Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Nibe F730  (läst 41814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

twri

  • Gäst
twri
Officiell tråd: Nibe F730
« skrivet: 27 februari 2016, 17:56:55 »
Har sett att en ny modell är på väg ut på marknaden. Den verkar ersätta F750 i de flesta nybyggnationer framöver och har redan börjat dyka upp i husprospekten.

Har hittat lite information på nätet. Lite information från annat håll. OBS obekräftade uppgifter. Mer officiell information skall finnas första mars enligt uppgift.

Den skall ha smartare avfrostning som får igång kompressorn snabbare.
Skall kunna jobba med avluft på +6C istället för +16C som F750.
Troligen något gjort åt ljudnivån.
Sämre (inga?) möjligheter att docka direkt med andra värmekällor.
Artikel på wikipedia säger att den skall kunna ta extra luft utifrån och det skulle ju kunna stämma med den lägre avlufttemperaturen. Större förångare/kondensor?

Någon som vet något mer?

Källor:
http://www.vsegda-teplo.in.ua/wp-content/uploads/2016/01/KIF-GB-Product-Range-ISH-2015-639557-4-LR.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_air_heat_pump
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/NIBE-F730/
« Senast ändrad: 29 februari 2016, 08:32:10 av Rickard »

Tobias Gustavson

  • Gäst
Tobias Gustavson
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #1 skrivet: 29 februari 2016, 05:59:12 »
Den släpps i morgon av vad jag har förstått. Den ersätter inte f750 utan blir en lite billigare modell men med samma prestanda som f750 fast utan möjlighet att docka till andra värmekällor som vattenmantlad kamin.
« Senast ändrad: 29 februari 2016, 08:32:22 av Rickard »

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2016, 11:43:37 »
Har fått tag på produktbladet för F730. Kan dessvärre inte ladda upp det här?

Hur som helst så verkar pumpen, till skillnad från F750, sakna utjämningskärl och har enbart en cirkulationspump/laddpump. Enligt samma produktblad verkar den ha något högre maxeffekt, ca 0,3 kW.

Datablad från Dahl verkar dock inte kunna påvisa några större skillnader.
F730 http://eshop.dahl.se/wcsstore/ExtendedSitesCatalogAssetStore/images/catalog/item/6251/6251305_db.pdf
F750 http://eshop.dahl.se/wcsstore/ExtendedSitesCatalogAssetStore/images/catalog/item/6251/6251130_2st_db.pdf

Enligt Nibe släpps den officiellt i samband med Nordbygg 5-8 april.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2016, 16:22:07 »
Tack för informationen, intressant. Man måste vara registrerad och inloggad medlem för att kunna ladda upp bilder och bilagor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2016, 10:51:32 »
Nu finns dokumentation tillgängligt från Nibe själva.

Produktblad: http://www.nibe.se/nibedocuments/17785/639671-2.pdf
Användarhandbok: http://www.nibe.se/nibedocuments/16854/331667-1.pdf
Installatörshandbok: http://www.nibe.se/nibedocuments/17847/331666-3.pdf

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2016, 14:40:29 »
Efter att ha studerat installationshandboken så kan jag konstatera att ett värmeelement nu finns i förångaren. Långa avfrostningar ett minne blott?

Sänkt min. ventilationsflöde jämfört med F750 om frånluften håller sig över 20 C med bibehållen prestanda. Detta verkar också återspegla sig i uppgivna effekter vid ett par olika driftförhållanden när kompressor inte går fullt.

Vad är för och/eller nackdelar med endast en cirkulationspump och avsaknad av utjämningskärl? Har det någon betydelse att flödet i golvvärmeslingorna/radiatorerna stannar när pumpen producerar varmvatten? Viktigare med utjämningskärl med radiatorer kontra golvvärme?

Markus00

  • Gäst
Markus00
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2016, 21:13:46 »
Jag ska bygga hus med en husleverantör och står i valet eller kvalet mellan en F730 och F750.
Priset jag får betala är samma.

Vilken hade ni valt?

Utloggad sethakan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2016, 09:43:11 »
Jag ska bygga hus med en husleverantör och står i valet eller kvalet mellan en F730 och F750.
Priset jag får betala är samma.

Vilken hade ni valt?

En högst relevant fråga som jag själv är nyfiken vad ni kommer att svara.
Bump pÃ¥ den alltsÃ¥☺

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #8 skrivet: 01 april 2016, 08:04:26 »
F750 har ju stora problem med avfrostningar.
Dock finns det ju inget som säger att 730 är bättre.
Har för dÃ¥lig koll pÃ¥ vad utjämningkärl etc pÃ¥verkar men jag hade chansat pÃ¥ den nya  tummenupp

Anton E

  • Gäst
Anton E
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #9 skrivet: 02 april 2016, 10:39:56 »
Vi är precis påväg att bygga hus med en större hustillverkare som nu mitt under processen har bytt värmepumpstillverkare från IVT till Nibe.
IVT 860 har man inte kunnat hitta så mkt fakta om, varken bu eller bä, men Nibe F750 har det ju skrivits en del om avfrostningsproblem.

