Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag ändra inställningar under sommaren?  (läst 386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanSkoglund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en bergvärmepump som installerades i somras - en Thermia Calibra 7. Installatören ställde allting på auto och sen har jag inte ändrat någonting. Nu när sommaren kommer undrar jag om jag borde ändra inställningarna så att hålet får vila.

Alla element är nedskruvade, förutom den vattenburna golvvärmen i badrum och tvättstuga.

Är det ok att låta bergvärmen tillverka varmvatten och värma golvet i badrummet och tvättstugan även under sommaren? Eller låter jag hålet vila för lite då?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9703
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behöver jag ändra inställningar under sommaren?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2024, 10:54:06 »
Klart att den måste kunna värma på sommaren också. När återstående del av huset som ska värmas lite grann får man dock se upp med att det inte blir väldigt många start/stopp per dygn för kompressorn. I vissa fall behövs en extra volymtank.
« Senast ändrad: 07 maj 2024, 13:06:59 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag ändra inställningar under sommaren?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2024, 12:44:28 »
Hej!
Det är ingen bra idé att stänga elementen, om värmepumpen vill värma huset så kommer den inte må så bra.
Det är ungefär som att gasa med bilen och samtidigt stanna med bromsen utan att frikoppla.

Det ska finnas en inställning "Årstidsstopp" där du ställer vid vilken utetemp som värmepumpen stoppar värmningen av huset.
Default är 17 C men ställ ner några grader till om du tycker det blir för varmt inne?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad StefanSkoglund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Det är ingen bra idé att stänga elementen, om värmepumpen vill värma huset så kommer den inte må så bra.
Det är ungefär som att gasa med bilen och samtidigt stanna med bromsen utan att frikoppla.

Det ska finnas en inställning "Årstidsstopp" där du ställer vid vilken utetemp som värmepumpen stoppar värmningen av huset.
Default är 17 C men ställ ner några grader till om du tycker det blir för varmt inne?

Intressant. Grejen är att jag gärna vill ha golvvärmen på och att det faktiskt känns någorlunda varmt om fötterna i badrum o tvättstuga även på sommaren. Jag har bara utegivare. Även om jag ställer in golvvärmen på max känns det som att den inte kommer att slå på särskilt ofta om jag ställer in pumpen på 17 grader?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag ändra inställningar under sommaren?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2024, 23:58:12 »
OK, det kan funka om det är OK flöde mot golvvärmen, men då måste du ställa upp Årstidsstopp och minvärdet på framledningen?
Men exakt vilka temperaturer du ska ha får du nog prova dig fram till.
Viktigt att golvvärmen står på max så att dessa inte stryper flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 758
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Behöver jag ändra inställningar under sommaren?
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2024, 08:42:55 »
Som sagts här ovan skall du absolut kolla hur ofta pumpen startar och stoppar när du har ställt in den som du vill ha det för annars riskerar du att den startar alldeles för ofta.

En gång fick jag för mig att styra mer värme till nedervåningen (källaren i ett souterränghus) så jag ströp flödet till övervåningen. Detta resulterade bla i att värmepumpen började starta och stoppa väldigt mycket oftare än innan. Och varje start sliter säkert litet på pumpen så det resultatet ville jag absolut inte ha. Så vill jag absolut göra som jag tänkte så måste jag skaffa en extra volymtank.

Problemet med att ha varma golv i tex badrum och dusch löste jag omedvetet pÃ¥ ett annat sätt. LÃ¥ngt innan jag skaffade  värmepump ville jag ha varma golv där och dÃ¥ var det elvärme i golven som var enklast och billigast att installera (jag helrenoverade rummen samtidigt). Och nu när jag har värmepump är jag extra glad över dessa elvärmda golv eftersom jag kan ha varma golv i bad- och duschrummen även om värmepumpens elementvärme är avstängd pÃ¥ sommaren.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag ändra inställningar under sommaren?
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2024, 13:28:05 »
Fördelen med en inverter är att den kan gå ner till ca 1,5 kW uteffekt, men det är omöligt att veta om det är tillräckligt lite för att inte få för många start/stopp.
Styrningen av värmepumpen är ju också nått som bör kollas, startar den med hög effekt och sen sakta sakta reglerar ner så kommer det bli knas ändå.
Men jag skulle absolut testa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!