Skrivet av: tomtom
« skrivet: 28 december 2008, 11:06:31 »Trägen vinner! Thumbsup
MVH
MVH
Skrivet av: tomtom« skrivet: 28 december 2008, 11:06:31 »Trägen vinner! Thumbsup
MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 27 december 2008, 12:39:30 »Uppdatering!
Spolade hetvattenkretsen på vvx förra veckan med maskindiskmedel i 10min, och en hel del skit kom ut. Blev märkbart bättre kapacitet på VV. Nu går det att duscha varmt med hyffsad fart på vattnet. Skall göra samma sak med avkalkningsmedel senare när jag får tid, lust. Antar att det kommer att ytterligare öka kapaciteten på vvx. Den kommer förmodligen inte att bli som ny, men med acceptabel funktion iaf, förhoppningsvis ngra år framöver. Antagligen blir det VP-konvertering inom snar framtid ändå...... Skrivet av: Castrol« skrivet: 10 december 2008, 22:01:05 »Kan du inte vända på cirkpumpen och köra vattnet "baklänges" genom vvx ett tag eller vända på cirk pumpen och tjuvkoppla den så att den går kontinuerligt "baklänges" genom vvx ett par dygn. Då har du ju hunnit spolat ut ev lösa partiklar som täpper till.
Skrivet av: tomtom« skrivet: 10 december 2008, 18:25:48 »Kan ha fel men tror inte det finns ngt gummi i den växlaren.
MVH Skrivet av: Art Deco« skrivet: 10 december 2008, 15:43:19 »Tror inte att gummipackningarna i VVX:en gillar avfettningsmedel, kan också vara bra att spola från motsatta hållet i vvx:en.
Skrivet av: pricken« skrivet: 10 december 2008, 14:06:13 »Citera Helt rätt, det som fick mig att misstänka vvx:en är att du tidigare skrev: Måste ha varit ute på fel brygga och snavat när jag skrev detdär, för det är inte sant. Citera Du skrev att blandn.ventilen var kladdig? Var det fett? Det liknade fett i konsistensen, men var absolut inte det.... Har nu pratat med både min lokale röris, och teknisk rådgivning på CTC och beskrivit symptomen, och båda är inne på igensatt/defekt vvx. CTC´s representant tyckte inte att det var ngn ide´ att prova rengöra, för det lyckas sällan, utan rekomenderade en nu växlare för 1450+moms, men eftersom att den inte är det lättaste att byta, tror jag ändå att jag skall försöka spola den med ngn form av lösningsmedel, på hetvattenkretsen då, eftersom det är där jag hittat geggan. Börjar med avfettningsmedel, och forsätter med avkalkningsmedel, och slutligen renspolning med vatten. Funkar inte det, då blir det banne mig en separat elberedare på 60L Skrivet av: tomtom« skrivet: 09 december 2008, 16:56:09 »Om det är läckage mellan plattorna stiger trycket i pannan
o säkventilen öppnar. Du skrev att blandn.ventilen var kladdig? Var det fett? Såg en gång en växlare till en Pulsonexpanna som var igensatt av nån slags fett. Den gjorde jag ren med avfettning o spolade med varmvatten omväxlande. Man kunde känna att det gick trögt genom den genom att blåsa, o jämföra med andra sidan. DEn blev hyfsad efter rengöring. MVH Skrivet av: Art Deco« skrivet: 09 december 2008, 16:44:51 »Eftersom att hetvattenkretsens utgående från vvx blir avsevärt kallare än ingående vid ökat flöde på färskvattensidan så måste det ske en stor värmeöverföring inuti växlaren! Tyder det inte då på för dåligt flöde i hetvattenkretsen.. Helt rätt, det som fick mig att misstänka vvx:en är att du tidigare skrev: Vid försiktig spolning så erhålles hyffsat varm i kranarna, tillräckligt för att man skall bränna sig vid dusch, då är utgående från hetvattenkretsen betydligt svalare än ingående. Med ökat flöde i kranarna svalnar det eftersom, samtidigt som hetvattenkretsens utgående ökar i temp. Skulle det vara skit på hetvattensidan alt taskig pump så skulle hetvattenslingan inte öka i temp vid högre uttag av varmvatten, då skulle det vara oförändrat eller bli något kallare, men din hetvattenretur blir varmare !!? Däremot är det möjligt att att det är läck i vvx:en mellan hetvatten och tappvatten, med tanke på din beskrivning så ökad tappvatten-tappning högre genomgångstryck i vvx:en, medans låg tappning ger lågt tryck, så cirkpumpen ger på hetvattensidan t.ex 0,5 bars tryck i drift när du tappar lite vatten bör genomgångstrycket vara lägre och vvx:en funkar samt läcker igenom lite vatten, när du drar på full tappning blir då genomgångstrycket högre än t.ex 0,5 bar, kallt färskvatten trycks då in på hetvattensidan och sänker värmeöverföringen. Om du t.ex provar att stänga den röda kranen på hetvattensidan och blockerar även på andra sidan, sen öppnar en skarv och drar på full varmvatten-tappning kommer det i så fall att komma ut vatten från vvx:en om den är läck. Skrivet av: pricken« skrivet: 09 december 2008, 15:55:16 »Flexslangen är en bypass för termoventilen som jag nu plockat bort, samt pluggat bypassen. Skall studera felxslangen ingående för att se skicket på den.