Vi ska nu få Nibe F730 istället för IVT 860, ingen som har något att säga om F730? För/nackdelar kontra IVT, så vet jag om jag ska ta en liten strid med min säljare

Tack på förhand!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #10 skrivet: 02 april 2016, 10:53:51 »
Synd, IVT860 hade nog varit ett mycket bra val. Det är i själva verket en förklädd Comfortzone. Själva har vi en Comfortzone CE50 som rullat helt problemfritt sedan installation. Mitt givna val i framtiden om/när det skulle bli aktuellt med byte/nyinstallation i annat hus.

730 är ju helt ny, alltså samlade erfarenheten nästan lika med noll. Varför chansa? Beaktat alla problem med 750:an som inte har kunnat åtgärdas skulle jag passa mig väldigt noga, särskilt med en ny modell från samma tillverkare.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Robbo2

  • Gäst
Robbo2
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #11 skrivet: 02 april 2016, 12:43:39 »
Vilka är "alla problem" med 750?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #12 skrivet: 02 april 2016, 14:43:34 »
Du får väl inte vara så lat, det finns skrivet om det i flera trådar, använd sökfunktionen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #13 skrivet: 02 april 2016, 19:53:13 »
Vi får också välja mellan F750 och F730. Priset är det samma även för oss. Just nu lutar det åt F730 då den har blivit utrustad med avfrostningselement i förångaren. Något borde man också lärt sig på F750:n under dessa år.

Har hittat lite information om extra frånluft utifrån. Hittar däremot inget om hur och när det är lämpligt att använda.

Citera
Funktionsprincip, kylkrets
När den rumstempererade frånluften, samt i vissa fall uteluft, passerar förångaren förångas köldmediet på grund av sin låga kokpunkt.

Citera
Meny 5.3 - tillbehörsinställningar
I undermenyerna till denna gör du driftinställningar för tillbehör som är installerade och aktiverade.
Det är även här du aktiverar uteluftsspjället.

Det har varit problem med dämpande fötter till kompressorn i tidiga modeller av F750. Dessa bör dock vara åtgärdade på befintliga maskiner vid det här laget. Problem med långa avfrostningar, vissa mer än andra.

Robbo2

  • Gäst
Robbo2
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #14 skrivet: 03 april 2016, 07:05:41 »
Jag har aldrig märkt av dessa problem, därav min fråga. I vårt hus från 2011 så drar vår f750 ca 3000kwh om året. Visst avfrostar den länge ibland men det är aldrig kallt inne o varmvatten finns alltid. Snarare upplever jag att den drar ingen el när den avfrostar?

Robbo2

  • Gäst
Robbo2
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #15 skrivet: 03 april 2016, 10:30:43 »
Hur mycket drar avfrostningselementet per timme, är det bara igång när den avfrostar eller hela tiden?
Detta är ju watt man annars kunde lagt på elpatron/kompressor istället på f730?

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #16 skrivet: 03 april 2016, 18:36:01 »
Finns inga uppgifter om effekt vad jag kunnat hitta. Jag är däremot rätt säker på att elementet bara är på under avfrostning. Det skulle vara kontraproduktivt att värma förångaren under kompressordrift. Det vore som att köra på elpatron och då det skulle vara effektivare att göra det på den varma sidan.

Anledningen till varför man vill få så kort avfrostning som möjligt är för att man återvinner mycket mindre mängd energi under avfrostning. Isen kyler förvisso avluften under avfrostning men inte i närheten av det förångaren åstadkommer när kompressorn går. Hög upptid på kompressorn ger större besparing. Överdimensionering av avfrostningselementet skulle kunna ge onödigt stora effektförluster men man får anta att man räknat och testat detta.

markus00

  • Gäst
markus00
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #17 skrivet: 28 april 2016, 13:23:06 »
Det här tråden har stannat av lite.

Jag har varit i kontakt med Nibe angående skillnaderna.

Jag postar lite svar från Nibe:

Den största skillnaden är att F730 klarar lite mindre hus (från 60m² och uppåt), man kan inte docka till tilluftsmodulen SAM40 (fungerar endast till F750). Bägge frånluftsvärmepumparna gör samma besparing.

Angående värmeelementet för avfrostning så är den stora anledningen till detta att man skall kunna installera en F730 i ett fritidsboende som är mindre till ytan än en s.k. normalvilla men som även skall kunna dras ner i inomhustemperatur utan att värmepumpen i sig skall börja larma och gå på elpatron.


