Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offset temp sensors  (läst 2754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
Offset temp sensors
« skrivet: 24 november 2011, 09:17:48 »
Våran utomhustemperaturgivare visar 1 grad högre temperatur än den verkliga utomhustemperaturen (dvs visar -3 när det egentligen är -4). I web-gränssnittet finns en sådan flik som "Offset temp sensors" och under den finns följande:

Supply temperature
Return temperature
Outdoor temperature
Hot water start sensor
osv
osv

Alla värden är 0 förutom Outdoor temp som är -3K

Betyder detta att utetemperatursensorn redan är justerad nedåt med 3 grader?
Är det bara att ändra denna till -4 och trycka update?
Är detta riskfritt att göra? :-) Har inte tidigare ändrat själv något värde på Robusten.

 

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Offset temp sensors
« Svar #1 skrivet: 24 november 2011, 13:15:12 »
Thermia har, liksom CTC (samma leverantör av styrsystemet) åtminstone tidigare använt en ovanligt lågohmig utetempgivare, vilket medför att resistansen i en lång och tunn kabel till givaren kan ge några graders mätfel. Det kan vara detta som installatören har försökt kompensera genom att ställa offset på -3K. Men ett mätfel pga kabelresistans blir inte konstant över hela temperaturområdet, utan det blir större ju varmare det är ute (och vice versa).

Börja med att kolla längd och typ på utegivarkabeln, om det är tunnaste sortens telekabel eller något liknande så bör man överväga att byta till en grövre kabel om längden är mer än några få meter. Jag har för mig att jag har sett i någon installationsmanual att det rekommenderas minst 0,5 mm². Om givarkabeln går tillsammans med kablar för nätspänning någon längre sträcka kan det löna sig att välja en skärmad kabel.
Kolla också att givaren är monterad så den verkligen mäter lufttemperaturen snarare än väggens temperatur, det kan vara idé att lägga någon slags distanser runt skruvarna så att uteluften kan cirkulera även mellan givarens kapsling och väggen. Och man bör såklart också se till att givaren inte utsätts för direkt solljus och inte sitter i närheten av någon ventil, dörr eller fönster.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offset temp sensors
« Svar #2 skrivet: 24 november 2011, 14:23:22 »
Hur gammal är robusten? 

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
SV: Offset temp sensors
« Svar #3 skrivet: 25 november 2011, 06:15:43 »
Sensorn sitter skruvad pÃ¥ husets norrsida men direkt pÃ¥ pannrummets vägg bara 0,5 m frÃ¥n en ½ x ½ meter stor ventil som kommer frÃ¥n pannrummet. Vetilen är stängd, men eventuellt släpper den ut lite värme. Jag mÃ¥ste kolla kabeltjockleken. Längden skulle jag tippa till ca 8 meter. Skillnaden pÃ¥ 1 grad är ju inte sÃ¥ stor sÃ¥ om den inte blir större i nÃ¥got skede kanske man inte behöver vidta nÃ¥gra större Ã¥tgärder. Vi har överlag lite för kallt i huset sÃ¥ man kunde ju eventuellt justera den 1 grad till för att fp lite mer värme ... fast det är väl inte ett riktigt renlärigt sätt att justera värmen :-) 

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Offset temp sensors
« Svar #4 skrivet: 25 november 2011, 08:16:34 »
Montera givaren på distanser så att inte värme genom väggen påverkar.

Jag brukar sätta ett par M6 muttrar på skruvarna mellan givaren och väggen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Offset temp sensors
« Svar #5 skrivet: 25 november 2011, 15:14:51 »
Thermia Robust har inte samma styrsystem som övriga värmepumpar från Thermia. Givaren är en PT1000 givare, fabriksinställd på offset -3K.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offset temp sensors
« Svar #6 skrivet: 01 december 2011, 21:00:47 »
justering av nollvärde för givare ska vara riskfritt. Om det är en korrekt justering dvs. I många fall, om det är ett stabilt och varaktigt fel känner man inte ens till detta utan har justerat kurva, etc, utifrån denna "verklighet"

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Offset temp sensors
« Svar #7 skrivet: 03 december 2011, 14:36:34 »
De givare Thermia har idag är NTC, dom visar inte helt rätt och när jag provat att kalibrera så kan felet blir ännu större vid en annan temperatur. Det är nog vettigt att lätta på locket till utegivaren. (jag tror NTC givare har en viss självuppvärming som störs bort om luften eller mediet får flöda fritt kring givaren)
Som David säger, funkar det bra kanske visningen spelar mindre roll. Jag har riggat en massa 1 trådgivare som jag tittar på (dom visar inte helt rätt heller men felet är mindre än 1 C)
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!