MEN! Naturligtvis så uteslutes inget ännu, men det slog en sak mig när jag satt på skithuset och funderade litegranna...Eftersom att hetvattenkretsens utgående från vvx blir avsevärt kallare än ingående vid ökat flöde på färskvattensidan så måste det ske en stor värmeöverföring inuti växlaren! Tyder det inte då på för dåligt flöde i hetvattenkretsen.. Skrivet av: Art Deco« skrivet: 09 december 2008, 10:05:02 »Det slog mig när jag tittade på bilderna igen, du har en flexslang kopplad, hur ser den ut inuti ? Om den ligger kopplad så att vattnet går via flex och sen in i vvx kan ev gummit i flexen börjat lossa och då ev satt igen flera av kanalerna i vvx:en ( beroende på antalet plattor). Du har en SWEP vvx, så ring fabriken och rådfråga innan ev rengöring. Sen finns chansen att det är något jävelskap med din cirk.pump, går den att lossa och köra separat utanför för att kolla. Att köra syra i vvx tar tid så ta det som sista moment i åtgärdsprogrammet.
Tror man kan kolla cirk-pumpens kondition genom att helt enkelt lura trycksensorn genom att sätta en kontakt över polerna och sen manuellt starta cirk-pump och räkna hur fort VV tar sig genom en vvx från det att man trycker på knappen (utan att köra vamvatten med kran), kommer det direkt längst bort från vvx:ens anslutning orkar pumpen, kommer värmen efter 10-20 sek orkar inte pumpen = bara varmvatten vid liten tappning = byta/reparera cirk-pump. Kommer värmen direkt återstår då själva vvx som antingen är igenkalkad eller har luft i sig vilket CTC skriver som möjlig orsak vid felsökning. http://www.ctcvarme.se/enertech/p287/files/Inst_CTC_Excellent_II.pdf Skrivet av: pricken« skrivet: 09 december 2008, 00:57:41 »Jag skall inte argumentera med dig Art angående kalkproblemet, jag har bara inte hört att ngn skall ha haft bekymmer med det som är anslutet via det kommunala nätet. Jag får nog göra en riktig kraftansamling och gå på växlaren med avkalkningsmedel på både primär och sekundärsidan. Det vara bara så besvärligt känner jag att ligga på skalle där under och försöka lossa alla anslutningar och koppla på ngt slangsystem för renspolning. Hur länge tror du man behöver spola avkalkningsmedel innan det blir rent, och duger citronsyra, eller skall man köpa ngn produkt avsedd för ändamålet?
