0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle tro att det har med kompressorsmörjning och oljeåterföring att göra.Nibe har nåt liknande, men inte lika påtagligt, tror den startar på 30 Hz och sedan kan gå ned till 20, den ökar till 30 Hz med jämna mellanrum när den gått på minvarv en viss tid.Har inte alla siffror i huvudet, men skulle tro att de flesta har nåt liknande som ska säkerställa smörjningen.Känns lite extremt att börja med 50 Hz dock.Skulle vara intressant att se vad tillverkaren svarar på den frågan...
3-5 ggr/timmma??Finns inga toleranser för start o stopp samt timrar för återstart att ställa in i dessa sofistikerade nya maskiner?
Min Nibe F1255 startar alltid på 40 Hz och nu när det inte behövs så mycket värme, så går den ner till 20 Hz efter ca 3 minuter (om den inte ska värma varmvattenberedaren, då ligger den kvar på högre Hz)Jag kan inget om CTC, men om det är liknande som på Nibe med gradminuter, så är du på rätt väg.Jag har gjort en tabell på antal starter/mån under 4 - 5 år med Gradminuter - 150 och från Maj 2023 ändrat till std - 60 GM för att få fram skillnaden, tänker testa ett år, sen kommer jag att ställa om till - 150 GM igen.Tabellen finns här: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80439.msg822244#msg822244den är inte uppdaterad, det får ni göra själv, men alla siffror är redovisade i "Loggningsforum" varje månad.
Inatt var det 11 grader mest hela natten och börvärde framledningstemp var 25 grader.Jag hade pumpen inställd på -180 gradminuter, inställt via app. Jag ändrade detta sedan till -190 direkt på displayen när jag fick följande beteende bara för att se om att det gjorde skillnad att göra inställningen på displayen. (det gjorde det inte)Så om ni kollar grafen nertill så tar den hänsyn till gradminutrarna. Den startar alltså vid önskade gradminutrar, men startar kompressorn på 50rps, skjuter ut ca 37 graders framledningstemperatur och stoppar sedan efter bara 4 minuter. När den stoppat kanske den arbetat upp +30 gradminuter, så den stoppar på -160 gradminuter om den började på -190 gradminuter.Den fortsätter sedan med en vilopaus på 10 minuter (den vill inte starta kompressor med kortare intervall än 10 minuter) att fortsätta göra samma sak tills den arbetat upp sig till + på gradminutrarna. Sedan tar den en längre paus och räknar ner gradminutrarna igen till mitt inställningsvärde. Jag testade dra upp börvärde framledningstemp till 32 grader och då jäklar körde den igång ordentligt. Den varvade upp till 50rps men varvade sedan successivt ner till 20rps som förväntat och då tusan ville den komma ner till 0 på gradminuter. Nu ändrade jag tillbaka kurvan strax innan uppnådda gradminutrar eftersom tempen började stiga ute och jag ville inte ha ett bisarrt varmt hus.Min slutsats är att om returtempen kommer upp till önskad framledningstemp så struntar den fullständigt i att jag ligger massa minus på gradminutrarna. Och så startar den därmed var 10:e minut...
Tittade lite i manualen och att du inte får rätt feedback från Ctc om startfördröjningen:15.10.1.1 Inställning av fjärrstyrningsfunktion, exempel 1. Definiera en ”Ingång”Verkar som du här kan göra en egen startfördröjning (avstängning värme) med ett smartrelä, som du kan använda när du behöver, så den inte startar så ofta. Alternativet är väl annars någon volymförstorare och att du inte har "kortslutande radiatorer".
Mitt vp är blockerad 4 tim alla vardagsmorgnar sedan 1 år (dyraste timmarna), så jag har svårt att tro att ditt hus tappar värme snabbt. Kan du få din vp att köra ikapp gradminuterna 1-2 gång/2 tim så borde det fungera.Kanske du behöver kombinera åtgärder tex flöde, volym och tidstyrningFast bäst om ctc fixar såklart.
