Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten - värmepump! Behöver lite hjälp,  (läst 2757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr_adrian88

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
hejsan jag har precis köpt ett litet hus pÃ¥ 80kvm som har varit obott nu i flera Ã¥r. just nu är varmen med oljepanna och den är tydligen sönder,  jag funderar pÃ¥ att ha luftvarme och vet inte dÃ¥ hur jag ska göra med vattnent,  hur fungerar de med varme och hur kommer jag undan sÃ¥ billigt och bra som möjligt?

Ge mig gärna lite förslag mvh adrian

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten - värmepump! Behöver lite hjälp,
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2010, 20:52:04 »
Funderar du på luft/luft?
Du måste i alla fall värma varmvatten samt ha nått som stöttar då det blir riktigt kallt ute.

Här är annars ett billigt alternativ.

http://www.energicentra.nu/

Det jag tänkte på är paketet med AAC12 + Traryd 300 l tank för 37 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten - värmepump! Behöver lite hjälp,
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2010, 21:19:27 »
Läste du rubriken Carl  :,v(

Om prylarna är någorlunda moderna och det står nån form av acktank där i dag så finns det lite olika möjligheter att koppla en VP direkt mot tanken.
Är det gamla prylar så skulle jag dock rekommendera att du river ut dom och stoppar dit en helhetslösning med VP och tillhörande elpanna.

Du måste dock kolla upp vilken vattentemperatur radiatorsystemet är byggt för innan du går vidare i projekteringen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten - värmepump! Behöver lite hjälp,
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2010, 07:14:04 »
Läste du rubriken Carl  :,v(

Jodå, men denna frågeställning fick mig att undra?

jag funderar på att ha luftvarme och vet inte då hur jag ska göra med vattnent,

Varför fundera på vattnet med en luft/vatten värmepump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten - värmepump! Behöver lite hjälp,
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2010, 07:17:15 »
Läste du rubriken Carl  :,v(

Jodå, men denna frågeställning fick mig att undra?

jag funderar på att ha luftvarme och vet inte då hur jag ska göra med vattnent,

Varför fundera på vattnet med en luft/vatten värmepump?

Ja, lite otydligt... Han kanske har funderat på att docka en VP direkt på rad-systemet och undrar hur han skall göra med tappvarmvattnet??

Förhoppningsvis får vi veta snart...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/vatten - värmepump! Behöver lite hjälp,
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2010, 12:21:36 »
Läste du rubriken Carl  :,v(

Jodå, men denna frågeställning fick mig att undra?

jag funderar på att ha luftvarme och vet inte då hur jag ska göra med vattnent,

Varför fundera på vattnet med en luft/vatten värmepump?

Ja, lite otydligt... Han kanske har funderat på att docka en VP direkt på rad-systemet och undrar hur han skall göra med tappvarmvattnet??

Förhoppningsvis får vi veta snart...

Kanske är det bättre..

att vänta på att frågeställaren förklarar. Än att spåna om vad han möjligen hade kunnat mena...
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!