Angående temperaturbegränsaren så skall jag ställa ned panntempen då kurva 7 användes, dvs ca 50º shuntas ut vid -30, samt att dom inga storförbrukare av VV är. Citera Har du haft loss drivsidan på pumpen o kollat hjulet? Jag har som jag nämnt tidigare konstaterat att pumpen snurrar, hjulet har INTE lossnat från axel, det snurrar med. MEN, jag har faktiskt inte ingående studerat hjulet då jag hade isär pumpen/huset. Känns som att inget kan haverera på hjulet annat än att det kan lossna från axel och då inte snurra med motorn? Skrivet av: tomtom« skrivet: 08 december 2008, 23:28:47 »Finns mängder med pannor utan dessa blandningsventiler som fungerar
problemfritt. Nibe hade dessa på tidiga City vx, men slutade med dem, troligen pga problem. Har själv plockat ur insatser på Nibes inrådan. Vet ej varför CTC använder dem till elpannorna när oljepannorna är utan. Är vattnet kommunalt borde det väl inte vara kalkrikt? Men men...finns väl inte mycket mer än växlaren kvar att kolla? Har du haft loss drivsidan på pumpen o kollat hjulet? MVH Skrivet av: Art Deco« skrivet: 07 december 2008, 20:14:35 »Tror uppriktigt inte att ngn här har eller har haft problem med kalkrikt vatten, kommunalt vatten. Blandningsventilen sitter på hetvattenkretsen, inte på färskvattenkretsen. Det är ju strunt samma vilken sida av vattnet, går värmen över viss temp så fälls kalken ur, däremot blir det mer kritiskt på kallvattensidan (läs färskvattensidan), då det hela tiden matas på nytt vatten med kalk, medans den interna slingan enbart har en viss mängd. Jag hade en kåk i jämtland på 90-talet där flottörerna till muggstolarna kalkade igen helt efter c:a 5 år. Du får ju varmvatten vid lägre genomströmmningshastighet, då finns det bara 2 felorsaker, 1 -cirkpump eller 2, igenkalkad vvx, och kalken får du inte ur genom att enbart spola, där gäller citronsyra. Saxxat ur en garantisedel: Temperaturbegränsare varmvattenväxlare Endast BALTIC-O VX och BALTIC-B VX. Temperaturbegränsaren är från fabrik låst och plomberad på 55oC för att förhindra kalkutfällning i varmvattenväxlaren. OBS! bryts plomben faller garantin mot igenkalkning. Jag tror alltså att det termostat som du gav dig på tidigare har säckat och temp har legat över +55 ett bra tag, sen har kalken gjort sitt och nu har du tagit bort temp-begränsaren, alltså får du då antingen se till att vattnet ligger runt 55 eller sätta tillbaka en renoverad temp-begränsare. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8337&sid=7614414c4277f3e788b3652b659a9ec5 http://www.brfonline.se/10_188_Rengoring_av_varmevaxlare_och_vattenbehandling_i_varmesystem.htm Skrivet av: pricken« skrivet: 07 december 2008, 19:53:01 »Citera Hur var det nu, om du känner på vvx samtidigt som du spolar vv snabbt svalnar den då eller är den fortfarande varm som f-n? Japp! Citera Har du kollat vilket läge cirk pumpen står på Högsta speed! Citera Om vvx blir kall bör det ju vara cirkulation mot vattnet i pannan som strular. Är inne på det jag oxo, men eftersom CP snurrar och hjul och motor sitter ihop, är det ngt som blockerar cirkulationen....? FAN! Skrivet av: Castrol« skrivet: 07 december 2008, 19:20:39 »Hur var det nu, om du känner på vvx samtidigt som du spolar vv snabbt svalnar den då eller är den fortfarande varm som f-n? Om vvx blir kall bör det ju vara cirkulation mot vattnet i pannan som strular.
Har du kollat vilket läge cirk pumpen står på, vill minnas att det i min panna fanns tre lägen på cirk.p till vvx. Ställ den på högtsa om den inte är där och kolla om det ger effekt. Skrivet av: pricken« skrivet: 07 december 2008, 19:00:30 »Abselut
Skrivet av: Castrol« skrivet: 07 december 2008, 18:03:40 »Har du luftat cirk pumpen?
Skrivet av: pricken« skrivet: 07 december 2008, 17:47:45 »Panna har stått där sedan 1997 och gjort sin sak, och nu är det helt plötsligt bara dåligt med VV.....?
