21:54:39 »
Ok det visste jag inte kocken. Det som hände var dock att det kom massa skit, beläggningar, rost och sådant i vattnet då när den fick bakåt. Som jag aldrig tidigare sett i vattnet. Så jag antar att den när den gått åt fel håll dragit loss massa saker som satt sig under de 10 år den gått år rätt håll. Så skada och skada är väl lite tolkningsfråga.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2018, 09:45:59 »
Är du säker på att den har gått åt rätt håll tidigare? Den pumpar ju även om den går åt fel håll men med mycket lägre kapacitet. Skulle den efter många år helt plötsligt gå åt "rätt" håll kan vattnet mycket väl riva med sig en mängd "avlagringar" pga den mycket högre strömningshastigheten.
Jag har sett och kopplat om pumpar som gått åt fel håll i många år utan att brukaren upptäckt felet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2018, 18:32:23 »
Det var en tvist pÃ¥ eventuella orsaker Kocken!  :o

Jag tror inte den gått åt fel håll innan, men säker är jag inte. Den är installerad 2008 av en firma. Den har sedan gått problemfritt med starkt tryck (upp till 6 bar utan problem). Jag vet dock inte vilken slags pump det är och hur dimensionerad den är. Barmätaren på röret ovanför brunn är på max 6 bar så jag gissar på att det är en max 6 bar pump? Hur som helst, att en pump kommer upp till 6 bar (och håller det vid vattenpåslag) utan problem är väl långsökt om den går bakåt? Pumpfirmakillen jag pratade med i torsdags sa att en bakåtpumpande pump kan trycka på 20-30% av kapaciteten rättgående. Enligt den kalkylen har jag då en pump som klarar 18-30 bar där nere i hålet, åt rätt håll då.

Din teori att den vid högre tryck slänger med sig massa skit låter ju dock logisk. Jag trodde det var mest rost men när jag kollade i handfatet såg jag att det är sand. Fint malen sand, som man får mellan tårna på stranden. Det spottades ut genom kranen tillsammans med luft och lite vatten. Är detta möjligen ett tecken på att brunnen sinat? Det är min "värsta scenario" tanke. Den är borrad 60 meter men jag vet ej hur vanligt det är att dessa "sinar". Funderar på att hälla ner rejält med vatten i pumphålet och testa om den arbetar upp tryck bättre då...

Snart Ã¥ker nog pumpen upp, men sÃ¥ osugen pÃ¥ att dra upp 60 meter vattenslang i minusgraderna jag har hemma.  >:(

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2018, 18:37:44 »
Det finns möjligen inte ett filter någonstans som är helt tilltäppt? Pumpen verkar ju kunna klara att höja trycket till 4-5 bar men med väldigt lågt flöde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2018, 19:55:58 »
Det kan sitta skit i backventilen på pumpen , då kan den ge maxtryck men inget flöde , det ärr brukligt att det är en gummiboll där.
Har varit med om att det samlas skit på uppsidan om bollen , den lyfter på trycket och ska fastna mot några vingar och vattnet ska gå förbi
Ett sätt att prova är att koppla loss slangen pÃ¥ nÃ¥got ställe  ( lämpligt vid borrhÃ¥llet ) sÃ¥ det blir fritt utlopp , dÃ¥ syns det direkt , ska vara
ca  1 till 1,5 meter sprut

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2018, 20:12:57 »
År det lite vatten i brunnen och pumpen sitter djupt kan det bli lite jobbigt att lyfta upp vattnet. Det går åt ca 1 bar per 10 meter över vattenytan, är då vattenytan 40 meter ner behövs ca 4 bar bara för att lyfta vattnet till markytan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2018, 22:05:46 »
Jag är så jävla imponerad av feedbacken här. Tack så himla mycket ni som bidrar till min felsökning!

Roland och TC75, jag har kopplat loss slangen precis ovan brunnshålet och då får jag en mycket svag stråle på ca 15 cm från PEM-slangen. Jag är van vid mycket rejälare stråle. Så jag vet ju att problemet sitter nere i brunnshålet (om det inte är något elfel, men nu har jag kontrollmätt och det är OK).

Igensatt backventil eller igensatt filter låter troligt båda två i mina öron.


Kocken, jag ser vad du skriver om kraften som går åt bara för att lyfta upp vattnet. Jag har som sagt aldrig på de fem år jag bott här haft detta problem. Och att den sinat såpass mycket nu helt plötsligt mitt i vintern känns jättekonstigt. Det är blött/slaskigt/snöigt runt i kring huset överallt så det känns tvärtemot som att brunnen skulle vara överfull. Eller tänker jag helt fel? Kan tjälen hindra vattentillförsel eller något sådant?

