Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?  (läst 22309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har läst lite och försökt förstå vad som är bäst! Har idag självdrag, som antagligen är sämre än den har varit, för det första vi gjorde var att slänga ut Oljepannan, när vi flyttade hit i höstas, den drog nog igenom en hel del luft! Förberedde för FLM och frikyla när vi installerade bergvärmen. Såg det som en relativt enkel lösning, bara att koppla på befintliga frånluftkanaler. Tillsammans med det hade jag tänkt mig ett centralt kylbatteri och att bygga kondensisolerade kanaler till sovrummen för att få ned temperaturen där det är viktigast att ha svalt. Men efter att ha läst på forumet, så har jag förstått att FLM inte gör någon större nytta(om man inte har problem med borrhålet) och drar jag kanaler till sovrummen har jag ju i princip lagt ned det jobb som behövs för ett FTX system, så varför inte gå "All in" och köra på ett FTX system med kylbatteri, dessutom värmebatteri för att slippa elvärmare i FTX aggregatet. FTX ger ju lite fler fördelar i fråga om filtrerad tillluft etc, det enda jag är rädd för att det skall föra oväsen, men det har jag förstått är bara en fråga om att bygga rätt, så blir det tyst. Min fråga är om någon har erfarenhet av en sådan installation, är det vettigt? Tycker det är en tilltalande lösning om det finns bra styrsystem så det sköter sig självt, finns sånt eller blir det en massa manuellt meck? Vad skall man ha för grejor? Heru 180? Hur stort kylbatteri krävs? Bruttoarean på huset är 370m2, sedan 2012-12-01 har VP slickat i sig 7500kWh. Behöver man ha värmebatteri, eller är FTX aggregaten så effektiva att det inte behövs? Radonhalten är 250bq/m3 en kombination av blåbetong i källarväggarna och grusås, så något måste jag göra åt ventilationen även av den anledningen.
Skall man anlita någon av "nättjänsterna" för att få det projekterat och sedan bygga själv, eller lönar det sig inte i ROT och radonbidragens tidevarv. Kommer en ventfirma nästa vecka och kollar, skall bli intressant å se vad de föreslår och vad det kommer att kosta. Tacksam för kommentarer och ideer.
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Jag har gått från självdrag till FTX och är helnöjd! Vet dock inte hur det är jämfört med bara frånluft men jag tror att det är större risk för kallras vid tillufttsventilerna.

Jag har ingen förvärmning av tilluften och upplevde aldrig att det kändes kallt denna vinter. Luften höll ca 15 grader när det var som kallast ute (ca -17).

Angående firma eller inte så hade jag för mycket andra renoveringar att göra så jag orkade inte med att göra även detta (försöker undvika arga snickarnsyndromet...). En firma fick göra jobbet, jag tog in 3 offerter och de gav mig pris mellan 28000-48000 så det skiljde en hel del för på pappret samma jobb. I det priset var inte aggrgatet med eftersom jag redan köpt det. I efterhand känns det väldigt skönt att jag lejde bort det eftersom de var två man i en vecka som jobbade med det. Skulle jag gjort det själv hade jag nog inte varit klar än... Sen kan det vara svårt att justera in själv utan erfarenhet och mätutrustnig.

Angående ljud så är det viktigt hur man placerar ljuddämparna. Gärna en riktigt fet vid aggregatet och sen vid tilluften till sovrummen. Jag kan knappt höra mitt i sovrummet nu om jag anstränger mig. I vardagsrummet hörs det dock tydligt trots att det är inom byggnormens krav så ställ krav på firman att du vill ha tystare än så i sovrummen. Använder du såna flexibla dämpare är det viktigt att dra ut dem till sin fulla längd och att de får en liten böj.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja jag får nog oxå bita i det sura äpplet och anlita en firma, är inte 20 och stålmannen längre, familjen och jobbet kräver sitt.
Bra att ha någon prisnivå att förhålla sig till. Intressant att det inte behövs förvärmning. Dessutom intressant att det blir så tyst att det inte hörs för det är det som fått mig att tveka inför FTX, gissar att jag måste vara extra tydlig vid beställningen att det är en viktig faktor.
Såg att det finns original kylbatteri till Heru 180, men 2,5 kW kan det räcka så långt? Men det kanske är skillnad på att tillföra kyla i FTX aggregatet, för inkommande luft är ju redan kallare, jämfört med om man skulle ha frikyla via konvektorelement inne i huset.
Tack för svaret
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Jag skrev knappt hörs, inte att det var helt tyst...