Börjar ge upp jag oxo.... Skrivet av: tomtom« skrivet: 07 december 2008, 16:45:21 »Hej
Om utgående hetvatten är ljummet så sker iaf en växling. Tappvattenrören kan väl inte vara felkopplade? Varmvattnet skall gå ut där hetvattnet går in. Men det har fungerat bra tidigare? C-pumpen är en vanlig pump, pumpar ju pannvatten. Jaja, har inga fler ideer.... Lycka till! MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 07 december 2008, 16:23:21 »Tror uppriktigt inte att ngn här har eller har haft problem med kalkrikt vatten, kommunalt vatten. Blandningsventilen sitter på hetvattenkretsen, inte på färskvattenkretsen.
Är det ngn som kan säga vad som skiljer på en tappvattencp och en vanlig cp? Det skiljer jue ganska mycke pengar dem emellan. Har ingen lust att köpa en för 1800:-, och sen konstatera att det inte var fel på den. Snart blir det en vanlig 80L elberedare på väggen, för där kan inte mycket gå fel. Dessutom så innebär det att man på sommaren kan stänga av elpannan..... Skrivet av: JPEG« skrivet: 06 december 2008, 15:05:32 »Det heter Citek på Ö.B.
//Peter Skrivet av: Art Deco« skrivet: 06 december 2008, 14:25:11 »Tjena.
Är ingen expert på detta men det ser ju ut som en tappvatten-automat, om du nu får hett vid liten tappning och fesljummet vid full tappning är det ju vvx som inte orkar, antingen då beläggningar som man får spola bort med citronsyra, eller att cirk-pumpen som cirkulerar vamrvattnet antingen felar med beläggningar inuti alt fel varvtal när man kör max tappning (vilket verkar osannolikt då det funkat förut), jag gissar på kraftig kalkbeläggning inuti vvx:en, din blandningsventil antyder kraftigt med kalk se tex: http://www.gelins-kgk.se/prods.php?c=21&group_id=79 scrolla ned till avkalkningsmedel, detta finns på Ö.B för runt 40:- Skrivet av: pricken« skrivet: 06 december 2008, 13:52:02 »Jag blir tokig tror jag!
Har idag rivit isär och spolat värmeväxlaren, inge skit/slam där inte. Finns inga kranar som läker kallvatten in bakvägen till varmvattensidan. Ingående på hetvattenkretsen jättehet, går ej ta på, utgående ljummen, kallt i kranarna. Cirkpumpen till hetvattenkretsen startar, hjulet sitter fast i motorn, ändrar varvtal då jag vrider på ratten för hastighet. Pannan ordentligt luftad. Kan det vara så att CP är trasig likt f-bannat trots att den till synes och höres snurrar? Skrivet av: tomtom« skrivet: 03 december 2008, 20:25:51 »Ja
MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 03 december 2008, 20:05:31 »Citera Man känner lätt vid anslutningarna om Skall springa runt och kolla alla anslutningar när jag tappar vatten, du menar att VV-anslutningen vid kranen/kranarna blir kalla när jag tappar vid en annan? Skrivet av: tomtom« skrivet: 03 december 2008, 19:48:09 »Knepigt, men det är iaf enkelt att kolla
om det är i ngn blandare felet ligger. Man känner lätt vid anslutningarna om dom är kalla. Kan inte förstå hur utgående hetvatten blir varmare vid större vv-flöde. Däremot kan jag tänka mig att tryckfallet blir större vid kraftig tappning o kallvatten då lättare smiter in via nån blandare. MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 03 december 2008, 19:06:15 »Citera Känner du på utgående tappvatten vid växlaren då? Vid kraftig spolning kallnar utgående VV, och utgående på hetvatten ökar Citera Annars är det inte ovanligt att kallvatten går in i varmvattenrören Det är jag väldigt tveksam till då det inte spelar ngn roll vart jag än tappar VV så är det kallt, speciellt eftersom att det blir hett då jag vara sploar försiktigt..... Fan, om man bara hade tid att kolla ordentligt.... Skrivet av: tomtom« skrivet: 03 december 2008, 18:37:40 »Hej igen.
Om utgående hetvattentemp ökar, tror jag inte växlaren är igensatt. Känner du på utgående tappvatten vid växlaren då? Annars är det inte ovanligt att kallvatten går in i varmvattenrören bakvägen via ngn duschblandare el liknande. MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 03 december 2008, 18:18:26 »Måste revidera ovanstående!
