Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftrening i värmepumpen, Funktion? Bra? dÃ¥ligt? eller rent av hälsofarligt?  (läst 11026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vildevilde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sökte på det här med luftrening men hittar inget som inte är lite gammalt.

Min nya Mitsubishi 635 har ju bland annat något de kallar "Purifier", jag vet inte hur den fungerar, kanske någon kan berätta.

Jag kan tänka mig att på detta forum huserar flera tekniknördar än miljönissar. Jag måste nog klassificera mig som både och, fast miljön har mera tyngd för mig så att säga.

Jag inte se någon mening alls med att rena inomhusluften hos mig för innevånarnas skull, men maskinen behöver ju slippa bland annat damm det förstår jag.

Vad jag kan läsa sÃ¥ handlar "Purifiern" som de kallar den om högspänning och plasma, det kan jag inget om men jag tror inte det är nyttigt. Eftersom jag är den jag är tror jag inte pÃ¥ onödig  modifiering av naturlig materia oavsett om det gäller mat eller exempelvis luft.  Att det finns olika Ã¥sikter om sÃ¥dant här är jag väl medveten om, har man tillräckligt med pengar kan man hitta forskare och vetenskapsmän som säger vad som helst. Det gäller att fundera själv och sÃ¥lla bland de uppgifter som finns.

Det är försiktighetsprincipen som gäller, dvs med  kemikalier eller exempelvis luftrening med elektricitet, dvs i mitt fall, är det bevisat att det inte är farligt? Är svaret nej sÃ¥ undviker jag det om jag kan.

Hur som helst har min fru börjat uppleva mer och mer besvär med torra ögon sedan den nya värmepumpen har blivit installerad och i dag har jag stängt av "Purifiern" , får se om hon märker någon skillnad.

Jag ser fram emot era åsikter och möjliga fakta om det här ämnet.

« Senast ändrad: 28 februari 2014, 10:01:21 av vildevilde »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftrening
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2014, 16:00:47 »
Jag kan inte svara på din fråga kring "purifier" men jag tycker däremot att du ska satsa på att ha rätt grönt hemma.
Dvs växter av olika slag, olika växter ger mer och mindre bra luft i hemmen.
Med rätt växter i hemmet sÃ¥ kommer man lÃ¥ngt här i livet  :)
Tycker absolut du ska testa detta.
Du kan förbättra inomhusklimatet avsevärt  tummenupp
Googla så får du se.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Luftrening
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2014, 16:28:47 »
Luftrening med filter är tillräckligt.
De flesta luftrenare tillför ozon som irriterar slemhinnor.
Brukar gå att slå ifrån denna funktion.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad vildevilde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftrening
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2014, 20:02:17 »
Jag kan inte svara på din fråga kring "purifier" men jag tycker däremot att du ska satsa på att ha rätt grönt hemma.
Dvs växter av olika slag, olika växter ger mer och mindre bra luft i hemmen.
Med rätt växter i hemmet sÃ¥ kommer man lÃ¥ngt här i livet  :)
Tycker absolut du ska testa detta.
Du kan förbättra inomhusklimatet avsevärt  tummenupp
Googla så får du se.

Gröna växter är jättefina luftrenare.  AngÃ¥ende Mitsubishis luftrenare som de även pÃ¥ svenska alltsÃ¥ kallar "Purifier"  Jag är ju ute efter att fÃ¥ veta just vilken sorts luftrenare det är men eftersom de nämner hög spänning och plasma antar jag att det  är nÃ¥got som i alla fall joniserar luften, kanske ozon??

(En parentes om Ozon.
Det gäller att skilja pÃ¥ marknära ozon och den ozon som finns högt upp i atmosfären.  Det är samma ozon men den marknära ozonen är direkt skadlig för växter och djur. Den marknära ozonen kan bildas av bilavgaser i kombination med solljus och den kan dÃ¥ bildas mÃ¥nga  timmar efter utsläppet frÃ¥n bilarna, dvs man kan alltsÃ¥ fÃ¥ en stor mängd marknära ozon som bildas  mÃ¥nga tio-tals mil frÃ¥n där avgaserna bildats, exempelvis en storstad pÃ¥ kontinenten kan orsaka en stor koncentration marknära ozon i Sverige, var beror pÃ¥ vindriktning, vindstyrka, temperatur och solsken mm. Enligt naturvÃ¥rdsverket: "Beräkningar visar att marknära ozon orsakar stora kostnader i Sverige genom skador pÃ¥ jordbruksgrödor och skog. Kostnaderna uppgÃ¥r lÃ¥gt räknat till en halv miljard kronor varje Ã¥r"  Som tur är är tröskelvärdet för skador pÃ¥ människor avsevärt högre än pÃ¥ växter annars skulle vi vara illa ute

Ozonet i atmosfären fungerar som ett uv-filter som gynnar alt levande på jorden, tyvärr flyttar sig inte det marknära ozonet upp i atmosfären.)
« Senast ändrad: 27 februari 2014, 20:04:23 av vildevilde »

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Luftrening
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2014, 22:02:58 »
Jag förstår inte riktigt. Vill du ha en maskin som renar luften så finns det bara en enligt mig. Allt annat är filtret/jonisering/plasma mm.
Daikin, vad annars?

Utloggad vildevilde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftrening
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2014, 00:32:42 »
Jag förstår inte riktigt. Vill du ha en maskin som renar luften så finns det bara en enligt mig. Allt annat är filtret/jonisering/plasma mm.

Jag vill ha en maskin som värmer mitt hus, inte en som fördärvar luften i samma hus.