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2018, 22:19:22 »
Nere i pÃ¥ pumpen strax ovanför motorn , sitter det ett galler som ska hindra att större bitar ska komma in bland vingarna 
Det kan vara skit där , men inte vanligt , däremot det med backventilen är inte ovanligt , tar du upp pumpen ( skitjobb )  sÃ¥ ta bort backen
(  gummibollen )  och sätt en ny backventil pÃ¥ slangen där den kommer in i huset .
Då behöver du inte hissa upp pumpen förrän den säger upp sig

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2018, 22:43:44 »
Man brukar använda ett "hjul" dÃ¥ man drar upp pumpen ur hÃ¥let. Det är typ en hjulfälg pÃ¥ en ställning. Är man tvÃ¥ brukar det inte vara nÃ¥tt problem att fÃ¥ upp pumpar. Du kanske fÃ¥r lÃ¥na en "ställning" av nÃ¥gon som sysslar med pumpar som tex VVS firma eller brunnsborrare. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #16 skrivet: 19 februari 2018, 01:26:28 »
Tack TC och kocken.

Det lÃ¥ter som jag borde dra upp den ja, backventilen är nog mest trolig utifrÃ¥n all info jag sugit Ã¥t mig hittills. Jag har en ATV med vinsch som jag funderar pÃ¥ att försöka med. Eller koppla kabeln direkt i ATV dragkroken med nÃ¥got slags hjul upptill pÃ¥ brunn för matning av kabeln och bara köra atv:n 60 meter sÃ¥ borde den ju vara uppe  8) ::)

Är det bara att dra utav bara satan i stålkabeln eller måste man vara försiktig med slangen/elkabeln på något sätt i eran erfarenhet? Och brukar man kunna återanvända samma PEM slang efter en uppdragning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #17 skrivet: 19 februari 2018, 08:29:15 »
Försök att dra i allt på samma gång, gör en löpsnara runt hela "paketet". Det för att inte tex kabeln ska bli "slack" och komma i kläm mellan hål och pump.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2018, 16:13:53 »
Bra tips kocken, jag hade säkert lyckats kila fast "paketet" utan det tipset .

Var nere på Jula och köpte en ny tryckströmbrytare för att utesluta att den gett upp. Det är samma visa med nya tryckströmställaren.

Men jag märkte, eller snarare sagt hörde ett nytt fenomen idag. Jag sätter på pumpen och lyssnar ner i röret och då hör jag hur den suger men liksom "gurglar" efter vatten, som att det inte finns tillräckligt med vatten där nere. Jag kollar samtidigt på BAR mätaren som "hackar" sig upp till runt 2 Bar innan jag hör ett "guuurgel" som låter som när sista vattnet åker ner i badkaret och så rasar Bar mätaren till 0 igen. Någon som får en spontan tanke kring det? Vattenbrist eller kan det lika gärna vara något annat?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2018, 19:12:45 »
Man kan loda för att se hur djupt det är till vattnet. Det består av ett lod där man får "kontakt" när det når vattnet och en lång "kabel" som är metermärkt samt en lampa som tänds när lodet hamnar i vattnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2018, 21:54:02 »
Jag ringde mitt försäkringsbolag idag och de täcker 60% av åtgärden för att fixa detta problem. Så imorgon kommer en kille från lokala pumpfirman och felsöker. Ska bli kul att se vad av alla möjligheter som visar sig vara fel till slut!

Seb

  • Gäst
Seb
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #21 skrivet: 21 februari 2018, 09:33:54 »
Nu precis så har en kille från lokala pumpfirman varit här och kollat över mitt problem. Han var ganska säker på att brunnen sinat. Att tillrinningen inte var tillräcklig längre. Han trodde också att pumpen hade gett sig pga detta, att den kanske gått "torr" och gått sönder.

Jag inväntar nu en offert på en "tryckning" men han sa att det kommer kosta 11.000kr. Han sa dock flera gånger att det inte är en garanti för att det kommer rinna till vatten mycket bättre så han ska fixa en offert på ett helt nytt hål och system också.

Någon som har erfarenhet av tryckningar och vet hur pass stor effekt det brukar ge? Om det räcker eller om jag ska satsa på ett helt nytt hål direkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2018, 10:09:21 »
Har du nån granne eller liknande du kan ta vatten ifrån så kan du ju testa att fylla upp hålet och starta pumpen och se vad som händer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Plötslig tryckförlust vattenpump
« Svar #23 skrivet: 15 juli 2020, 15:59:52 »
Vad hände sedan?

Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!