Jag kommer inte ihåg siffrorna nu men jag har för mig jag låg 5-10 dB under gränsvärdet enligt byggnorm då tyckte jag att det var störande. Efter åtgärd så var det omätbart på mätaren men det går fortfarande att höra ett mycket svagt väsande om man verkligen anstränger sig när inget annat är igång.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
Tror du kan skippa värmebatteri för det kostar mera än det smakar. Aggregaten är mycket effektiva och merkostnaden blir rätt hög. Heru aggregaten kan reglera ett kylbatteri men kyleffekten blir inte så stor men kombination med markiser mm så kan det nog bli bra. Har själv installerat kylbatteri till min Heru 100 men jag har inte hunnit koppla in det än och testa det.

Ska du genomföra ett sådant projekt så är en bra ventilationsritning en bra början och jag tror du sparar in rätt mycket tid/Pengar på att få allt rätt från början.

Är inte helt säker om kombinationen radon & roterande FTX växlare funkar så bra men det kan en bra vent leverantör ge svar på när du beställer ritning.

Till FTX växlaren så kopplar du 2st feta stora ljuddämpare för frånluften och tillluften och sen använder du böjbara ljuddämpare kopplad innan till-luft ventilen till varje rum så får du det riktigt tyst. Sen har jag kondens isolerat böjbar ljuddämpare för inluft och utluft så man inte hör agregaten på utsidan.

Tänk nu hur du ska dra rören. Själv har jag 1 plans hus med krypvind så det var en hel del grävande på isoleringen på vinden och där har jag aggregatet och rören ligger nergrävt i isoleringen...
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2013, 23:31:45 »
Jag har nu haft 3 installatörer här, men jag är lite besviken för det känns inte som om någon har riktigt koll på det här med kylbatteri och hur stort som behövs. Men det kanske är så att man skall hålla isär kyla/värme från ventilationen. Men jag tycker det skulle vara en bra lösning om man får det att funka. Alternativet är ju en separat kylanläggning och jag vet inte hur jag skall få till en snygg och praktisk sådan, man kan ju inte ha konvektorelement i varje sovrum, massa rördragning och problem med vart man skall göra av kondensvatten. Skall jag ha en central kylanläggning måste jag ju ändå ha kanaler för att sprida luften.
Jag har i alla fall fått ett värde på hur mycket luft som behövs 170 l/s.
Borde det inte löna sig med ett värmebatteri i ett sådant här stort hus, har ju billig värme från värmepumpen.

Om jag förstår dig Fredrikru, så tycker du jag borde beställa en ritning av någon firma på nätet o installera själv. Det är en lockande tanke, jag vet hur mycket pengar jag sparar, men samtidigt hur mycket tid som går åt. Å nu i Rot avdragens tidevarv så tror jag att jag tar den lätta vägen ut, gäller bara att hitta en bra installatör som man får fullt förtroende för.
Skall bli väldigt intressant att se vad offerterna landar på.......
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2013, 16:41:51 »
Jag har nu haft 3 installatörer här, men jag är lite besviken för det känns inte som om någon har riktigt koll på det här med kylbatteri och hur stort som behövs. Men det kanske är så att man skall hålla isär kyla/värme från ventilationen. Men jag tycker det skulle vara en bra lösning om man får det att funka. Alternativet är ju en separat kylanläggning och jag vet inte hur jag skall få till en snygg och praktisk sådan, man kan ju inte ha konvektorelement i varje sovrum, massa rördragning och problem med vart man skall göra av kondensvatten. Skall jag ha en central kylanläggning måste jag ju ändå ha kanaler för att sprida luften.
Jag har i alla fall fått ett värde på hur mycket luft som behövs 170 l/s.
Borde det inte löna sig med ett värmebatteri i ett sådant här stort hus, har ju billig värme från värmepumpen.

Om jag förstår dig Fredrikru, så tycker du jag borde beställa en ritning av någon firma på nätet o installera själv. Det är en lockande tanke, jag vet hur mycket pengar jag sparar, men samtidigt hur mycket tid som går åt. Å nu i Rot avdragens tidevarv så tror jag att jag tar den lätta vägen ut, gäller bara att hitta en bra installatör som man får fullt förtroende för.
Skall bli väldigt intressant att se vad offerterna landar på.......

Installerar kylbatteriet gör Rörmockaren och för mig så var det bergvärmeinstallatören som gjorde det rätt snabbt...

