Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dar som spÃ¥rar ur  (läst 9570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Trådar som spårar ur
« skrivet: 03 augusti 2010, 12:44:29 »
Jag är kanske ovanlig då jag stör mig på trådar som spårar ur, dvs byter ämne från själva ursprungsinlägget. Det är tråkigt på många olika sätt, mest för att man kan missa viktigt information om man inte läser alla trådar. Dels blir inläggen väldigt spretiga.

Varför kan man inte starta en ny tråd när går utanför trådens ämne? Det skulle underlätta för alla.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2010, 14:47:39 »
Det är tyvärr så det fungerar i de flesta forum och är snudd på omöjligt att motverka. Ett sätt att komma bort från det är att ha moderatorer som tar bort allt som inte hör till ämnet, eller om någon kliver in och "kapar" tråden med andra förutsättningar. Det är dock ett heltidsjobb som ingen vill ha och jag trpor de flesta accepterar eller t.o.m gillar det som det är.

På samma sätt fungerar det i dagligt tal om man är en lite större grupp. Helt plötsligt byts ämnet ut och man börjar med en annan fråga eller gruppen delas i flera delar runt samma bord och har olika frågor som fokus.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2010, 15:04:31 »
Forumprogramvaran borde ha en funktion för att 'dela' en tråd - Dvs skapa en ny tråd men ändå behålla nån sorts referens i orginaltråden som visar att den har 'spretat iväg'...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2010, 15:17:07 »
Det går som sagt att moderera bort. Det har vi provat i ett forum jag var moderator i vid tillfället. Resultatet blev en väldigt stel och tråkig stämning, lite stazityskland över det hela. Dom flesta trådarna i forumet såg ut typ såhär:

#1: "Hur funkar det här?"
#2: "Det funkar såhär."
#3: "Tack för svaret."
LÃ¥st.

Alltså, det minsta offtopic nån var så raderade man inlägget, och så fort frågan hade besvarats så låste man tråden. Ingen var nöjd med det, så man slutade med det.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2010, 16:18:54 »
Forumprogramvaran borde ha en funktion för att 'dela' en tråd - Dvs skapa en ny tråd men ändå behålla nån sorts referens i orginaltråden som visar att den har 'spretat iväg'...


Jag kan dela en tråd om jag vill.
Det händer då och då att jag gör det ocså, men inte alls ofta.

Jag vet också att det finns vissa "staziforum" som ingen vill skriva i, och det kan väl funka bra om det rör t.ex. ett supportforum för en vara eller liknande, men inte för ett forum som detta.
Jag tycker att trådarna håller sig rätt bra tills den ursprungliga frågan fått ett eller flera bra svar, och sedan spårar det ur - tycker inte att det är så farligt, men kan förstå att det är lite jobbigt för de som googlar och hittar en tråd som påstås handla om "Nibe 2025", men huvudsakligen handlar om något annat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2010, 18:39:16 »
Det är tyvärr så det fungerar i de flesta forum och är snudd på omöjligt att motverka. Ett sätt att komma bort från det är att ha moderatorer som tar bort allt som inte hör till ämnet, eller om någon kliver in och "kapar" tråden med andra förutsättningar. Det är dock ett heltidsjobb som ingen vill ha och jag trpor de flesta accepterar eller t.o.m gillar det som det är.

På samma sätt fungerar det i dagligt tal om man är en lite större grupp. Helt plötsligt byts ämnet ut och man börjar med en annan fråga eller gruppen delas i flera delar runt samma bord och har olika frågor som fokus.

jag tycker inte man kan jämföra ett skrivet forum med dagligt tal. Möjligen en chatt, men inte ett forum.

Jag har varit med och drivit ett forum i mer än tio år (har dock lagt ned nu) där reglerna säger att man skall hålla sig till trådens ämne. Men som du skriver så fungerar det inte alltid och trådar spårar ur där också. Lösningen är precis som någon skriver, moderering.

Jag tror inte att det behövs någon stasipolis för att uppnå detta. Kanske till en början, men efterhand lär ju sig folk vad som gäller och då brukar folk också hjälpa moderatorerna.