För min del så har jag fortfarande inte kunnat bestämma mig om det blir en F730 eller F750.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #18 skrivet: 28 april 2016, 18:19:29 »
Välj gärna en F730 dÃ¥ sÃ¥ kan vi sedan fÃ¥ en liten utvärdering och rapport pÃ¥ hur den fungerar! :)  Att kunna sänka inomhustemperaturen ganska rejält om man bortrest en längre tid verkar vara en bra funktion tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Skugg

  • Gäst
Skugg
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2016, 21:13:49 »
Vi har också fått frågan av vår husleverantör om vi vill byta 750 till 730, väldigt svårt att utläsa vilket som kan tänkas vara bäst. Lutar mot 730 för oss.

twri

  • Gäst
twri
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #20 skrivet: 07 maj 2016, 10:13:19 »
Vi har valt F730. Det var inget givet beslut. Bedömningen var att vi troligen aldrig kommer installera tilluftvärme eller docka mot annan värmekälla. På så sätt har vi inget större behov av de funktioner F750 ger.

Vi kommer att ha en Contura 790K med sten i upptill värmepumpen. Man hade kunnat lägga de pengarna som kamin en kostar på jordvärme istället men det är rätt bra att han en alternativ värmekälla som inte är beroende av elektricitet. Priset på en markvärmepump jämfört med frånluftdito var så pass mycket sämre att jag hellre gör den investeringen när frånluftvärmepumpen behöver bytas. Husleverantörerna köper stora kvantiteter av frånluftvärmepumpar och får bra priser på dessa.

Nibe?

  • Gäst
Nibe?
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #21 skrivet: 19 juli 2016, 15:20:12 »
Någon som hunnit prova F730in i sommarvärmen?

MikaelP

  • Gäst
MikaelP
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #22 skrivet: 15 augusti 2016, 00:55:07 »
Vi har haft en 360p där kompressorn gav upp. Kostnad för helrenovering skulle landa på ca 20k. Då har man ett/två års garanti på grejerna och kan räkna med nytt kompressorhaveri framöver. Vi valde att installera en F730 vilken vi fick för 65k plus installation. 6 års garanti vilken vi förlänger med ett år i taget därefter. Vår elpatron har inte använts under dessa två månader trots duschning av 4 pers i rad. Den är otroligt tyst jämfört med vår gamla som lät som en lastbil på tomgång, man hör den endast i rummet den står i. Den har mycket större kompressor så i höst/vinter kommer den att betala tillbaka sig genom lägre elförbrukning. Den gamla startade elpatronen väldigt ofta, tror även efter vi duschat sommartid. Jag är fantastiskt nöjd att vi valde denna istället för 370 som ersatte vår gamla 360.

Nakayama

  • Gäst
Nakayama
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #23 skrivet: 09 september 2016, 14:18:13 »
@MikaelP - Var du tvungen att omisolera/tilläggsisolera avluften då du bytte upp dig till en 730 från 360? Står inför samma val men vill inte riskera att använda samma avluftsisolering då en endast är 30.
Kan man ev styra avluftstemp på något sätt så man kan få "lite" mer energiutbyte? Eller går det att begränsa på något annat sätt?
Jag har ju idag 160 kvm och husets frånluft är projekterat till 60 l/s.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #24 skrivet: 09 september 2016, 14:22:39 »
30mm PE-isolering skall räcka, men det är viktigt att den är diffusionstät.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #25 skrivet: 23 september 2016, 17:41:29 »
Hej!

Jag har undran om F730 som någon kanske kan bekräfta eller förkasta.

Jag står i begrepp att byta min trasiga 310P (18 år gammal) och kan F730 vara ett alternativ. Dock säger min lokala Nibe-installatör här i Stockholm att F730 inte kommer att fungera om jag behöver ha värmen på under sommarmånaderna för det klarar den inte av. Det hade något med en dubbelmantling att göra som tydligen F370 har och även F750. Hans rekommendation är då antingen en F370 eller en F750 om jag vill kunna ha varma golv även på sommaren. En gigantisk prisskillnad dock.

Själv tycker jag ju att det låter konstigt att en värmepump (dessutom deras senaste modell!) inte skulle klara av att leverera värme på sommaren. Det måste väl ändå vara den enklaste perioden tänker jag. Varm inneluft och allt.

Jag har ett modernt och välisolerat hus som sällan behöver tillskottsvärme utöver det kompressorn ger och på sommaren är det automatiskt varmt i huset pga många fönster. Från maj till augusti behövs egentligen ingen uppvärmning alls men däremot vill jag ha varmt på golvet i badrummen så där står värmen på även på sommaren och så vill jag fortsätta att ha det även med ny värmepump.

Har han rätt om F730? Han vill helst sälja en F370. Nån som vet nåt?

