Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft + bergvärme +frÃ¥nluftsmodul ???  (läst 7867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« skrivet: 27 januari 2016, 18:16:18 »
Hej på er

Jag har en tråd i bergvärme forumet nibe som lyder "vad är det för fel på mitt värmesystem"
För att göra en lång historia kort. Villa lättbetong 400mm bygd 2014 med bergvärme, nibe 1245 samt flm. 230kvm. Gv uppe och nere. Något är fel och gör att jag får för låg rumstemp i rummen uppe när det går under -5 grader. Kan vara för litet matningsrör till fördelare, kan vara att värmen går ner i oisolerat MBL. Kan vara för tunt projekterat då takhöjd är ca 4 meter. Jag går värme i golven men rumstemp är alltid 3 grader under nedervåningen. Jag får heller inte upp rummen i tex 21 grader oavsett framledning.
Är jag helt fel ute som tänker att en luft/luft installation kan hjälpa till att få rummen från 18 till 21 grader? Öppet allrum och 2 rum på vardera sida om allrum. Vad kan denna uppvärmning av 3 grader kosta per år? Jag skulle då såklart köra kyla på sommaren?

Hjälp !!!!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2016, 19:16:54 »
En bra luftluftvärmepump kan säkert ge värmen som saknas bara dörrarna till rummen är öppna givetvis. Varje dörröppning tar dock 1-2 grader av temperaturen, dvs om värmepumpen sitter i allrummet som har 23 grader blir det troligen 21-22 grader i rummen. Det är skönt att kunna köra kyla under sommarens allra varmaste veckor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2016, 19:41:38 »
Jag tycker det är helt fel lösning i ett nytt hus en luft luft låter och problemet bör lösas på rätt sätt men för kyla kan den ju vara ok men då skulle jag satsa på fri kyla istället.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2016, 20:06:26 »
Men hur ska jag lösa det? Verkar ju inte finnas nÃ¥gon som kan garantera vad som är fel....samt att isolering eller ny matning skulle bli mycket kostsamt😩😩😩🙄

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2016, 20:43:30 »
Ta dit en duktig rörmockare han kan nog rätt snabbt konstatera vad som ev går att göra med befintliga grejer och vad som ev behöver bytas om det är rör systemet som felar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2016, 20:47:07 »
Känner du nÃ¥n bra??? De 3största firmorna har varit ut hit och ryckt pÃ¥ axlarna🤔🤔🤔

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2016, 20:49:00 »
Du som läst trÃ¥den smurfen! Vad kan ett större matningsrör tillföra? Jag fÃ¥r ju ändÃ¥ värme men ej tillräckligt 😩

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2016, 21:18:39 »
Har inte hängt med i tråden men ska försöka kolla lite i den i morn. Jag tror ändå att en duktig röris bör kunna se om det är några felaktigheter i installationen finns ju tex några aktiva på forumet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2016, 21:40:30 »
Tipsa gärna om någon. Jag har hållt på i 1,5 år nu med detta och lagt ner mycket tid och pengar.....men är fortfarande beredd att betala en bra slant om det går att få ordning på ...

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2016, 06:03:03 »
Om du maxar frammatningstemp(det bör du ju kunna kolla) och det inte räcker till så är väl systemet underdimensionerat på nån vänster i förhållande till yta och isolering
Kan man inte koppla in väggelement på bef golvvärmesystem och utöka värmekällor isf(för dyrt kanske)
Du kan ju ställa in en byggfläkt med bra flås i och se hur mycket värme du behöver tillföra för att få upp tempen och räkna på det?
Är ingen expert på något vis men detta var funderingar som dök upp när jag läste tråden

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2016, 06:48:10 »
Jag har thermograferat hela huset. Isolering vägg o tak är inget fel på. Har höjt framledningen rejält men då blir det helt obalans med nedre plan samt långt över normal framledning. Golven bilr alldeles för varma nere hur mycket jag än stryper. Svårt att plocka fram Gv rören och sätta raddar tror jag tyvär.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2016, 10:15:54 »
Angående "Vad kan denna uppvärmning av 3 grader kosta per år?", har det gjorts någon energiberäkning på huset? Då brukar man få fram vilket effektbehovet är för uppvärmningen är per grad. Det går även att göra energiberäkningen själv på www.energiberakning.se om man vet husets olika mått, konstruktion och läge.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2016, 10:23:18 »
Ok, trodde man hade separat styrning till olika plan, om du stryper helt där nere ska det väl inte bli varmt där?
Sen brukar man väl ha kopplingsskåp i vägg där man kan koppla in sig?
Men är det för mekigt o lösa sÃ¥ köp en luft o sätt däruppe, inget konstigt med det  :)

Utloggad HannesS

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 209
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2016, 12:15:06 »
Det har gjorts effektberäkning på hela huset som ger 35 kWh /m2 ( vilket jag tror är i underkant speciellt uppe där det är 4,5 m takhöjd) ju högre framledning desto mer värme vekar gå ner i MBL.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/luft + bergvärme +frånluftsmodul ???
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2016, 14:28:26 »
Jag skulle lägga en slant på att ta fram en seriös energiberäkning med transmissions- och ventilationsförluster, beräknat effektbehov vid DVUT och per grad [kW], årligt och specifikt energibehov [kWh] etc. Då finns det något att utgå ifrån när man tittar på nuvarande värmesystem och försöker dimensionera kompletterande värmelösningar. Huset är speciellt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!