Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1255 med AXC40  (läst 3965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soder82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2019, 19:36:50 »
Ni får gärna skriva ut vad era förkortningar innebär. Både vv (VarmVatten? och vp (VärmePanna?).

Jag antar att det finns slingor i tankarna. Från taket går ju rören från solfångarna ner med någon medium som är bäst lämpat för det. Sen släpper dessa på något sätt av energin i tankarna. Antagligen med slingor ju. I anslutning där finns också en liten dosa som liksom släpper på energin när mediet från taket hade högre energi än det som fanns just då i tankarna, tror jag.

Om ni vill kan jag gärna fotografera allt hur det ser ut.

Men vad menar ni med det där andra? Som det är nu sitter ju mitt varmvatten till kranen också i en av de stora 350 liters tankarna. Men med ny panna vill jag ju använda mig av det som finns där.

Men menar ni att jag liksom ska ha kvar de befintliga tankarna som de är, som liksom ett sätt att skicka in lite varmare vatten till Nibe-pannan än det kallare tillbakavattnet (från element och dyl)? Och på sätt behöver den inte jobba lika mycket?

Skulle det inte innebära att mitt tillbakavatten som håller en viss temperatur skulle riskera att tappa ännu mer temperatur en kall vinterdag utan sol, om det ska befinnas sig i 2 st stora 350 liters tankar?

/Söder
« Senast ändrad: 16 januari 2019, 19:55:56 av soder82 »

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2019, 21:07:04 »
vv = varmvatten, vp = värmepump (värmepanna), cp = cirkulationspump för värme.

Det "normala" kopplingssättet som nibe beskriver innebär (och som övriga redan beskrivit) att om det finns varmare vatten i tanken än vad som värmesystemet behöver, då tas det från tanken och regleras av shunten, som styrs av vp. Cp:n måste gå för att cirkulera vattnet i huset. oberoende om värmen tas från tanken eller från vp.
Om temperaturen är lägre i tanken än vad som behövs i huset kommer shunten att "koppla bort" tanken, och värmeproduktionen sköts enbart av vp. Stiger tempen i tanken, kopplas tanken in igen, och vp stänger av sig.

VV-slingan i tanken förvärmer dricksvattnet före det går till vp:n.

Vp:n vet inte hur värmen kommer till tanken, om det är med sol eller ved eller whatever. Solstyrningen sköter sig själv.

Soder82, du måste alltså koppla om varmvattnet till kranen, så att det kommer från vp i stället.

Hilton, om du har inställningarna enligt din bilaga, speciellt 5.3.2 då blir tanken prioriterad. Det du inte får då är volymförstorningsfunktionen. Men den behövs nog inte, om du inte har väldigt mycket för stor vp för ditt hus. Vp:n kommer heller aldrig att förvärma vv i tanken. Externa cp:n måste gå hela tiden, det är den som förser ditt hus med värme.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad soder82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 med AXC40
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2019, 21:34:05 »
Tack för svar. Jag fick för mig av något av de första svaren att jag inte skulle behöva en AXC40, men när du sedan skriver "shunten" så har jag fått för mig att det är något som just är en del med tillägget AXC40?

Att jag ska koppla om varmvattnet till vp är jag införstådd med, och något jag vill göra, ty jag tror det varit de 700 liter jag haft som jag tror gjort att min förra värmepump tog ut sig i förtid.

/Söder

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!