Per


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #26 skrivet: 24 september 2016, 07:22:20 »
750 har en liten inbyggd arbetstank kanske 730 saknar den tycker det låter som du hittat en påläst installatör. Det går naturligtvis att ansluta en extern arbetstank till en 730 om det nu behövs antar att den har låg min effekt så det kan kanske funka ändå beroende på volym på det som ska värmas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #27 skrivet: 28 september 2016, 13:11:23 »
Följdfråga:
Jag hur nu fått offert på pump och installation. Det intressanta är att installationskostnaden är helt olika för de tre modellerna:
F370: 17.000 kr
F730: 27.000 kr
F750: 28.200 kr

Arbetsbeskrivningarna för de tre installationerna är identiska. 10.000 extra för att installera en F730 jämfört med en F370? Kan det vara rätt det?

Jag snabbkollade på en sajt där man kan beställa pump inklusive installation. Där kostar det 20.000 oavsett modell.

Eftersom det lät så konstigt med priskillnaderna så har jag nu begärt offerter från flera installatörer. Jag tänkte att jag kanske inte behövde det, men nu känns det som nödvändigt trots allt...


Hej!

Jag har undran om F730 som någon kanske kan bekräfta eller förkasta.

Jag står i begrepp att byta min trasiga 310P (18 år gammal) och kan F730 vara ett alternativ. Dock säger min lokala Nibe-installatör här i Stockholm att F730 inte kommer att fungera om jag behöver ha värmen på under sommarmånaderna för det klarar den inte av. Det hade något med en dubbelmantling att göra som tydligen F370 har och även F750. Hans rekommendation är då antingen en F370 eller en F750 om jag vill kunna ha varma golv även på sommaren. En gigantisk prisskillnad dock.

Själv tycker jag ju att det låter konstigt att en värmepump (dessutom deras senaste modell!) inte skulle klara av att leverera värme på sommaren. Det måste väl ändå vara den enklaste perioden tänker jag. Varm inneluft och allt.

Jag har ett modernt och välisolerat hus som sällan behöver tillskottsvärme utöver det kompressorn ger och på sommaren är det automatiskt varmt i huset pga många fönster. Från maj till augusti behövs egentligen ingen uppvärmning alls men däremot vill jag ha varmt på golvet i badrummen så där står värmen på även på sommaren och så vill jag fortsätta att ha det även med ny värmepump.

Har han rätt om F730? Han vill helst sälja en F370. Nån som vet nåt?

Per

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #28 skrivet: 28 september 2016, 14:24:52 »
F730 och 750 ger kallare frånluft eftersom dom nyttjar mera av energin i luften och därmed behöver vent kanalen isoleras bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #29 skrivet: 28 september 2016, 17:14:36 »
Tack Smurfen,

Det skall jag kolla med dom. Det står iofs i arbetsbeskrivningen att de ansluter apparaten till befintliga ventilationskanaler så dom har nog inte räknat in detta.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #30 skrivet: 28 september 2016, 18:13:34 »
En annan sak som man kanske bör kolla med installatören är om det monteras någon avstängningsventil på varmvattenanslutningen? De tidiga årsmodellerna av 310P hade en blandningsventil för varmvattnet men den rationaliserades därefter bort på alla modeller. Kan vara lite trist och tidsödande att kanske behöva tappa ur hela varmvattenberedaren för att smörja upp eller byta kranpackningar eller byta någon blandare i huset. Ofta saknas det Ballofixer på alla vattenledningar i skåpen under blandarna, även om det numera är vanligt att det sätts dit.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #31 skrivet: 28 september 2016, 18:55:14 »
Blandningsventil brukar monteras utanför vp och följer normalt inte med vp men den ska monteras i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #32 skrivet: 29 september 2016, 08:12:36 »
Och smutsfilter

Jag bytte själv våran pump och det tog ungefär 6 timmar att få ut den gamla, urspolning av radiatorsystem och tills den nya var i drift (alla lyft skedde med hjälp av två kompisar/grannar). Resten gjorde jag själv, förutom inkopplingen av befintliga ledningar för strömförsörjningen som en elektriker utförde när allt annat var klart.

Om man betänker att jag är amatör så blir det rätt bra timpenning med 27 tusen för proffs. Antag att dom initialt kommer med tre personer för att klara lyften men efter två timmar bör det räcka med endast en person som gör resten av vvs & vent jobbet själv. Avslutningsvis kommer elektrikern och kopplar in strömförsörjningen, en halvtimmes arbete + reskostnad

3 personer x 2 timmar
1 person x 6 timmar
1 person x 0,5 timma

8,5 timmar, säg 10 timmar

Reskostnader: 3x1000kr

Transport till återvinning: säg 1000kr

27 tusen - 4 tusen ger 23 tusen för 10 timmars arbete -> 2300/timme !!!

