Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 i nytt hus med SAM40  (läst 2102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
F750 i nytt hus med SAM40
« skrivet: 12 november 2017, 11:10:39 »
Installerades häromdagen, är inte inflyttning ännu, så vill inte ha så jättevarmt i huset fram till dess.

Värmekurva 5 (-1) ställdes in av montören, blev 19 grader inne med 18 inställt på 1.1

Vid 15 grader sÃ¥ stänger pumpen av kompressorn och kör helt pÃ¥ patronen, sÃ¥ lite marginal till den temperaturen vill jag ju ha, sÃ¥ tänkte att 17 grader vore lagom?    Har igÃ¥r ändrat 1.1 till 15 grader sÃ¥ fÃ¥r se vad det visar idag.

Ventilationen i pumpen och i SAM40 är inte inställt ännu, utan är defaultvärdena, har beställt testutrustning som borde komma om några dagar, så jag kan ställa in luftflödena enligt ventilationsritningarna.

Har inte installerat några termostater ännu så alla slingor är maximalt öppna (de är naturligtvis grundinställda enligt golvvärmeritningen (Uponor) (en slinga är än så länge helt avstängd)

Huset är ca 150kvm och har 45+195+45 isolering i ytterväggarna och 145+195+195 i taket.

De flesta ventilationsrör har jag ännu inte monterat ventilerna på ännu, så det är väl risk att frånluften tas mest från ställena närmast pumpen.

inställningen 1.1 är vad jag förstÃ¥r för att förskjuta kurvan?  men känns lite knasigt att det skiljer flera grader mot innegivaren?

Skall jag prova med värmekurva 4 i stället? så kanske 1.1 skulle mera motsvara verkligheten.

Vad jag förstår betyder 5 att det är kurva 5 (som stämmer med den del av landet huset ligger i) men vad betyder -1?
Sen är det ganska nära en väldigt stor sjö, så den påverkar klimatet en del, varmare höst och kallare vår, om det nu påverkar vilken kurva man ska välja.

Tar lite tid innan jag får tid att lära mig allt, men börja lite lätt med detta.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #1 skrivet: 12 november 2017, 11:39:38 »
Precis med 5 menas värmekurva 5 och -1 menas förskjutningen av värmekurvan -1 steg. Det som står på kartan är bara en indikation på vad som borde passa de flesta hus men man behöver prova sig fram till vad som sedan blir bäst för varje hus. Då ska ventilationen vara klar och alla termostater öppna och rumsgivaren inaktiverad. Blir det då för varmt inne när det är kallt ute så sänker man värmekurvan ett steg osv.
« Senast ändrad: 12 november 2017, 11:41:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #2 skrivet: 12 november 2017, 13:53:04 »
Det är nu 20 grader varmt inne, och +2 grader ute.

LÃ¥gt värde pÃ¥ värmekurvan verkar man ha i Norrland  = 4 och högst = 6 pÃ¥ kusten av Gotland.

Har man lÃ¥gtempererat radiatorsystem ska man förskjuta värmekurvan med -2,  och träbjälklag med -1, pÃ¥ betong häll lagen stÃ¥r inget, men i exemplet har man -1, sÃ¥ nÃ¥n sorts tryckfel i installatörerna sviken är det.

Har nu ändrat från -1 till -3 , men undrar om det är åt fel håll?

Undrar om jag ska testa med kurva 6 i stället för 5?



F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #3 skrivet: 12 november 2017, 14:24:14 »
Hus som byggs i Norrland är som regel bättre isolerade än i södra Sverige. Detta för att klara kalla vintertemperaturer som t.ex. -30 °C medan det i södra Sverige inte blir kallare än t.ex. -18 °C. Därför blir värmekurvans normala värde också lägre i Norrland för att ge samma maxtemperatur i värmesystemet (t.ex. 45 °C) när det är som kallast. Det är som sagt när ventilationen också är klar som man kan börja justera in värmekurvan. Glöm inte att inaktivera rumsgivaren i meny 1.9.4 om inte det redan är gjort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #4 skrivet: 12 november 2017, 15:04:49 »
Rumsgivaren var ibockad, har tagit bort bocken nu.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #5 skrivet: 12 november 2017, 17:21:30 »
Vet inte om det hade att göra med att rumsgivaren var ibockad att göra men nu är det samma siffra i 1.1 som siffran till höger i värmekurvan och de följs åt när man ändrar på ena stället, förut stod det helt olika siffror på de två ställena.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #6 skrivet: 12 november 2017, 18:16:32 »
Jo precis det blir så att förskjutningen av värmekurvan visas istället. Har man golvvärme bör man inte ha rumsgivaren aktiverad och framförallt inte då man provar sig fram till rätt värmekurva i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #7 skrivet: 13 november 2017, 10:50:34 »
Var fortfarande 20 grader inne, sänkte förskjutningen från -3 till -5.

