Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta ut gammal Sanyo-värmepump  (läst 5703 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #15 skrivet: 15 april 2018, 07:54:34 »
Folksam har sammanställt en översikt över några pumpar här:
https://www.folksam.se/media/sammanstallning-samtliga-varmepumpar-2016_tcm5-28683.pdf


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #16 skrivet: 15 april 2018, 08:20:50 »
Där fanns lite mer uppgifter, kanske kan tycka att Folksam skulle haft med SCOP även för kallt klimat då ca halva Sverige tillhör den zonen om dom ändå gör en jämförelse.
Kikade på ivt:s produktblad och där framkom det mindre uppgifter vilket är lite märkligt
Gav lite mindre effekt än jag trodde när det är kallt ute men med lite högre effektivitet.

Huvudsaken är ändå att du som kund känner dig nöjd  tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #17 skrivet: 15 april 2018, 20:34:45 »
Ja det är ju lite märkligt. Har Folksam gjort egna tester kanske?

Jag vill nog också försigtigt förtydliga att jag menar att både inköpspris och återbetalningstid är sekundärt när man köper pump, även om det är bra säljarargument för säljaren. Livscykelkostnaden eller eg. ”livscykelbesparingen” är ju mycket viktigare.

En pump för 20 000 med återbetalningstid 2 år som håller i 10 år, är ju ett avsevärt mycket bättre köp än en pump för 10 000 med samma återbetalningstid och hållbarhet.

Grovt räknat sparar jag 80 000 med den dyra pumpen och 40 000 med den billiga pumpen, över en 10-års period.

Sedan är ju inte besparingar allt heller. Ett bra alternativ/komplement för direktvärme, men komfortmässigt tycker jag nog att luftvärmepumpen är en av de sämre alternativen.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #18 skrivet: 15 april 2018, 21:21:22 »
Vad är det för pump du jämför med som har halva besparingen är jag lite nyfiken på.
Var det någon krånglig installation eller kostar den modellen "normalt" ca 26000:-?
Tyckte nya Mitsubishi LN35VGHZ var lite högt prissatt men får nog tänka om  :)

Folksam gör inga egna tester, den är troligen testad  "motsvarigheten" till Svenska SP i Finland eller Danmark men är osäker på om IVT finns där så det kanske är uppgifter om motsvarande Bosch dom tagit.
Eller så har dom fått uppgifterna via tillverkaren/distributören som har fabriksuppgifterna.

Komfortmässigt med ljud/blåst är det inte bästa komfortlösningen som du säger men för många som även använder den som AC så blir det en komforthöjare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #19 skrivet: 16 april 2018, 13:01:18 »
Mitt exempel var mest tänkt för att belysa risken med att enbart titta på pris och återbetalningstid. Man ska nog inte dra för stora växlar på det.

Jag har ändå roat mig med att jämföra Bosch 8000 AA och Qlima S3425.
Nu är det ju helt olika maskiner men ändå:

   Bosch 8000 AA   Qlima S3425
Kostnad inkl. installation [SEK]   23260   12999
SCOP   5,2   4
Total förbrukning Villa [kWh]   25000   25000
Värmeförbrukning Villa [kWh]   15000   15000
Förbr. med pump [kWh/år]   2885   3750
Elpris SEK per kWh   1,14   1,14
Energibesparing/år   12115   11250
Ekonomisk beparing/år [SEK]   13812   12825
Återbetalningstid [år]   1,7   1,0
      
Energi besp.Tio år [kWh]   121154   112500
Ekonomisk besparing 10 år [SEK]   114855   115251
      
Prisskillnad inköp [SEK]      -10261
Skillnad besparing 10 år [SEK]       396

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #20 skrivet: 16 april 2018, 13:18:21 »
Kalkylen ovan tar inte hänsyn till kalkylränta, inflation, ändrade elpriser etc.

Och utöver kalkylen ovan tillkommer merkostnaden om pumparnas effekt inte räcker till.
Resterande energi behöver då kompletteras. Om det görs med direktvärme blir kalkylen bättre med den dyrare pumpen.
Det blir snabbt många parametrar som ska vägas in, så jag har förståelse för att "återbetalningstid" är det som det trycks på från säljarna.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #21 skrivet: 16 april 2018, 14:00:58 »
vet inte ens vad Qlima är för en maskin med var nyfiken på vad det var för aggregat som du jämförde med  :)
Galet svårt att göra en riktigt bra kalkyl på luftvärmepumpar i villor, radhus och liknande då man inte vet hur stor yta som man verkligen kommer nå och om kunden verkligen kommer hålla en relativt hög fläkthastighet.
Sedan brukar många som haft det lite svalare inomhus för att det varit dyrt att öka 2-3 grader med elradiatorer se till att få upp inomhustemperaturen lite och då blir inte "besparingen" lika stor som förväntat men komforten har ökat men lite varmare inomhus.

Vet inte om "återbetalningstid" trycks på så hårt bland säljare, är det 2 motsvarande märken och modeller effekt/effektivitet och det skiljer en massa tusenlappar så är det klart att det blir ett argument för den som säljer den "billigare" modellen.

Ska man räkna med ränta på eventuella lån , ändrade elpriser mm mm så blir det inte direkt lättare som du skriver.
Huvudsaken är att kunden känner att aggregatet motsvarar det man betalat för och är nöjd  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #22 skrivet: 16 april 2018, 14:15:10 »
Absolut!
Jag är rätt ny på värmepumpar, och min vana trogen har jag nördat ner en del i ämnet som blev intressant när det blev dags att skaffa nytt. Detta verkar ju vara ett superkul forum för det!  :) tummenupp
Du verkar vara en seriös partner i branschen, så hade jag bott närmare Stockholm hade jag säkert tagit kontakt. Jag var länge sugen på Mitsu LN35, men hittade ingen återförsäljare i trakten.
Jag är en av skaran konsumenter som fortfarande värdesätter bra personlig service och kvalitet framför lågt pris. Som konsument är det bara så otroligt svårt att avgöra det sistnämnda.

Räknar man med all det tid man lägger ner för att välja pump så blir pumpens inköpspris i slutändan ganska lågt i sammanhanget.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Byta ut gammal Sanyo-värmepump
« Svar #23 skrivet: 16 april 2018, 14:59:55 »
Beror lite på hur mycket man värderar sin fritid till om inköpspriset är billigt eller dyrt  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!