Med antagande
- att befintlig avluftskanal skulle användas utan att extra isolering utförs
- att injustering och kontroll av ventilation sker separat (vilket kostar ett par tusen)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #33 skrivet: 30 september 2016, 09:58:30 »
Intressant uträkning krambriw!

Ja det blir onekligen en hög timpenning.

Jag har prata med installatören och hans förklaring till skillnaden är att Skattemyndigheten och branschen kommit överens om schabloner och det går till så att man tar 30% av totalpriset och betraktar det som installationspris.

Det hela låter jätteskumt tycker jag. Det ju säljaren som sätter totalpriset och då kan han ju välja ett pris som ger rimlig installationskostnad om det nu är så att det ska vara just 30%.

Nu verkar det som att det inte lönar sig för mig att köpa en 730 jämfört med en 370 eftersom mitt hus är  välisolerat och inte särskilt stort sÃ¥ den potentiella extrabesparingen med en 730 blir väldigt liten och motiverar inte extrakostnaden.

Inväntar en offert till för säkerhets skull.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #34 skrivet: 02 oktober 2016, 07:40:47 »
Citera
Skattemyndigheten och branschen kommit överens om schabloner och det går till så att man tar 30% av totalpriset och betraktar det som installationspris.

Det är ju helt absurt, dom är ju lika dyra som advokater. Om jag som civilingenjör skulle kunna fakturera mina kunder ett konsultarvode på samma nivå vore jag överförtjust. Det måste finnas möjligheter att få bättre ordning, bättre att köpa upp installation på löpande, begär att få timpriskostnad, eventuellt dela upp entreprenaden på olika entreprenörer.

30% kan ju aldrig stämma i samtliga fall. Och vad händer om det är mer komplicerat? Då kommer nog extra kostnader på fakturan även om man har haft bra förtjänst på många andra jobb.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #35 skrivet: 02 oktober 2016, 08:23:12 »
Skattemyndighetens schablon har inget med priset att göra det har endast med rotavdraget att göra annars är pris sättningen fri dvs man tar så mycket kunderna är villiga betala.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #36 skrivet: 02 oktober 2016, 10:00:30 »
Ja precis, schablonen är väl vad skattemyndigheterna maximalt accepterar som ROT avdrag men det innebär ju inte att installation alltid skall kosta så mycket. Den borde rimligen kunna kosta både mindre eller mer beroende på nödvändiga åtgärder.

Antagligen behövdes en schablonisering eftersom det "fuskats" så mycket just i värmepumpssektorn där stor del av materialkostnaden "flyttades över" som arbetskostnad
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Jonathaaab

  • Gäst
Jonathaaab
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #37 skrivet: 28 november 2017, 22:48:03 »
Hej!
Jag har haft min F730 sedan Februari -16 och nu senaste månaderna när temperaturen sjunkit under nollan har kompressorn börjar gå upp till 50+ Hz och låter som ett flygplan precis innan lyftning. Är detta vanligt med dessa pumpar?

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #38 skrivet: 28 januari 2018, 17:38:14 »
Hej!
Jag har haft min F730 sedan Februari -16 och nu senaste månaderna när temperaturen sjunkit under nollan har kompressorn börjar gå upp till 50+ Hz och låter som ett flygplan precis innan lyftning. Är detta vanligt med dessa pumpar?

Har du fÃ¥tt nÃ¥gon hjälp med det? VÃ¥ran har lÃ¥tit sÃ¥ hela vintern och kan  inte ha den igÃ¥ng om man ska sova!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #39 skrivet: 28 januari 2018, 19:05:53 »
Hmm, konstigt?  Sc:,h
Vår torktumlare låter mer än vår värmepump, och den är knappt hörbar vägg i vägg.

Visst är värmepumpen fristående från vägg/skåp m.m?

Har ni ljudisolerat väggen enligt instruktion?

Har nån justerat värmepumpen så den står i våg?

Har ni kollat om det är någon specifik frekvens som gör att pumpen lever om extra mycket? För mig hamnar den i självsvängning vid 48-49 Hz, men det är då bara störande i samma rum som värmepumpen.

Om den djävlas vid en viss frekvens så kan man ställa in ett s.k spärrband som förhindrar att kompressorn träffar de jobbiga frekvenserna...

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2018, 19:28:49 »
Tyvärr är min upplevelse som springer runt på pumpar att 730 och 750 låter en hel del, är som en borrmaskin på höga varv, när kompressorn varvar upp, men se till att den inte tar i någon vägg. Skulle jag mot förmodan ha en sådan i huset, skulle jag extraisolera det utrymmet.
Smålandsvillan har en modell där pannan står intill ett sovrum, lätt att sova där på vintern (not), och i älvsbyhus hördes den genom hela huset.

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #41 skrivet: 28 januari 2018, 19:54:18 »
Hmm, konstigt?  Sc:,h
Vår torktumlare låter mer än vår värmepump, och den är knappt hörbar vägg i vägg.

