Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingjutna träregler i bottenplatta pÃ¥ mark, ngn som Ã¥tgärdat?  (läst 24601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Hej!
Jag har ju ett beryktat 70-talshus med denna korkade konstruktion så nu undrar jag om det finns några här med erfarenheter av åtgärder och vad det skulle kosta.

Kan säga så mycket som att jag fårr ungefärliga priser från två firmor, en vill gjuta ny bottenplatta över den gamla med fuktspärr emellan för en kostnad på uppemot 700000:-, den andra firman rensar allt och bygger upp igen med skillnaden att man förser bottenplattan med mekanisk ventilation till en kostnad av 180-250000:-

Det verkar som de flesta anser att mekanisk ventilation är den bästa och säkraste lösningen?!


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Mitt hus är byggt 1974 och för något år sedan gjorde vi i ordning golvet i gillestugan, efter att vi tyckt oss märka en viss lukt ibland. Nästan alla andra i området har faktiskt också fixat till sina golv.
Jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag och snackade med en byggnadsingenjör på skaderegleringen om jag skulle ta hit någon för att kolla om det fanns mögel under golvet. Hans råd var, lägg hellre dom pengarna på golvet, släng ut det gamla och lägg ett Nivell-golv så är saken löst.

Vi hade en byggfirma här, som slängde ut heltäckningsmattan och bröt upp golvet. Sedan städade de upp, dammsög golvet noga och sprutade med något mögelmedel. Därefte lade de ett flytande Nivellgolv och ovanpå det ett klickgolv av 2 meter långa ganska tjocka ekfanerade skivor. Hela golvet är ventilerat runt alla väggar men ingen fläkt är insatt, det behös inte enligt de jag varit i kontakt med.

Vi hade inga pålar nedgjutna i plattan, utan det låg bara läkter på ett svart papper och över det låg sedan reglarna. Det luktade rätt starkt om det som de slängde ut, men det var helt torrt överallt. Det nya golvet har vi haft några år nu och det märks ingen som helst lukt numera. Jag betalade 70 000:- för rubbet för 3-4 år sedan, jobbet tog tre dagar för två man plus en man till första dagen.

Nivell system : http://www.nivellsystem.se/sv/regelsystemet/ventilation.html


//Ronnie
« Senast ändrad: 18 februari 2010, 17:48:34 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Ja det liknar det systemet som de föreslagit med mekanisk ventilation, han kommer hit och kollar nästa vecka, hoppas han hamnar på runt 180000:- dvs 130000:- efter ROT.

Sedan så tillkommer för mig nya avloppsrör, vattenledningsrör och ett nytt badrum (köket vet jag inte hur det går med...).

Fan att man bor ensam så man bara får 50000:-!

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vi har också ett 70-tals hus med den fina plattan, installerade ett Nivellsystem (med fläkt) för 3,5 år sen och det funkar bra, ska väl vara en "idiotsäker" lösning vad jag förstått.
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Samma sits här, hus byggt 74, träreglar nergjutna i betong, ovanliggande isolering etc, ca 50 m2 gillestuga. Jag rev ut hela golvet själv, gick på två-tre dagar med en motorsåg. De ingjutna reglarna vara bara att lossa med en kofot, hur smidigt som helst.

Lät 2 snickare gjuta golvet jämnt eftersom det var hyfsat knaggligt och lade flytande golv med platonmatta mot betongen (betong, platon, cellplast, ekparkett). Allt material gick på ca 30 000 kr o arbetet totalt 30,5 h gick på ca 10 000, totalt 40 kkr alltså. Funkar hur bra som helst och har gjort så i sju år nu. Vi satte in en fläkt helt i onödan som vi aldrig har igång eftersom det inte behövs, vilket ingick i priset ovan.