Jag vill veta lite mer om vad det är för reningsmekanism som Mitsubishi kallar "Purifyer" , vad gör den med luften, är det säkert att det inte är hälsofarligt, vad finns det för Ã¥sikter om ämnet.  Jag vill veta för att jag är vetgirig och anar att det finns Ã¥sikter och även kunskaper om detta.

Som jag skriver är jag inte för onödiga trix med naturliga material, dvs jag ifrågasätter meningen med att försöka rena inneluften i mitt hus. Att jag inte stängt av "Purifyern" tidigare är för att jag inte tänkt på det och den var igång automatiskt efter installationen eller för att installatören satte igång den. När vi lever i en omgivning där vi inte kan andas luften som den är är det ganska kört, då gäller det att hitta någon annanstans att bo.

Edit: Har ändrat rubriken för att förtydliga
« Senast ändrad: 28 februari 2014, 10:02:35 av vildevilde »

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Vildevilde, jag hÃ¥ller absulut med dig, vanlig enkel mekanisk filtrering  och luftutbyte enligt norm är tillräckligt.
Elektrostatisk  rening, ozonreing resp blomsterrening är bara komersiella lyckopiller utan refererbara vetenskapliga stöd.
Referensera  till NASA  är rent nys.

P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Jösses! :o
Elektrostatisk rening används i de flesta kraftverk i detta landet och har gjort så i många år.
Används även till oljerening för att skilja ur partiklar ur oljan samt partiklar ur luft.
Blommor tar upp co2 och avger syre.
Det är inget nytt!
Att förneka detta som att det ej finns vetenskapligt stöd då är vi på ordentligt låg nivå.
Som att påstå att jorden är platt.
Ozon är reaktivt och binder på andra partiklar och tar exempelvis bort lukt.
Men det har negativa sidor som jag anser överväger de positiva.
Om man är rädd för effekterna från högspänning i filter då är frågan:
Har du microvågsugn?
Mobiltelefoner?
Trådlösa telefoner?
Wifi?
Det finns många saker i hemmet som i så fall skulle tas bort.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Man kan va elallergiker sägs det...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Tror säkert att dessa olika " Plasma" funktioner har en teoretisk effekt, men jag har aldrig känt någon effekt av en värmepumps reningsfunktioner. Kan tänka mig att befuktning som Daikin ururu har kan göra en viss positiv effekt för klimatet på vintern.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Bäste Bigfoot.

Elektrstatisk filterering är utomordentligt bra för avgasrening resp oljerening, men vi pratar bostadsluft  och luftrening vvp eller annan anordning.

Ingen har påstått att fotosyntesen har upphört att gälla. Men att den skulle ha betydelse för luftkvaliteen i en välventilerad bostad är rent nys.

Ja ozon är starkt reaktivt och reagerar därför lätt med andra ämen. Att det skulle binda pÃ¥ partiklar  är en synnerligen ny upptäckt.

P-O

Ps
Jorden är fortfarande någorlunda rund.
Ds
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Ja ozon är starkt reaktivt och reagerar därför lätt med andra ämen. Att det skulle binda pÃ¥ partiklar  är en synnerligen ny upptäckt.
O3 binder med andra molekyler på en partikel/ organsikt material etc och bildar andra ämnen genom redoxreaktion.
Ny upptäckt är det verkligen inte.

Citera
Elektrstatisk filterering är utomordentligt bra för avgasrening resp oljerening, men vi pratar bostadsluft  och luftrening vvp eller annan anordning
Det går utmärkt att rena luft från damm och pollen med elektrostatfilter, men det går lika bra med filter.
Anledningen till att de använder elektrostatfiler är sannolikt platsbrist för filter och att en större fläkt behövs för att få igenom samma luftmängd.
Men vad nyttan är att ha så pass effektiv luftrening i en llvp det kan man verkligen ifrågasätta.
Jag kör med alla såna funktioner från, och vill jag rena luften köper jag en luftrenare med ordentliga filter och utan jonisering.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej

Bigfoot. Det reaktiva ozonet reagera med/genom redoxreaktionen. Det binder ej.
Som följd av redoxreaktionen bildas nya föreningar. Andra ämnen kan inte bildas via redoxdeaktion, ty då krävs bestrålning alt radioaktivt sönderfall.
Observera att den kemiska nomenklaturen och begreppsapparaten mÃ¥ste hanteras strikt  för undvikande  av missförstÃ¥nd ochfelciterande
SÃ¥ fortfarande, genom att binda partiklar / organiskt material bilda  nya ämnen mhja redoxreaktionen, har nÃ¥gon gjort en ny upptäckt. Redoxreaktionen kan endast bidraga till bildandet av   nya föreningar.
Kolla periodiska systemet. Där finns alla ämnen med, fler finns inte. Att mhja kemisk reaktion ombilda ett ämne till ett annat ämne, var vad de gamla guldmakarna höll på med.

P-O

P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
Japanska tillverkar verkar ha en svaghet att stoppa in meningslösa funktioner i maskinerna. Det finns, eller fanns för nÃ¥gra Ã¥r sedan, en variant av L/L-värmepump med syregenerator. Den mängd syre den alstrade var sÃ¥ liten att det inte fanns nÃ¥gon möjlighet att märka det. Purifiern är förmodligen en apparat som tillför joner till luften. Det pÃ¥stÃ¥s att man mÃ¥ste ha rätt balans mellan positiva och negativa joner för att mÃ¥ bra. Det finns de som tror pÃ¥ Currylinjer och kristallhealing ocksÃ¥. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!