Visst är värmepumpen fristående från vägg/skåp m.m?

Har ni ljudisolerat väggen enligt instruktion?

Har nån justerat värmepumpen så den står i våg?

Har ni kollat om det är någon specifik frekvens som gör att pumpen lever om extra mycket? För mig hamnar den i självsvängning vid 48-49 Hz, men det är då bara störande i samma rum som värmepumpen.

Om den djävlas vid en viss frekvens så kan man ställa in ett s.k spärrband som förhindrar att kompressorn träffar de jobbiga frekvenserna...

Köpte ett nybyggt hus och där står den dock vägg i vägg med sovrummet men den dånar så man hör den i andra delen av huset ändå! Den började låta i höstas och nu dånar den bara på, känns som att något är fel men våran tekniker som var här hade inte tid att vänta och lyssna ordentligt och bara sa att den skulle låta sådär och jag är väldigt skeptisk!

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #42 skrivet: 28 januari 2018, 20:11:20 »
Tyvärr är min upplevelse som springer runt på pumpar att 730 och 750 låter en hel del, är som en borrmaskin på höga varv, när kompressorn varvar upp, men se till att den inte tar i någon vägg. Skulle jag mot förmodan ha en sådan i huset, skulle jag extraisolera det utrymmet.
Som en borrmaskin säger du?
Min låter typ som en hårklippningsapparat






Jag kanske har tur och har fått ett bra exemplar; ett dovt brummande ljud, som intill ett tystare ställverk skulle jag beskriva det som. Har ni ljuddämpade dörrar?

Skumt! kanske kommer ljud från avluft-/tilluftskanalerna som vidrör taket och på så sätt skapar rensonans? Eller resonans i väggen via rörledningarna?

Har även för mig att det finns två varianter, med och utan modifierade gummifötter till kompressorn?
« Senast ändrad: 28 januari 2018, 20:32:54 av kWhalp »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #43 skrivet: 28 januari 2018, 20:50:31 »
Alla nyare pumpar har väl neoprenfötterna, är det en gammal pump, har den gummifötter, som blivit som bakelit, stenhårda, och då får man resonansljud. Vissa maskiner hörs ut i kanalsystemet, så det kan ha med monteringen att göra, men hörs de gör dom.

Utloggad dekagon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #44 skrivet: 04 februari 2018, 09:43:25 »
Vår F750 står i klädvård i vårt nybyggda Älvsbyhus. Stänger vi dörren dit så hörs den inte alls längre. Men med öppen dörr så kan man höra den i köket såklart. Som anslutet till klädvård.

Utloggad ClaesW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #45 skrivet: 02 april 2018, 11:49:11 »
Hej!

Jag har en nybyggt hus på ca 220 kvm med en NIBE F730. Vattenburen golvvärme på nedervåningen. Idag så körde jag en diskmaskin samtidigt som jag duschade riktigt varmt ca 10-15 min och vattnet blev ljummet. Är det något fel på min pump eller är de såhär kassa? Jag har 19 grader angivit på pumpen i inställningsmodullen.

Mvh
Claes

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #46 skrivet: 02 april 2018, 13:14:33 »
Är din diskmaskin ansluten till varmvattnet? Oavsett, låg vattenförbrukning är väl a & o för vitvaruproducenterna i dagens läge så den är nog inte boven i dramat. Din duschning däremot kanske i kombination beroende av dina inställningar. Vad har du varmvattentemperaturen inställd på? Och tillåter du elpatronerna att stötta varmvattenproduktionen?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #47 skrivet: 02 april 2018, 13:20:51 »
Hej!

Jag har en nybyggt hus på ca 220 kvm med en NIBE F730. Vattenburen golvvärme på nedervåningen. Idag så körde jag en diskmaskin samtidigt som jag duschade riktigt varmt ca 10-15 min och vattnet blev ljummet. Är det något fel på min pump eller är de såhär kassa? Jag har 19 grader angivit på pumpen i inställningsmodullen.

Mvh
Claes


Du kan reglera tappvarmvattentemperaturen:

Bland komfortval för varmvatten, finns lyx som ett val,  dÃ¥ höjs varmvattentemperaturen och du kan duscha längre/varmare.

Om ni mot förmodan skulle göra slut på "lyx-varmvattnet " likförbannat, finns även ett fultrix man kan köra.. men det går vi igenom efter att du testat lyxvarianten.
« Senast ändrad: 02 april 2018, 13:23:19 av kWhalp »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #48 skrivet: 03 april 2018, 14:53:27 »
Hej!

Jag har en nybyggt hus på ca 220 kvm med en NIBE F730. Vattenburen golvvärme på nedervåningen. Idag så körde jag en diskmaskin samtidigt som jag duschade riktigt varmt ca 10-15 min och vattnet blev ljummet. Är det något fel på min pump eller är de såhär kassa? Jag har 19 grader angivit på pumpen i inställningsmodullen.

