Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi FD 35 VABH, Fujitsu Nocria AWYZ 14 , eller Daikin ?, behöver ny vp  (läst 4615 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad umbreon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Tacksam om någon ville kommentera mina funderingar.

Bor i 1,5 plans villa normal isolerad på 175 m2 utanför Malmö. Villans form sett uppifrån är rektangulärt avlång dvs ingen vinkelvilla.

Min nuvarande ca 8 år gamla Sanyo slutade fungera för en vecka sedan. Den är på 4 KW, nom effekt 3 KW, COP värde ?? vet ej men säkert lågt.
Har tyvärr ingen ritning men huvudentre pÃ¥ mitten av huset. Direkt till höger trappuppgÃ¥ng med spjälor som släpper igenom luft men trappsteg som är stängda. Hallen rätt sÃ¥ öppen, rakt fram 3 m börjar en smal korridor till vänster mot vardagsrummet.  Ytterligare en meter rakt fram börjar köket.  Vardagsrum ca 30 kvm. Vardagsrummet har ocksÃ¥ en stor dubbeldörr öppning frÃ¥n köket.

Angående placering ( skall ta frågorna om det till det forumet, men en summering nedan)
Jag vill helst inte sätta en VP i vardagsrummet. Ovanför ytterdörr endast 31 cm karm till tak.
Nuvarande placering är i Trappuppgången, tror för tillfället det är rätt för mig.

Eftersom den relativt klena Sanyon nästan lyckades värma upp huset frÃ¥n placeringen i trappen,  ( lyckades dock inte riktigt med vardagsrummet sÃ¥ som vi körde den - medel fläkt).  sÃ¥ har jag förhoppningen att Mitsubishi FD 35 alternativt den större Daikin skulle vara tillräckligt och Nocrian mer än jag behöver med samma placering. Tänker mig att dÃ¥ och dÃ¥ köra manuellt köra med högt fläkt läge för att fÃ¥ ut luften till vardagsrummet.

Vilken är bäst för mig ? Har ni andra förslag på maskiner jag bör titta på.
Jag värderar såklart en tyst drift inne och en inte alltför högt ljud ute.
Så lite besvär gällande drift som möjligt. Bra Värme utbyte är tillräckligt måste inte vara mästare på allt.
Helst skulle jag ocksÃ¥ önska att det fanns bra kapacitet i en tyst och liten smäcker vp som inte skulle sticka ut sÃ¥ mycket i trappen... men den enda riktigt smäckra vp jag funnit är en Daikin FTXL, dyrare,  men de verkar inte ha riktigt sÃ¥ tysta lägre värden som de andra nämnda.

Fujitsu Nocrian: endast 25 cm hög men djupet 30 cm sticker ut en hel del i trappen. 9,1 KW, nom effekt 6,0 KW COP 4,44, Ljud 23 - ?
Mitsubishi FD 35 29,5 cm hög, djup 26 cm. 6,6 KW, Nom effekt 4,0 KW, COP 4,76, Ljud innedel 21 -44

Daikini FTXL 29,5 cm hög, BARA 15 cm djup ( avstängd) kanske 18 - 19 cm djup i drift, fäller ut frontluckan.
FTXL 20 G: 5,2 KW, nom effekt endast 2,7 KW, COP 4,58, Ljud innedel 26- 42 dB ( min max)
FTXL 25 G: 6,0 KW, nom effekt 3,4 KW, COP 4,42, Ljud innedel 30 -42 dB
FTXL 35 G: 6,6 KW, nom effekt 4,0 KW, COP 4,35, Ljud innedel 31 - 44 dB

Har också från Forumet förstått att Toshiba RAS 13 är en effektiv maskin, kan inte så mycket om den.

Tara tacksamt emot synpunkter  :)  
« Senast ändrad: 31 januari 2010, 21:01:01 av umbreon »

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
Hej! Umbreon

Vill du ha det tyst och varmt och effektivt varför inte en ME FD25:a  :)
Jag har inte frusit i vinter. ;)
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
Om du vill ha en VP med möjlighet till manuell fläktinställning funkar det på Mitsubishi, Toshiba (och möjligen Daikin också) av de fabrikat du räknar upp.
Är ju bra att veta det ifall värmespridningen är en viktig parameter i valet.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!