Har nu varit och grundligt undersökt temperaturer vid olika tappningar. Vid försiktig spolning så erhålles hyffsat varm i kranarna, tillräckligt för att man skall bränna sig vid dusch, då är utgående från hetvattenkretsen betydligt svalare än ingående. Med ökat flöde i kranarna svalnar det eftersom, samtidigt som hetvattenkretsens utgående ökar i temp. Vad drar man för slutsats av detta?? Jag tror att VVx är igensatt på hetvattensidan då den tydligt tappar i effekt vid ökat flöde på VV-sidan?? Vad tror du tomtom, eller någon annan för den delen ? ? ? ? ? ? Skrivet av: pricken« skrivet: 01 december 2008, 20:56:01 »Jo, det är f-bannat märklig.
Men hetvattensidans utgående är inte het vid VV-tappning, det är inte så att jag bränner mig när jag håller handen om röret. Och nej, det finns ingen extern blandningsventil. Alla temperaturupplevelser med hand kommer från direkt närhet till vvx efter att dålig kapactitet konstaterats. Kommer i veckan att ta lös primärsidan(hetvattensidan) på växlaren och försöka spola den baklänges med maskindiskmedel och gardenapump och se om ngn skit kommer ut. termostaten som jag dissikerat ur termoventilen var som sagt var ganska geggig med ngn brun smörja.... Skrivet av: tomtom« skrivet: 01 december 2008, 20:26:57 »Minst sagt märkligt.
Om den är igensatt på hetvattensidan skulle utgående vara kall vid tappning. Om tappvattensidan är igensatt skulle det bli något lägre flöde genom kranen. Vid försiktig tappning borde vattnet bli varmt i vilket fall. Det sitter ingen extern blandningsventil monterad? MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 30 november 2008, 22:51:08 »Sitter på jobbet nu, men om jag minns rätt så var utgående rör på hetvattenkretsen från växlaren hett, utgående rör från VVkretsen på växlaren ljummet.
Huruvida det har blivit sämre över tid kan jag inte svara på då det är hos mamma som grejjorna sitter, hon har inget sagt, och jag inte frågat heller, får ta och göra det. Pannan är väl luftad via säk-ventilen, och det vatten som kommer där stoppar jag f-n inte handen i, skållhett, pannan på ca: 70º. Har hållit i skvallerröret när jag luftat, och måste slåppa omg! Jag måste villigt erkänna att jag tycker detta är märkligt...... Skrivet av: tomtom« skrivet: 30 november 2008, 22:08:29 »Hej
Är utgående rör på hetvattensidan varmt vid vvtappning? Tappa långsamt o känn på röret. Om det är varmt så skall utgående vvrör vara ännu varmare. Känn på röret under pannan, inte vid tappstället. Om växlaren är igensatt borde varmvattnet blivit sämre o sämre under en längre tid. Har du luftat ur genom säkventilen bakom den lilla plåten överst på pannans framsida? MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 30 november 2008, 21:08:25 »Bumpabump!
Ingen som varit med om att VVx slammat igen med nedsatt kapacitet som följd? Skrivet av: pricken« skrivet: 29 november 2008, 15:00:44 »Termoventilen slaktat idag och bypass-slangen borttagen och pluggat!
Dessvärre inte ett dugg bättre VV-kapacitet, cirkpumpen snurrar som sagt vid tappning, det hörs, samt att jag kom åt att kolla att pumphjul och elmotor "sitter ihop"! Termoventilens innehåll med dess fjädrar och annat småkrafs var ganska solkiga utav gegga, kan det vara så att växlaren är igensatt och behöver en rengöring? Skrivet av: Kall Kyl« skrivet: 25 november 2008, 22:12:38 »Över en viss temperatur fälls kalk ut ur färskvattnet. Jag tror blandaren har dubbel funktion, dels hålla ner temperaturen så att inte tappvattnet blir skållhet, dels spara värmeväxlaren så att den inte blir igensatt av kalk.
mvh Skrivet av: tomtom« skrivet: 25 november 2008, 21:51:23 »Temperaturbegränsare.