Mvh
Claes
Kanske effektvakten stoppar kompressorn eller ev elpatron eftersom diskmaskin gick samtidigt men 10-15 min dusch bör den klara ändå bara med den lagrade mängden vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #49 skrivet: 03 april 2018, 15:23:45 »
Vi har F750 och hade 45°C i toppvarmvattentemperatur, efter att ha fyllt ett mellan-/litet badkar och en 5-minutersdusch så var varmvattnet "slut".

De olika nivåerna man kan välja:
Ekonomi
Normal
Lyx
Periodisk höjning

Skillnaden mellan de valbara lägena är temperaturen på tappvarmvattnet.
Högre temperatur gör att varmvattnet räcker längre.

ekonomi: Detta läge ger mindre varmvatten än de övriga, men är samtidigt
mer ekonomiskt. Detta läge kan användas i mindre hushåll med litet
varmvattenbehov.

normal: Normalläget ger en större mängd varmvatten och passar de
flesta hushåll.

lyx: Lyxläget ger ännu större mängd varmvatten. I detta läge används
förutom kompressorn även elpatronen för att värma varmvattnet, vilket
ger ökad driftskostnad.

Periodisk höjning: legionellakörning, schemalägg varje dag för att få maximalt med varmvatten.

Sen kan man om man känner sig trygg, gå in i servicemenyn och trimma upp till 70°C men det rekommenderas inte.
« Senast ändrad: 03 april 2018, 15:46:43 av kWhalp »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #50 skrivet: 03 april 2018, 15:47:24 »
På en 730/750 kan man ställa in vid vilken temperatur som den ska börja tillverka varmvatten?
Tänker att man kan få den att jobba längre stunder istället för att kompressorn startar så fort tempen gått ner någon enstaka grad.

Hemma skulle det funka med något ekonomiläge. Knappt att den kommer behöva tillverka värme till radiatorerna eftersom luftvärmepumpen värmer utan bekymmer.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #51 skrivet: 03 april 2018, 16:02:35 »
På en 730/750 kan man ställa in vid vilken temperatur som den ska börja tillverka varmvatten?
Tänker att man kan få den att jobba längre stunder istället för att kompressorn startar så fort tempen gått ner någon enstaka grad.

Hemma skulle det funka med något ekonomiläge. Knappt att den kommer behöva tillverka värme till radiatorerna eftersom luftvärmepumpen värmer utan bekymmer.

Hmm...har du högre COP på LLVP menar du?


Öka VV-prioriteringen under värmepump/avancerat/driftsprioritering och ändra varmvatten start/stopp i servicemenyn för varmvatten (håll in bakåtknappen i 8 sekunder)
« Senast ändrad: 03 april 2018, 16:43:11 av kWhalp »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #52 skrivet: 03 april 2018, 16:56:59 »
Hmm...har du högre COP på LLVP menar du?


Öka VV-prioriteringen under värmepump/avancerat/driftsprioritering och ändra varmvatten start/stopp i servicemenyn för varmvatten (håll in bakåtknappen i 8 sekunder)
Tack, dÃ¥ finns den valmöjligheten  tummenupp

Nej jag vet inte om en F730 el Panasonic HZ9 är effektivast.
LLVPen värmer i alla fall effektivt.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #53 skrivet: 03 april 2018, 17:12:48 »
Tack, dÃ¥ finns den valmöjligheten  tummenupp

Nej jag vet inte om en F730 el Panasonic HZ9 är effektivast.
LLVPen värmer i alla fall effektivt.

Vad har du för årsförbrukning och hur mycket käkar LLVP respektive FLVP F730?

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #54 skrivet: 03 april 2018, 17:46:46 »
Vad har du för årsförbrukning och hur mycket käkar LLVP respektive FLVP F730?
Ligger nu på ca 12600 kWh tot elförbrukning.
Tot elförbrukning mars månad hamnade på 1454 kWh och det är mer än både januari och februari även december.

Under mars drog LLVP 350 kWh men samtidigt slukade min 410P 630 kWh som är ställd på 16°. Det är den förbrukningen som jag vill får ned med en F730. Självklart kommer då en F730 behöva värma mer men kanske med mindre förbrukning.
410P har i alla fall sett till så tilluften inte blivit kallare än +10°C när det har varit som kallast.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

ClaesWi

  • Gäst
ClaesWi
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #55 skrivet: 08 april 2018, 11:29:54 »

Du kan reglera tappvarmvattentemperaturen:

Bland komfortval för varmvatten, finns lyx som ett val,  dÃ¥ höjs varmvattentemperaturen och du kan duscha längre/varmare.

Om ni mot förmodan skulle göra slut på "lyx-varmvattnet " likförbannat, finns även ett fultrix man kan köra.. men det går vi igenom efter att du testat lyxvarianten.