Kan du tänka dig att riva ut golvet själv och ta in en lokal snickare som jämnar av med betong och lägger platonmatta med flytande golv så bör du lätt hamna under 100 000, med ROT inte över 80 kkr. Vad gäller rivningen ska tilläggas att jag inte är särskilt händig, men hyfsat dådkraftig. Med lite sunt förnuft gick det smidigt. Är du osäker på vissa delar så kan du låta snickarna riva just de bitarna.

Vårt golv och betongen var helt torrt, vilket jag tror är rätt vanligt. Det är ju kapillärkrafterna som har verkat i 30 år som orsakat problemen och inte att det läcker in vatten.

Spontant tror jag du kan skippa mekanisk ventilation, platon har ändå ventilerade lister, o nivell kör väl med samma variant, med självdrag s a s. Om inte annat är det ett beslut som du kan ta när golvet väl är utrivet, i mitt fall var det träet som luktade, när det var borta var också lukten borta. Magkänslan säger att luktar det inte så är det inga problem. Vi har ytterligare ett golv som jag ska göra samma manöver med, och jag avstår glatt från fläkten.

Lycka till!
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 01:31:12 av Flygeln »
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 Jag hade oxÃ¥ samma skit, gjorde likadant som Flygeln, för ca. 16 Ã¥r se`n, ingen fläkt, tror inte man behöver de. Drog upp platonmattan mot väggen, sÃ¥ den ligger bakom golvlisten, som luftspalt, skar sedan av den i lämnhöjd med listen. Idag hade jag tagit flytspackel istället för betong,för det hade gÃ¥tt snabbare.Hos mig har det blivit mycket bra, hustruten är överkänslig mot unken mögliga lukter, Ã¥ hon har inget att anmärka pÃ¥ (vilket är konstigt).
 Novisen *vinkar*

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Tackar för era svar, blir ju mer och mer misstänksam mot den firma som säger att det skall kosta 600-700000:-
De håller på med det på gatan nedanför... stackars lurade människor!

Om jag i bästa fall kan komma ned i 130000:- inkl nya trägolv så är det ok för mig.
Kommer ju att behöva byta alla avloppsrör och vattenledningsrör också eftersom det inte är så smart att bygga in 41 år gamla saker igen.
Badrummet och tvättrummet har ju dessutom golv som måste bilas bort.

Eftersom det är envåningshus så kommer det ju dessutom att bli ett nytt badrum samtidigt och våtrumsmattor i tvättstugan, det kostar ju en och annan krona ytterligare!

Köket är jag lite frågande till om man kan rädda, det skulle jag vilja men att riva ut lågprisstommar från 1971 och återinstallera är ju kanske inte så lätt.
Sedan finns det ju ett par väggar med inbyggda garderober vilket leder till tapetskador mm där.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
Hej MIKE

Jag måste börja med att fråga dig varför du vill åtgärda detta, har du fått mögel ?.
100.000-tal hus mellan sent 60-tal och tidigt 80-tal har denna lösning, men bara en del får problem.
En del hade luftspalt/isolering mellan platta o undergolv, en del hade isolering hela höjden.( offtast spånskiva över)

Självklart är det inte en ultimat lösning på bjälklag, men det var kostnadseffektivt och rättfärdigat för tiden.

Skriv gärna lite mer om dina problem & tankar allmänt.
Jag tjycker det låter drastiskt om man nu inte har jätteproblem att riva ut hela huset.



MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Jag står ju inför att jag behöver renovera badrummet och tyvärr kommer alla rör in där och fördelar sig till resten av huset vilken innebär att för att få det snyggt får man ändå riva upp ett antal golv.

Mitt golv är ingjutna impregnerade träregler ingjutna i bottenplattan med isolering mellan och spånplatta ovanpå.

Sedan finns det en viss lukt i huset som vore skönt att bli av med.

