Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning av värmepump i stugan  (läst 11303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik J

  • Gäst
Henrik J
Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« skrivet: 09 oktober 2015, 21:06:49 »
För 5 Ã¥r sedan köpte jag en Panasonic luftvärmepump till sommarstugan, därtill en fjärrstyrning K2 SMS frÃ¥n Kinnan. Pumpen gÃ¥r som en klocka, men K2 SMS har jag aldrig fÃ¥tt att fungera. Problemet med fjärrstyrningen har varit dÃ¥lig IR-kommunikation mellan K2 SMS och pumpen, ingen Ã¥terkoppling som bekräftar att avsänt kommando har tagits emot av pumpen, dÃ¥ligt user-interface. Allt har varit bökigt med K2 SMS.  Nu har K2 SMS lagt av helt och hÃ¥llet och Kinnan svarar inte pÃ¥ mail.

Dag för nystart! Utvecklingen har gått framåt. Nu har vi fått mobil 4G-täckning i stugan och en 4G-router så att vi nu har WiFi/internet i stugan. Bör alltså kunna kommunicera med värmepumpen vi internet i stället för via GSM/SMS som i det gamla systemet.

Men vad ska jag välja? Har hittat några kandidater:
(1) Air Patrol Nordic, 2995 kr
(2) Telia Smart Remote, 1500 kr
(3) Broadlink RM Pro-E,  785 kr (med enorm prisspridning frÃ¥n 300 kr i Kina/USA till 2495 kr pÃ¥ Elgiganten)

Det viktigaste är inte att hitta det billigaste. Viktigast är att hitta nåt som fungerar.
Tacksam för kommentarer och erfarenheter.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2015, 21:34:56 »
Jag kör med AirPatrol Wifi till en Toshiba. Installation och användargränssnitt är helt ok i mitt tycke.
Billig är den ju definitivt inte men inköpspriset svider ju bara en gÃ¥ng, ska man använda nÃ¥t som man aldrig vet säkert om det funkar eller ej sÃ¥ svider det nog upprepade gÃ¥nger  ;)
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2015, 22:06:01 »
Ett problem med IR-fjärrstyrning av luftvärmepumpar är att de ofta använder andra bithastigheter än vad som är vanligt för fjärrkontroller till annan hemelektronik. Och det leder till att kommunikationen fungerar halvdant och mer eller mindre slumpmässigt, om inte tredjepartsleverantören av fjärrkontrollutrustning har tänkt på detta.

Många värmepumpar använder bithastigheten 32,768 kHz (det är bekvämt att välja denna frekvens om man ändå ska ha en klockfunktion i fjärrkontrollen, då klarar man sig med en enda kristalloscillator som är lätt att dela ner exakt till en puls per sekund), medan t ex tv och annan hemelektronik brukar ha 36, 38 eller 40 kHz.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad corvus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Estland
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2015, 12:48:50 »
Många värmepumpar använder bithastigheten 32,768 kHz (det är bekvämt att välja denna frekvens om man ändå ska ha en klockfunktion i fjärrkontrollen, då klarar man sig med en enda kristalloscillator som är lätt att dela ner exakt till en puls per sekund), medan t ex tv och annan hemelektronik brukar ha 36, 38 eller 40 kHz.
Panasonic använder 40kHz frekvensen enligt inställningar i Arduino's fjärrstyrningsprogram. https://github.com/ToniA/arduino-heatpumpir
Där stor också för vilka fjärrkontrollmodeller det gäller.
Hus från 1940-talet i Estland, 100m2, Fujitsu Nocria 14, kakelugn

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2015, 19:08:33 »
Jag har broadlink. Det fungerar bra, styr även lampor och div. Annan elektronik. Men det är bara 1-vägskommunikation, så man vet aldrig med säkerhet att kommandot är utfört, men den har ju temp sensor, så ser man att temperaturen ändras efter ett tag så vet man ju att värmen/kylan har ändrats.
« Senast ändrad: 22 oktober 2015, 19:11:39 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2015, 14:39:40 »
Såhär ser det ut. Endast de vanligaste funktionerna men väldigt prisvärt tycker jag. Jag beställde från kina, gratis frakt så de kostade ca 300kr styck. Väldigt sällan jag använder fjärrkontrollen/erna nuförtiden.
« Senast ändrad: 23 oktober 2015, 14:45:16 av M3smeden »
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2015, 17:37:28 »
Man blir lite mörkrädd när man ser att Elgiganten vill ha 2495kr. De köper nog in dem för ca 200kr/styck. Ocker?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Henrik J

  • Gäst
Henrik J
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2015, 22:00:56 »
Tack för alla svar.  Det svÃ¥ra valet var mellan system baserade pÃ¥ GSM/SMS och system baserade pÃ¥ internet/Wifi. Jag satsade pÃ¥ det senare eftersom jag nu har en 4G-router i stugan.

Jag valde slutligen en Broadlink till min Panasonic-pump. Inhandlad från Värmepumptillbehör.se för 784:-. Snabb leverans. Installationen skulle vara enkel, men komplicerades av att alla modes inte fanns förprogrammerade som utlovat. Fick snabb support från leverantören via chatt. Problemet löstes med en liten "work-around" bestående av att programmera in den saknade funktionen manuellt. Och nu funkar det till belåtenhet.

Broadlink har också en temp-givare så jag ser aktuell inomhustemp i appen på min iPad. Jättebra. Inser nu att jag kört pumpen i fritidshuset rätt mycket i onödan. Utan återkoppling av aktuell inomhustemp har jag tidigare kört pumpen på "underhållsvärme 8/10 grader" från höst till vår. För säkerhets skull, man vet ju aldrig om det kommer en kall period. Men ofta helt i onödan under perioder med hög utetemp. Nu kan jag istället köra "on demand" när jag ser inomhustempen falla.

IR-sändaren verkar vara stark och bra. Vid provkörning svarade pumpen pÃ¥ varje utsänt kommande, vilket inte var fallet med min tidigare K2-SMS fjärrstyrning som inte alltid fick träff pÃ¥ pumpens IR-mottagare. Och som grädde pÃ¥ moset kan jag med Broadlink även styra lampor och apparater med radiostyrda brytare pÃ¥ 433 MHz (exempelvis NEXA-systemet).  Testade även simulerat strömavbrott för att se om Broadlink kopplar upp pÃ¥ wifi när strömmen kommer tillbaka. JodÃ¥, det funkade ocksÃ¥.

Efter två dygn med min Broadlink är jag jättenöjd. Vi får se om det håller.


Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning av värmepump i stugan
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2015, 22:31:46 »
Vad bra att du är nöjd :) kul att det funkade med strömavbrott, det har jag inte testat....har kopplat projektor, boxer , lampor , förstärkare till min. Trycker på en knapp så körs allt igång eller stängs av, rätt smidigt...automation för småslantar :)
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!