Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥r pumpen?  (läst 1886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur mår pumpen?
« skrivet: 11 oktober 2016, 21:06:58 »
Hej, jag installerade två st Toshiba polar pumpar (en på varje våningsplan) för 7 år sen. Dom har tuffat på i alla år utan problem. Nu har jag noterat en markant ökning i energiförbrukningen de senaste 1-2 åren. Kan ju finnas flera orsaker till detta men kan det vara så att pumparna tappar i effektivitet med åren? Hur länge kör ni era pumpar innan ni byter eller beställer dyr service? Mig veterligen finns inget sätt att se verkningsgrad på pumpen.

/Stefan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2016, 21:10:24 »
Har du rengjort luftfilter och innerdelens värmepaket?
Hur ser utedelarnas förångare ut, är den full med löv, mossa och liknande så blir pumpen mindre effektiv.

Funktionen kan man grovt kolla genom att dra upp fjärrkontrollen på max (30 grader) börvärde och låta den gå så i minst 10 minuter, mät sedan hur mycket ström kompressorn drar (med en tångamperemeter http://www.energibutiken.se/sv/tangamperemeter/123-tangamperemeter.html)
På en märkskylt på värmepumpen står hur många ampere eller watt den drar som mest, om de siffrorna stämmer överens bra så är kompressorn och fyllnadsmängd gas troligen OK.

Mät sedan inblåsningstemperaturen med max börvärde och full fläkthastighet, temperaturen ut skall vara ca 50 grader.
OM den drar rätt ström och blåder 50 grader varm luft så kanske luftflödet är för dåligt (smutsiga filter, kondensor eller förångare).
Eller så är det nåt annat som drar ström i huset.

En höst hade min dotter glömt infravärmaren på i uterummet t.ex.
Tog någon vecka innan jag upptäckte det...
« Senast ändrad: 11 oktober 2016, 21:14:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2016, 21:25:03 »
Närmar sig 13 år och funkar kanske lite sämre nu. Hade nog inte räknat med att den skulle hålla så mycket mer än 10 år.

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2016, 21:40:48 »
Jag är hyfsat noggrann med rengöring av såväl innerdel som utedel så jag har svårt att tro att det är smuts.
Var sätter jag tångamperemätaren?
Vill minnas att VUAB kom med ett erbjudande om service för ett par år sen, dom ville ha ca 2500 per pump som jag tackade nej till.
Är dylik service bortkastade pengar? 



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2016, 21:47:28 »
Enklast brukar vara att öppna plastkåpan på utedelen (en skruv) och sedan mäta runt fasledaren där den är ansluten till kopplingsplinten.

Den service de gör är nog bara rengöring, men jag är inte säker.
Kanske mäter de också upp tryck, temperaturer och annat, men det skulle förvåna mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2016, 22:03:24 »
Får leka detektiv under hösten. Allt har ju sin livslängd så det vore intressant att höra hur länge folk kör pumparna innan dom byts. Blir det helras av nån av pumparna finns ju inget alternativ då garantin gått ut men en sakta försämring är lurigare. Såvitt jag förstår är det ett slutet system så att kylmedia skulle läcka ut låter osannolikt, då borde allt läcka ut vilket bör resultera i att den inte värmer alls. Bägge värmer bra men frågan är till vilket pris..

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2016, 22:05:23 »
En höst hade min dotter glömt infravärmaren på i uterummet t.ex.
Tog någon vecka innan jag upptäckte det...

Då hade mina knäleder vikt sig, fast hade du haft en logger2020 som du tittat på ett antal ggr varje dag som jag gör hade du upptäckt det tidigt ;)

Jag som glömde släcka lampan i hobbyrummet på 150watt i 5 dagar.. Jag noterade att elförbrukningen var högre än väntat men trodde det berodde på LLVP. :'(

Köp en ir-picka och maxa pumpen, skriv in resultatet här så kanske andra mäter sina pumpar och med lite tur och samma väderförhållanden och pump, kanske du kan ana om pumpen du har fungerar som den borde..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2016, 09:49:54 »
En sak som kan göra att inverterstyrda värmepumpar förlorar effekt med tiden är om elektrolytkondensatorerna i inverterns DC-mellanled börjar torka ut och åldras. Förmodligen sitter de på ett kretskort i utedelen, och för den som klarar att hålla i en lödkolv är det inte svårt att byta dem. En kyltekniker byter däremot antagligen hela kortet och låter kunden betala något hutlöst reservdelspris.
Ofta förändras ljudet från utedelen när kondensatorerna blir dåliga, den som är musikaliskt lagd kan höra att det blir en svävning mellan elnätets 50 Hz och inverterns frekvens, den där svävningen blir starkare ju sämre kondensatorerna är.

Om värmepumparna börjar drabbas av brist på kylmedium pga mikroskopiska läckage, så borde ju rimligtvis inte båda ha förlorat exakt lika mycket. På många luftvärmepumpar kan man se att frostbildningen på förångaren ser annorlunda ut (man brukar säga att förångaren blir randig) vid kylmediebrist, men på vissa modeller kan det vara helt normalt under en del väder- och driftförhållanden. Nu när du har två likadana värmepumpar kan du hålla ett öga på förångarna och se om den ena konsekvent frostar på mer ojämnt än den andra. Om du ser något intressant, så ta gärna bilder och lägg upp här!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2016, 10:41:51 »
Vår Toshiba daiseikai 10 bytte vi efter 12 säsonger.
Innefläkten gick inte att reglera utan gick på lågt konstant varv. Den gav dock värme tillräckligt under febr.-mars. För 4 år sedan bytte jag fläktmotor och styrkort på innedelen.

Utloggad booten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mår pumpen?
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2016, 20:47:31 »
En sak som kan göra att inverterstyrda värmepumpar förlorar effekt med tiden är om elektrolytkondensatorerna i inverterns DC-mellanled börjar torka ut och åldras. Förmodligen sitter de på ett kretskort i utedelen, och för den som klarar att hålla i en lödkolv är det inte svårt att byta dem. En kyltekniker byter däremot antagligen hela kortet och låter kunden betala något hutlöst reservdelspris.
Ofta förändras ljudet från utedelen när kondensatorerna blir dåliga, den som är musikaliskt lagd kan höra att det blir en svävning mellan elnätets 50 Hz och inverterns frekvens, den där svävningen blir starkare ju sämre kondensatorerna är.

Om värmepumparna börjar drabbas av brist på kylmedium pga mikroskopiska läckage, så borde ju rimligtvis inte båda ha förlorat exakt lika mycket. På många luftvärmepumpar kan man se att frostbildningen på förångaren ser annorlunda ut (man brukar säga att förångaren blir randig) vid kylmediebrist, men på vissa modeller kan det vara helt normalt under en del väder- och driftförhållanden. Nu när du har två likadana värmepumpar kan du hålla ett öga på förångarna och se om den ena konsekvent frostar på mer ojämnt än den andra. Om du ser något intressant, så ta gärna bilder och lägg upp här!

Ska hålla ett öga på utedelarna, dom står bredvid varandra så det är en smal sak.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!