Den största fördelen är att en tråd:
  • InnehÃ¥ller information enligt rubriken pÃ¥ första inlägget och att det blir enklare att hitta information.
  • Mindre dubbelpostning
  • Enklare att hitta information för nya besökare blir det

Jag kan inte se några större nackdelar förutom att det går åt moderatorer, men det har väl forumet?

Att det skapar bra stämning bland forumets old-timers kan hända, men varför skulle stämningen bli sämre om man styrde upp inläggen mer?
« Senast ändrad: 03 augusti 2010, 20:34:07 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2010, 20:23:08 »
Det har förekommit under forumets livstid att vi provat styra upp det där, men det blir lätt dålig stämning om man går in och ger pekpinnar eller raderar inlägg som folk faktiskt avsatt tid för att skriva, även om det är offtopic.
Mitt mål är att de som frågar skall få ett vettigt svar innan trådarna spårar ur och blir offtopic, ni för gärna anmäla inlägg som spårar ur tidigare än så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2010, 20:35:54 »
Radera är inte klokt, då blir det dålig stämning. Dock måste det finnas möjlighet att splitta trådar? Kanske också att sammanfoga trådar?

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2010, 20:48:50 »
Klart bäst som det är, ett specifikt ämne kan ha fler lösningar och vägar, och många bra förslag och kanske mimdre bra, gillar mindre alla "småpoliser" som säger att allt är olagligt och fel och rider sin paragrafer till pricka..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2010, 21:20:38 »
tycker också att det ska vara som det är. för oss "oldtimers" ( vet inte om jag kan kalla mig det än ;D)
sÃ¥ är det ju urspÃ¥rningarna som är det roliga.  Jag brukar hjälpa folk om de har nÃ¥tt problem och jag vet hur det kan Ã¥tgärdas.  men det som ger mig nÃ¥got tillbaka är ju urspÃ¥rningarna.  visst kan vi ha trÃ¥dar som bara har urpÃ¥rningar men dÃ¥ kanske de som har svaret pÃ¥ frÃ¥gorna bara läser och postar där.

Om jag talar för mig själv, sÃ¥ finns inte jag här för att hjälpa folk enbart.  Jag vill ocksÃ¥ fÃ¥ ut nÃ¥got och det fÃ¥r jag genom att tjata med andra som till exempel CarlN  T.Johansson,Purjo,JOKA och C-C.  Jag kommer hit för det, inte brar för att fixa en falerande anläggning.  Det är en bonus. *vinkar*
« Senast ändrad: 03 augusti 2010, 21:25:10 av VP ORAKLET »

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #10 skrivet: 03 augusti 2010, 21:34:59 »
jag tycker det är bra som det är.
klart det bästa forumet, jag är aktiv pÃ¥.  Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2010, 21:47:17 »
Utan lite tjat och liv och personliga synpunkter och erfarenheter om allt möjligt....blir det tradigt.

Uppstyrning gillar jag inte.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #12 skrivet: 03 augusti 2010, 23:04:53 »
Om jag talar för mig själv, sÃ¥ finns inte jag här för att hjälpa folk enbart.  Jag vill ocksÃ¥ fÃ¥ ut nÃ¥got och det fÃ¥r jag genom att tjata med andra som till exempel CarlN  T.Johansson,Purjo,JOKA och C-C.  Jag kommer hit för det, inte brar för att fixa en falerande anläggning.  Det är en bonus. *vinkar*

Hehe tack för den,,,jag håller med till 100% Thumbsup
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2010, 23:17:30 »
Tycker också det är bra som det är. Möjligen kan man införa regeln att börja skriva OT om man vet att det man vill säga inte har med ursprungsfrågan att göra. Så behöver man inte ödsla tid på att läsa om man inte vill. Skulle tro att många kommer att läsa endast OT-komentarerna. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Trådar som spårar ur
« Svar #14 skrivet: 04 augusti 2010, 14:26:07 »

 Det är nog bra som det är , Richard har nog kontroll över detta .  Jag tycker ej det spÃ¥rar ur sÃ¥ pass att det bör styras tillbaka s.a.s ..   
  Och de fÃ¥ gÃ¥nger nÃ¥n börjat mÃ¥ppsa upp sig eller dylikt har Richard vidtagit Ã¥tgärder som sig bör .
   Just i dag regnar det som bara den och dÃ¥ ägnar jag detta forum ett antal timmar !   Perfekt    Thumbsup

                  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!