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2013, 20:47:13 »
Får nog dra på mig snickarbrallorna i alla fall. Första offerten landade på 276000Kr!!!! Å då ingår inte "byggåtgärder", inte heller OVK-besiktning. Arbete ingår med 80000, material för nästan 200000 verkar ju inte riktigt vara rimligt, i och för sig är det ett hus på 370m2 i 3 plan och jag skall ha både kyl och värmebatteri och ett rätt stöddigt aggregat(systemair TR03), men i alla fall......
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #8 skrivet: 15 juli 2013, 09:17:28 »
Får nog dra på mig snickarbrallorna i alla fall. Första offerten landade på 276000Kr!!!! Å då ingår inte "byggåtgärder", inte heller OVK-besiktning. Arbete ingår med 80000, material för nästan 200000 verkar ju inte riktigt vara rimligt, i och för sig är det ett hus på 370m2 i 3 plan och jag skall ha både kyl och värmebatteri och ett rätt stöddigt aggregat(systemair TR03), men i alla fall......

Stort hus och det är byggt innan Ojekrisen så det är nog inte så bra isolerat. Kanske du ska dela upp projektet i mindre delar och börja dra rör för frånluftventilation för jag misstänker att det har varit en oljepanna från början i huset.

Börja med en bra ventilationsritning. Hur ofta går elpatronen in i bergvärme pumpen för tillskottsel för uppvärmning? Vad har du för temperatur på binnen idag?
« Senast ändrad: 15 juli 2013, 09:23:18 av fredrikru »
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2013, 10:24:39 »
Ventilationsfirmorna ska kunna räkna fram och dimensionera batterierna. Hur är det med isolering och fönster på huset och på så vis både minska behovet av värme och kyla. Priset låter onekligen högt men det kan också ha att göra med husets utformning och beskaffenheter. Vänta in andra offerter och se. Man kan också sätta frånluftsfläkt på taket och koppla in självdragskanalerna till den och styra frånluften så störst evakuering sker där radonhalten är som störst och lägga de andra pengarna på fönster och isolering. Om du inte redan haft någon expert på radonfrågor hos dig så kan det vara en ide för att identifiera att källan enbart är från byggnadsmaterial och vilken del av huset som behöver störst åtgärder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2013, 01:12:42 »
Nu har jag fått in 2 offerter till, 237kkr och 200kkr, så det går åt rätt håll, skall även avvakta uppskattningar på pris från internetfirmorna på materialsats(Alig har ett system med plaströr som verkar spännande) och ritningar för att se vilket alternativ som blir vettigast. Gör jag jobbet själv blir det som du skriver, jag får ta det i etapper.
Du har rätt Fredrikru, oljepannan slängdes ut i slutet på nov 2012, sedan dess har den slickat i sig ca 7800kWh, elpatrontillskott ca 50kWh sedan dess. När det gäller temperaturen är det svårt att kolla eftersom pumpen nästan aldrig går nu på sommaren och går den är det bara en kort stund. Men jag skall försöka fånga tillfället, för det är ju en bra parameter för att se hur mycket kyla man kan ta ut.

Fönstren kommer jag att byta ut, men inte nu, det får ske vartefter, när det gäller isoleringen är det svårare, eftersom det är ett tegelhus. Solinstrålning genom fönstren är egentligen inte ett problem, eftersom jag har en bred takfot och indragna balkonger mot söder, det är värre att isoleringen i taket, bara är knappt 20cm eftersom "vinden" är inredd med sovrum och det är där det blir varmt på sommaren, i skrivande stund 27C, med tväröppna fönster.
Bigfoot, jag har haft en radonsnubbe här, efter lite diskussion, kom vi fram till att FTX blir bäst, eftersom jag har problem både med byggmaterial och markradon, risken är stor att man drar in mer markradon om man bara ökar frånluften för att få bukt med radonet från byggmaterialet. Eftersom huset är stort blir det rätt mycket varm luft man skickar ut till kråkorna.( Jag kommer nog att i alla fall sätta dit en radonsug i ett hörn för markradonet).

Fredrik, har du kopplat in kylbatteriet och funkar det bra, på den sista offerten uttryckte installatören tveksamheter kring kylbatteri och hur mycket det skulle ge, eftersom jag som prio1 har lågt ljud från systemet(lågt flöde för att få det tyst gör att det inte räcker till för att transportera tillräckligt med kyla). Jag har dålig koll på hur bra styrning det finns till dessa grejor, men borde det inte gå att ha olika driftlägen, tex om man behöver kyla, så kan man fläska på några timmar på em/kväll, för att sedan ha ett tyst läge när man skall sova, eller funkar det inte så.