Kan ju tillägga att av de ca 20 likadana hus som finns här så är det bara mitt och 2-3st till som inte är åtgärdade.
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 21:16:47 av Mike »

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Nu skriver du inte hur stor yta det är och det påverkar givetvis priset. Men när du skriver att det är ok med 130 tusen så är ju det egentliga priset till leverantören 180tusen och det låter mycket, men visst är det 150 m2 golv som ska ut så blir det ju dyrare. Men då bör ju ett riktigt bra parkettgolv ingå i det. Ett snabbt räkneexempel:

Max 3 dagar för 2 man utrivning (högt räknat), räknat på 550 kr/h ink moms ger 26 400 kr, samma tid för inläggning av nytt golv, totalt 52 800 arbetskostnad, 26 400 efter Rot. Tar du en fin ekparkett landar du på ca 50 000 för 150 m2. Och drygt 50 000 för Nivellsystemet då (vilket det säkert kan kosta om du tar det med totalentreprenad via en firma.) Och då har jag räknat med att de slöar på jobbet, mer än två dagar bör inte utrivningen ta tycker jag, det är ju bara att såga och slita. Timpriset för arbetet är också något högt räknat.

Hur stor yta är det frågan om?
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Ja de säger 180-230000:- före rotavdrag och då ingår upprivning av allt gammalt och bilning av två golv i tvättstuga och badrum (kan nog ta en man en vecka).
Det är sedan färdigt med träparkettgolv i hela huset som avses ej laminat eller dylikt.
Sedan ingår ju fläktsystem med kanalisation och avluft.

Huset är ca 100kvm

De räknar med 3-5 veckor allt som allt och att arbetskostnaden är runt 60% av totalkostnaden dvs 100-130000:-

Eftersom jag är ensam ägare kan jag bara få 50000:- i ROT-avdrag.
« Senast ändrad: 20 februari 2010, 13:19:29 av Mike »

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Ojojoj.
Får kalla kårar på ryggen.

Var med och hjälpte min svåger med precis detta för 2 år sedan.
Rev ut alla golv och bilade bort de murkna reglarna, sedan stålborstning av HELA plattan.
Efter det kom anticimex och behandlade plattan med något starkt.
Nivellsystem monterades (frånluftsventilerad platta) samt nya golv.

Det vart bra och lukten försvann.  Thumbsup
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Ojojoj.
Får kalla kårar på ryggen.

Var med och hjälpte min svåger med precis detta för 2 år sedan.
Rev ut alla golv och bilade bort de murkna reglarna, sedan stålborstning av HELA plattan.
Efter det kom anticimex och behandlade plattan med något starkt.
Nivellsystem monterades (frånluftsventilerad platta) samt nya golv.

Det vart bra och lukten försvann.  Thumbsup

Och det kostade?

Hur löste dem kök, badrum och rör/avlopp?

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Köket revs också ut, likaså badrum skulle göras nytt.
Vattenrör till värmen var ej nedgjutna, så det fick ligga kvar som det var.

Anticimex drog ner rör från vinden till ventilationen och monterade/installerade fläkten.
Arbetet med att riva ur och lägga nivellsystemet gjorde vi själva.

Ska höra med honom vad det kostade.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
För 180 tusen låter det faktiskt inte orimligt, givet att de ligger på runt 500-600 spänn i timmen, vilket ju låter rätt dyrt iofs. Men spannet i offerten 180-230 är rejält tilltaget, en diff på 50tusen är saftigt, men visst ingår bilning så fine. Det är väl en gardering för oförutsedda händelser, t ex om de ingjutna reglarna behöver bilas bort. Men då ska rejält bra märkesparkett ingå i priset. 230tusen låter alldeles för dyrt.

Kan du inte be att få offerten bättre specad, så du ser hur mkt tid de beräknar för de olika delarna. Diffen på 50 tusen borde vara bara arbetskostnad, vad materialet kostar är ju lätt att räkna ut. Då handlar det ju om över 2 veckors arbetstid som ligger som reservation, de bör kunna svara på var de tror att det kan dra ut extra på tiden.

Vill inte verka gnällig, men tyvärr förstör ROT-avdraget en del tycker jag, det känns som offerterna saltas på rejält, o det verkar vara helt ok att slänga till med schabloner när det gäller arbetskostnaden.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!