Hej!

Nu hände det igen efter 1 badkar och en relativt kort dusch.

Detta står i min display:

TEMPERATUR VÄRME (bild på termometer: 19 grader med en 1a längst ned på termometern)

INOMHUSKLIMAT: 23 grader
VARMVATTEN: 35 grader (brukar stå på runt 53 grader då vi ej precis dushat)
KOMFORTLÄGE: "Lyx"






ClaesWi

  • Gäst
ClaesWi
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #56 skrivet: 08 april 2018, 11:31:32 »
Nu står det 44 grader på varmvatten ca 1h efter att det stod 35 grader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #57 skrivet: 08 april 2018, 12:01:07 »
Nu står det 44 grader på varmvatten ca 1h efter att det stod 35 grader.

Okej, kanske dags att skruva upp varmvattentemperaturen i servicemenyn om du känner att det är störande.

Alternativt schemalägga periodisk höjning varje/varannan dag.

N.B
Har ni småbarn hemma så finns risk för skållning om man ställer för hög varmvattenteperatur.
« Senast ändrad: 08 april 2018, 12:04:46 av kWhalp »

RichardBengtsson91

  • Gäst
RichardBengtsson91
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #58 skrivet: 06 december 2019, 08:39:11 »
Tjena Gänget!
Har som sagt en Nibe 730 hemma.

Nu är det så att Jordfelsbrytaren har löst ut ett antal gånger. jag förmodar att det händer när elpatronen kör igång.
för när jag testar att sätta pannan i reservläget (brytaren i fronten) så löser jordfelsbrytaren ut direkt.

Någon som vart med om liknande? pannan är 2 år gammal.

Givetvis skall jag kontakta nibe, vart nyfiken om någon haft liknande problem.

ha det gott 

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #59 skrivet: 06 december 2019, 08:58:26 »
Hej! Husfirman valde att sätta min nu 20 år gamla NIBE 310P innan jordfelsbrytaren för den inte skulle kunna påverka jfb. Sitter ju jordade och fastskruvade plåtar som täcker all el. NIBE's rekommendation för F730 är: "Om fastigheten har jordfelsbrytare bör F730 förses med en separat sådan." Kan vara så att läckströmmarna i huset totalt blir för stora för bara en jfb. Man behöver isolationsmäta elpatronen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #60 skrivet: 07 december 2019, 06:01:16 »
RichardBengtsson91 jadå nog har vi stött på det problemet, men inte bara på 730, utan även 750, bytte väl nästan alla elpatroner på ett kvarter en vinter, typ 20 av husen på samma gata.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #61 skrivet: 08 december 2019, 18:35:39 »
verkar ju som att det inte cirkulerar som det ska i dom slingorna

Utloggad Rhrw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #62 skrivet: 10 december 2019, 15:44:04 »
Finns det några trådlösa innegivare till f730?
Skulle vilja ha dit 1 eller 2 stycken då vi har väldigt stora fönsterpartier. Ska väl säga att jag just nu inte har någon innegivare utan bara ute då elektrikern glömde att dra fram slang till det.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #63 skrivet: 10 december 2019, 20:59:47 »
Tror inte det finns något original, går det inte på något sätt att dra en 2 ledare oynligt?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #64 skrivet: 11 december 2019, 10:24:20 »
Behövs minst 4-ledare om man vill ha HTS 40 som mäter temperatur och luftfuktighet. Har man fler tillbehörskort installerade behövs 3 ledare till nästa kort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #65 skrivet: 11 december 2019, 10:41:21 »
Styr vp vent för att upprätthÃ¥lla önskat luftfuktighet eller visar den enbart luftfuktigheten  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #66 skrivet: 11 december 2019, 10:50:39 »
Den kan även styra ventilationen:

"BEHOVSSTYRD VENTILATION
Vid aktivering av behovsstyrd ventilation tillåts HTS 40 påverka ventilationen för att uppnå önskad relativ luftfuktighet. Om luftfuktigheten inomhus avviker från det inställda värdet ökas eller minskas tillförseln av luft utifrån beroende på anläggningens beräkningar.
• Om behovstyrd ventilation är aktiverad kan man välja hur mycket frånluftsfläktens hastighet ska påverkas.
(Tilluftsfläktens hastighet kommer att påverkas med lika många procentenheter för att behålla korrekt ventilation).
• Först när den relativa fuktigheten inomhus avviker med mer än 5% (RH) från inställt värde tillåts förändring av ventilationen.
• När flera HTS 40 är installerade kommer medelvärdet från dessa att användas för att styra ventilationen."
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Nibe F730
« Svar #67 skrivet: 11 december 2019, 15:48:47 »
Fast en 730 har ingen tilluftsfläkt  🤔
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 434
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!