Tack för era synpunkter/kommentarer.
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #11 skrivet: 30 juli 2013, 09:52:24 »
Nu har jag fått in 2 offerter till, 237kkr och 200kkr, så det går åt rätt håll, skall även avvakta uppskattningar på pris från internetfirmorna på materialsats(Alig har ett system med plaströr som verkar spännande) och ritningar för att se vilket alternativ som blir vettigast. Gör jag jobbet själv blir det som du skriver, jag får ta det i etapper.
Du har rätt Fredrikru, oljepannan slängdes ut i slutet på nov 2012, sedan dess har den slickat i sig ca 7800kWh, elpatrontillskott ca 50kWh sedan dess. När det gäller temperaturen är det svårt att kolla eftersom pumpen nästan aldrig går nu på sommaren och går den är det bara en kort stund. Men jag skall försöka fånga tillfället, för det är ju en bra parameter för att se hur mycket kyla man kan ta ut.

Fönstren kommer jag att byta ut, men inte nu, det får ske vartefter, när det gäller isoleringen är det svårare, eftersom det är ett tegelhus. Solinstrålning genom fönstren är egentligen inte ett problem, eftersom jag har en bred takfot och indragna balkonger mot söder, det är värre att isoleringen i taket, bara är knappt 20cm eftersom "vinden" är inredd med sovrum och det är där det blir varmt på sommaren, i skrivande stund 27C, med tväröppna fönster.
Bigfoot, jag har haft en radonsnubbe här, efter lite diskussion, kom vi fram till att FTX blir bäst, eftersom jag har problem både med byggmaterial och markradon, risken är stor att man drar in mer markradon om man bara ökar frånluften för att få bukt med radonet från byggmaterialet. Eftersom huset är stort blir det rätt mycket varm luft man skickar ut till kråkorna.( Jag kommer nog att i alla fall sätta dit en radonsug i ett hörn för markradonet).

Fredrik, har du kopplat in kylbatteriet och funkar det bra, på den sista offerten uttryckte installatören tveksamheter kring kylbatteri och hur mycket det skulle ge, eftersom jag som prio1 har lågt ljud från systemet(lågt flöde för att få det tyst gör att det inte räcker till för att transportera tillräckligt med kyla). Jag har dålig koll på hur bra styrning det finns till dessa grejor, men borde det inte gå att ha olika driftlägen, tex om man behöver kyla, så kan man fläska på några timmar på em/kväll, för att sedan ha ett tyst läge när man skall sova, eller funkar det inte så.

Tack för era synpunkter/kommentarer.

Har nu kopplat in kylbatteriet och det funkar faktiskt riktigt bra förutom att cirkulationspumpen är lite för stark och jag får byta ut den eller byta ut ventilen som reglerar det från tvåvägs till trevägs ventil. Det är skillnad att få in 50liter/sekunde 15 gradig luft än 24 gradig luft in i huset. Mitt FTX aggregat Heru 100 fixar regleringen genom att starta/stänga av cirkulationsmotorn genom ett relä och styra flödet genom en motorventil (motorventilen regleras genom spänning 0-10volt som styrningen från FTX aggregatet ger). Styrningen för detta finns med som standard på Heru aggregaten.

Här är en länk hur man kopplar in frikyla till Heru aggregaten
http://products.ostberg.com/FileServer/Download/18833

För att få ett riktigt tyst system så är det ACU-comp ljuddämpare (böjbar ljuddämpare) till varje till-luft ventil som gäller och en fast ljuddämpare kopplat direkt efter aggregatet.

I ditt fall så kanske du även ska ha ett fläktkonvektor på ovanvåningen för att få tillräckligt med kyla. Tänk på att du laddar borrhålet med värme på sommaren och du ökar verkningsgraden för pumpen;). Mitt hus är byggt 1992 och jag har 50cm isolering mot krypvinden så kylbehovet är nog inte lika stort som du har.

Jag placerade FTX aggregatet så jag kunde placera kylbatteriet direkt ovanför bergvärmepumpen på vinden och det tog inte mera än någon timma extra för bergvärmeinstallatören/rörmockaren att koppla in det samtidigt han installerade bergvärmepumpen men det hade nog varit större arbete om han hade gjort det separat.