Min framledning är 20 grader, borde nog minska den till 18 grader.

Är 2 plusgrader ute.

Har ännu betongplattan i huset utom badrummet och tvättrummet, så dessa två rum är golvet kallare än i resten av huset.

Drifttid kompressor 63 timmar 97 starter
« Senast ändrad: 13 november 2017, 11:02:45 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #8 skrivet: 13 november 2017, 13:42:31 »
21 grader inne nu , pust... Solsken ute och plus 4 grader. Verkar som om jag får leta upp de undanlagda kortbyxorna :P

Ändrat kurvförskjutningen till - 10, så nu skiljer det bara 0,1 grad mellan in och ut till golvvärmefördelaren.

Min framledning verkar bara gå att höja inte sänka från 20 grader.

Ventilationsmätaren har nu skickats från Tyskland.
« Senast ändrad: 13 november 2017, 13:57:36 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #9 skrivet: 13 november 2017, 14:55:04 »
Golvvärme är värmetrögt, och sedan solsken och nytt hus med förmodligen extra stora fönster... Planera för markiser till nästa sommar. Tar ett par dygn att stabilisera innetemperaturen efter justering. Blir intressant att senare få en liten rapport om testgrejerna från Tyskland!
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #10 skrivet: 14 november 2017, 12:08:52 »
Var 17 grader i morse tummenupp

Ökade kurvförskjutningen till -7 från -10
Då trycket sjunkit lite så får jag ta och lufta också.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2018, 23:15:25 »
Har varit omkring noll grader tills nyligen då det blivit 5 till 10 minus.

Sedan förra inlägget har jag mestadels kört med värmekurva 5 -7. Och har då fått ca 17 grader inne.

När det blev kallare för ett par dagar sedan så blev det 20 grader inne, testar nu med kurva 5 -9.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #12 skrivet: 08 april 2018, 14:42:15 »
Har ställt in alla till och frånluftsventiler nu.

Är 15 plusgrader enligt utomhusgivaren, är 19 grader inne.
När det var 5 minus ute och solsken så kunde jag få svalare om jag försköt kurvan ett par steg, men nu när det är över 0 grader ute så är ju alla kurvor raka, så att förskjuta kurvor lär ju inte hjälpa.

SÃ¥ min frÃ¥ga är hur gör jag för att fÃ¥ ner värmen i golvslingorna?  SAM 40 behöver ju värmas när uteluften är mindre än 10 plusgrader, annars larmar visst fryslarmet.

Så hur är det tänkt att pumpen ska fungera på vår och höst, och snart är det ju sommar då behövs ju bara varmvatten.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F750 i nytt hus med SAM40
« Svar #13 skrivet: 08 april 2018, 20:11:21 »
Har ställt in alla till och frånluftsventiler nu.

Är 15 plusgrader enligt utomhusgivaren, är 19 grader inne.
När det var 5 minus ute och solsken så kunde jag få svalare om jag försköt kurvan ett par steg, men nu när det är över 0 grader ute så är ju alla kurvor raka, så att förskjuta kurvor lär ju inte hjälpa.

SÃ¥ min frÃ¥ga är hur gör jag för att fÃ¥ ner värmen i golvslingorna?  SAM 40 behöver ju värmas när uteluften är mindre än 10 plusgrader, annars larmar visst fryslarmet.

Så hur är det tänkt att pumpen ska fungera på vår och höst, och snart är det ju sommar då behövs ju bara varmvatten.

Hej!
Kurvorna är inte raka vid 0-grader om de inte är förskjutna. Men sam 40 kräver inte mycket vatten för att hålla sig över de 13 grader som fryslarmet slår till vid (vid utomhustemperaturer över 0). Som sam 40 är inkopplad så borde normalt sett minst 50% av värmen som skickas ut gå till golvvärmen (rätta mig om jag har fel), sen stryps flödet till sam 40 utefter behovet som krävs för att hålla inställd temperatur.
Jag tror inte du behöver oroa dig. Vi har ganska liknande hus (jag har 1-plan 160m2) och jag har kört 1 år med mitt system. Jag tycker det fungerar förträffligt, bra klimat och låg förbrukning.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!