Helt onödig....har rensat ur många sådana. MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 25 november 2008, 20:46:57 »Vilket syfte fyller bypasslangen?
Om man kan ta bort denna funktion, varför är det monterat orginal från början? Skrivet av: tomtom« skrivet: 25 november 2008, 18:56:52 »Hej
Det är blandningsventilen! Riv ut allt ur den så den blir ett tomt rör. Tag bort slangen o proppa anslutningarna eller lägg en tät packning i, så inget vatten går förbi. Det är inte ovanligt att dom krånglar. MVH Skrivet av: pricken« skrivet: 25 november 2008, 17:33:08 »HA!
Visste att jag sett ngt liknande i laggårn! Denna skall tydligen vara bytt för ett antal år sedan, och innehåller defenitivt en termostat, frågan är bara hur den fungerar då flödet går in på den sida där bypassen ansluter, dvs före termostatventilen. Finns det ngn rörpulare(våran lokala är på kanarieholmarna och vräker i sig kall öl, den APAN ) som direkt kan säga vad denna heter och hur den fungerar?? Skrivet av: pricken« skrivet: 25 november 2008, 15:02:43 »En fundering.....
Vad är den där tjocka grejjen, som har en bypass-slang kopplad till sig? Är det ngn slags termisk begränsare, en backventil eller? Skrivet av: pricken« skrivet: 24 november 2008, 21:17:33 »Pumpen startar när jag spolar, eftersom att det hörs att den ändrar varvtal då jag ändrar hastigheten på vredet.
Skrivet av: Kall Kyl« skrivet: 24 november 2008, 21:02:57 »Pumpen ska starta när man tappar varmvatten. Gör den det?
mvh Skrivet av: pricken« skrivet: 24 november 2008, 20:50:09 »Ett antal bilder, inte perfekta, men dock bilder.....
Det verkar som att det finns någorlunda med VV om jag spolar försiktigt, men så fort jag vräker på så blir det svalt.... Skrivet av: pricken« skrivet: 24 november 2008, 20:21:58 »Jag skall försöka mig till att ta en bild på växlaren och posta får ni se hur det ser ut....
Kan dom slamma igen så att effekten upphör därav?? Skrivet av: tomtom« skrivet: 24 november 2008, 20:00:51 »Hej
Det kan sitta en sorts blandningsventil på hetvattenkretsen till växlaren. Den har isåfall en slang påkopplad. Man kan skruva loss blandningsventilen o riva ut innanmätet, ta bort slangen o proppa slanganslutningarna. Innanmätet sitter med en låsring som kan tas bort med en skruvmejsel o lite våld. Det finns 2 ventiler man kan stänga så man slipper tömma pannan. MVH Skrivet av: Gäst 999« skrivet: 23 november 2008, 20:17:41 »på den pannan finns inte mycket som kan va fel...............
Skrivet av: pricken« skrivet: 23 november 2008, 19:35:51 »Blandningsventilen tror jag den sitter ovanför pannan Kan ingen blandningsventil se...? jag har varit med om att pannan slutat ge varmvatten när den smygläckt vatten ett tag testa & fyll på lite extra..... Det finns en sak visserligen som är trasigt på den, och det är tryckkärlet. Men det gick sönder för 1,5 år sedan, och enligt lokale rörmokaren så behövdes det inte eg. Systemet är fyllt och luftat, säkerhetsventilen på 1.5bar är motionerad. Jag har inte brytt mig om att byta tryckkärlet eftersom att man måste ut med pannj-veln för att komma åt. Däremot har jag funderat på att montera dit ett nytt utanför pannan via ett T-rör...börjar kanske vara dags nu. Hursomhelst så har hon tidigare haft bra med VV, trots trasigt tryckkärl.... Skrivet av: Gäst 999« skrivet: 23 november 2008, 18:03:51 »jag har varit med om att pannan slutat ge varmvatten när den smygläckt vatten ett tag testa & fyll på lite extra.....
Skrivet av: luckyman« skrivet: 23 november 2008, 17:01:15 »Blandningsventilen tror jag den sitter ovanför pannan
Givaren är en flödesvakt som startar cirk.pumpen |