// Fredrik
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #12 skrivet: 03 september 2013, 22:51:19 »
Beslutsångest!! Systemair TR03 HWL-L-VAV eller Enervent Pegasos XL eco EDW CG?? (Någon som har ett annat förslag) Kollade lite temp på värmepumpen 6 grader in och 1 grad ut. Så det finns väl förutsättningar för kyla. Har bestämt mig för vattenvärmare isf för elvärmare. Aggregatet kommer stå precis bredvid Värmepumpen så det blir enkelt att koppla in både kylan och värmen. Någon fläktkonvektor kommer det inte bli, jag tar den kylan jag får, det är ju inte så många dagar per år det blir så varmt. Har även tagit beslut att göra det mesta själv, har redan börjat riva ut de gamla frånluftskanalerna av eternit. Så nu är det på gång. //Per
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

Utloggad fredrikru

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Öjersjö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har vi Bergvärme....
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #13 skrivet: 04 september 2013, 11:13:33 »
Beslutsångest!! Systemair TR03 HWL-L-VAV eller Enervent Pegasos XL eco EDW CG?? (Någon som har ett annat förslag) Kollade lite temp på värmepumpen 6 grader in och 1 grad ut. Så det finns väl förutsättningar för kyla. Har bestämt mig för vattenvärmare isf för elvärmare. Aggregatet kommer stå precis bredvid Värmepumpen så det blir enkelt att koppla in både kylan och värmen. Någon fläktkonvektor kommer det inte bli, jag tar den kylan jag får, det är ju inte så många dagar per år det blir så varmt. Har även tagit beslut att göra det mesta själv, har redan börjat riva ut de gamla frånluftskanalerna av eternit. Så nu är det på gång. //Per

När du ska installera varmvattenbatteri så meckar du med balansen i befintligt system och effekten blir inte så stor. Lägg pengarna på något annat. Det är sällan el-värmaren går i ventilations aggregatet och när den går så går nog troligtvis elpatronen i bergvärmepumpen med. Har du ett-rör eller 2rörs system?

Frikyla har funkat riktigt bra i sommar men jag har rätt bra isolerat hus. Det har lyckas hålla mitt hus svalare under varma sommardagar och på kvällarna så är inte allt så där varmt inne.

Själv kör jag med Östberg och har ingen åsikt om dom andra aggregaten men en krav som du bör ställa är att aggregatet ska ha styrning för frikyla/varmvattenbatteri inbyggt från början annars kan det bli dyrare att koppla på detta i efterhand.

Var försiktig när du river eternit.
Heuru 100S EC med kylbatteri & Thermia Diplomat Duo 8.

Utloggad Tallstugan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: All in!! FTX med värmebatteri och kylbatteri, klokt?
« Svar #14 skrivet: 05 september 2013, 22:57:55 »
Kul att frikylan funkar! Jag har 2-rörs system. Det finns ytterligare en anledning till att jag väljer varmvattenbatteri, jag har redan idag 25A huvudsäkringar, som är på gränsen(pga ett gammalt utomhusspa som får elmätaren i spinn på vintern) skall jag då ha elvärmare på några kW som går in okontrollerat så är risken stor att jag måste gå upp en Säkringsstorlek(vet inte heller om det är möjligt eftersom matningen in, inte dimensionerats för ett elvärmesystem.) Såg att jag inte svarat på din fråga om hur mycket tillskottsel värmepumpen vill ha, men den har totalt gjort av med ca 50kWh sedan första december 2012. Det borde ju dessutom bli mindre med ett ventilationssystem med värmeåtervinning.

Jodå jag är försiktig med eterniten, mask med riktiga filter, dessutom är det så att jag plockar bort rören hela, så de blir inget damm. Skarvarna är typ "slangklamma" så det är bara att öppna och plocka isär.
//Per
Tegelvilla 350m2 i 3 plan byggt 1973, Bergvärme Nibe 1245-12 installerad Nov-2012, borrat 222m.
FTX ventilation Systemair TR03 driftsatt Jan-2014 med vattenvärmning och 5kW kylbatteri. När utetemp är över 13 gr styr jag mot konstant innetemp(ju större avvikelse från börvärde desto högre flöde). är utetemp under 13 grader är det konstant tillufttemp 22gr.
Solceller 61 st 260W glas-glas Solarwatt paneler. 15kW SMA växelriktare. Driftsatt 28/12-15. Beräknad årsproduktion knappt 15000kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!