Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 340350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #900 skrivet: 21 mars 2013, 20:42:24 »
Märks väl först om 10 år eller så hur det är med starterna. Många är ju rädda för att få mycket start stop på sina vp men det kanske inte gör så mycket antar att Ctc har en liknande kompressor som sina konkurenter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #901 skrivet: 21 mars 2013, 21:22:26 »
Yes, man får hoppas att den håller som det är tänkt. Man kan bara vänta och se :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #902 skrivet: 22 mars 2013, 06:16:06 »
Nu kan det väl inte finnas många som tror att tillverkarna har något större intresse av att göra outslitliga maskiner.
Å andra sidan, med färre starter så får kompressorn jobba fler timmar med lite högre temperaturer än den skulle gjort med fler starter, så summan av det hela kanske är oförändrad.
Att en större fristående arbetstank, som ger få starter och låg "högsta" vbf är en fördel torde vara ställt utom varje rimligt tvivel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #903 skrivet: 22 mars 2013, 08:51:54 »
Ni som har en Ctc Ecoheat: Vad har ni för årscop?

Hur stort hus har ni, hur många kwh tar vp per år och vilken innetemp har ni?

Räcker varmvattnet till ordentligt?

Funderar på att få installerat en Ecoheat eller Ecopart så småningom.

Vill gärna höra positiva/negativa sidor just med Ctc:s lösning.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #904 skrivet: 08 augusti 2013, 15:57:23 »
Var på Nolia mässan och kollade på 400 serien,
Skillnaden mot min 308 var tydligen mycket mera isolering och den nya pumpdelen som kom för ett tag sedan men inga ändringar i styrning vad dom sa. Allt var i plåt, även övre skärm delen.
Mjukvaran var 121206.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #905 skrivet: 29 januari 2015, 14:29:54 »
Ni som har en Ctc Ecoheat: Vad har ni för årscop?

Hur stort hus har ni, hur många kwh tar vp per år och vilken innetemp har ni?

Räcker varmvattnet till ordentligt?

Funderar på att få installerat en Ecoheat eller Ecopart så småningom.

Vill gärna höra positiva/negativa sidor just med Ctc:s lösning.

Ja, det vore intressant om någon vill logga sin anläggning så vi får se hur det ligger till med COP i praktiken.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Erraa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #906 skrivet: 23 april 2015, 21:14:44 »
Tycker att det var lite onödigt att starta en ny tråd för en snabb fråga..

Om jag ställt in  "Värme frÃ¥n, ute" pÃ¥ 10 grader.
Och fördröjningen på 30 minuter. Betyder det då att radiatorpumpen då fortsätter att gå 30 minuter, efter att det har slagit om till 10 grader ute?

Och när det sedan blir kallare igen, startar radiatorpumpen direkt igen när det slår om till 9 grader ute?

Har en Ecoheat 400..

MVH Östlund

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #907 skrivet: 23 april 2015, 23:16:12 »
Fördröjningen betyder att den fortfarande kan värma upp till 30 minuter efter att utetempen gått över tio grader.
Just när det blir varmare ute selar det inte så stor roll, men oftast vill man inte att värmepumpen (kompressorn) skall värma på svala sommarnätter när man har inlagrad värme i huset, ofta kan det ju vara 25 grader varmt inne om det är varmt och soligt på dagarna.
Ett par timmars svalka på natten behövs då för att kyla huset, man vill inte att värmepumpen skall gå igång.
Jag skulle nog sätta fördröjningen på 5-6 timmar, eller mer.

Exakt hur cirkpumpen påverkas vet jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #908 skrivet: 24 april 2015, 05:58:07 »
Om man sätter "Värm från ute" till 10 grader och fördröjningen till 30 min så innebär det att cp stängs av när utetempen varit 10 grader eller mer i 30 min. När sedan utetempen har sjunkit under 10 grader så sätts cp igång efter 30 min.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Erraa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #909 skrivet: 24 april 2015, 16:36:41 »
Fördröjningen betyder att den fortfarande kan värma upp till 30 minuter efter att utetempen gått över tio grader.
Just när det blir varmare ute selar det inte så stor roll, men oftast vill man inte att värmepumpen (kompressorn) skall värma på svala sommarnätter när man har inlagrad värme i huset, ofta kan det ju vara 25 grader varmt inne om det är varmt och soligt på dagarna.
Ett par timmars svalka på natten behövs då för att kyla huset, man vill inte att värmepumpen skall gå igång.
Jag skulle nog sätta fördröjningen på 5-6 timmar, eller mer.

Exakt hur cirkpumpen påverkas vet jag inte.

Jaha, för att slippa att pumpen kör igång mitt i natten bara för att det råkar vara 9 grader någon timma så bör jag höja fördröjningen. Då förstår jag..

Jag såg nu att man max kan ställa den på 240, antar att det är minuter? :D

« Senast ändrad: 24 april 2015, 16:45:29 av Erraa »

Utloggad Erraa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #910 skrivet: 24 april 2015, 16:41:09 »
Om man sätter "Värm från ute" till 10 grader och fördröjningen till 30 min så innebär det att cp stängs av när utetempen varit 10 grader eller mer i 30 min. När sedan utetempen har sjunkit under 10 grader så sätts cp igång efter 30 min.

Hm, det betyder att dagar när temperaturen snittar 4-5 plusgrader, och bara kommer upp till 10 grader någon enstaka timma per dag, så kommer inte pumpen heller slå av om man har den inställd på säg 5 timmar?

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #911 skrivet: 24 april 2015, 18:13:29 »
Vp och cp kommer att gå den tiden som du satt fördröjningen till.
När tiden uppnåtts sätts börvärdet till 0 (om inte Min framledning är aktiverat) och då finns det ingen annledning för vp att starta annat än för att göra varmvatten.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #912 skrivet: 02 augusti 2015, 14:20:00 »
CTC GSi-12
Varvtalsstyrd värmepump för berg-, sjö eller jordvärme. 2,5-12 kW

Utloggad johan99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #913 skrivet: 01 november 2015, 12:45:28 »
Har en nyinstallerad CTC Ecoheat 410.
På 9 dagar har den i snitt dragit 10 kWh/dygn. Är det normalt? Jag har inte ändrat några inställningar än.
CTC Eco heat 410, 185 m borrhål, september 2015.
1 plans villa med tegelfasad, 105 kvm + uppvärmd källarvåning i Uppland.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #914 skrivet: 01 november 2015, 13:59:12 »
Har en nyinstallerad CTC Ecoheat 410.
På 9 dagar har den i snitt dragit 10 kWh/dygn. Är det normalt? Jag har inte ändrat några inställningar än.

10 kWh/dygn är helt OK så här års för en normalvilla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!