Problemet är att den inte vill jobba tillbaka gradminuterna. Antingen är det så att den stoppar för att returtempen är lika hög som framledningen, eller så är det för att diffen mellan fram/retur är för stor. Oavsett vad så stoppar den i detta läge efter 4 minuters körning.Den har jobbat ikapp lite gradminuter, men om det är säg -160 gradminuter så stoppar den när det är -130 gradminuter. Och så fortsätter den så tills gradminutrarna är på plus igen.Om jag lurar den till att vara stoppad under en längre period så förlänger det bara perioden innan den börjar bete sig så här.Möjligt att den kommer komma ur detta moment 22 när utetempen är nere på 6-7 grader när önskad framledning åtminstone är runt 28 grader.
Det låter som att ditt värmesystem (efter pump) funkar inte alls bra. Standardfrågorna, öppna termostater? Om ja, har du temperaturskillnader i olika rum? Kallt längst bort från värmepumpen? Känn på alla returslingor om vissa blir varma fort, i så fall, stryp dem tills alla rum håller samma temperatur med vidöppna termostater. Om det blir för varmt inne, justera förskjutning eller värmekurva.
Jag tror ju att systemet är väl intrimmat i alla fall. Har hållt på att trimma under år med gamla Nibe F2025 och VVM 300. Vad är det du letar efter när du tror att så inte är fallet? Under körningen där jag satte framledning till 32 grader så hamnade delta till slut på ca 7 grader och höll sig där när den körde på 20 rps med 35 graders framledning och 28 på retur under en bra lång stund. Alla element kändes jämnvarma.
Problemet är att den inte vill jobba tillbaka gradminuterna. Antingen är det så att den stoppar för att returtempen är lika hög som framledningen, eller så är det för att diffen mellan fram/retur är för stor. Oavsett vad så stoppar den i detta läge efter 4 minuters körning.
Detta:Hur går den om du kör den manuellt, fullt ös uppvärmning?Kan du hjälpa automatisk drift med fast hastighet på cirkulationspumpen? Har du någon tank som bråkar?
Jag tror den stoppar för att skillnaden mellan börvärdet och ärvärdet blir för stor när den går med 50% effekt första tiden.Har ögnat igenom manualen och kan inte se att det värdet går justera, det jag tror skulle kunna fungera är om de ställer cirkpumpen på 100% under de tider på året när värmebehovet är så litet att detta problem uppstår.Enda nackdelen kan var att det kan susa lite i radiatorerna, i vart fall i vissa rum.Testa det.
100% på den gamla borde motsvara ca 40% på den nya, om flödet låg på runt 1000 l/h med gamla pumpen.Så tolkar jag det i alla fall.Drygt 40 kPa vid 1000L/h
Hmm, kan det vara att den styr mot returledningen på nåt sätt, det kanske inte är omöjligt?Ivt körde ju så en gång i tiden.
Här är grafen. De två sista körningarna så ställde jag upp laddpumpen för värmebäraren till 85% från 60%. Den sista körningen höjde jag cirkpumpen till en 50m2 slinga och fick ner framledningstempen ytterligare en grad.Antingen är jag precis på gränsen för att den ska tycka att diff mellan fram/retur är för stor, eller så är det ett stort sammanträffande att den alltid stoppar när returledningen nått upp till börvärdet. I det här fallet 26 grader.(kurvan i mitten var en varmvattenkörning)
Jag jämför min kurva med din. -Ditt Delta stiger mycket snabbt-Din Retur temp börjar öka på mycket kortare tid-Din Retur ökar mycket snabbareRelativa flödet och volymen skiljer.Vad är normalt och bra, någon?
Den lilla radiatorn i pannrummet ska vara hårt strypt, eller avstängd.
ju mer vatten som cirkulerar tillbaks "orörd", desto snabbare stiger framledningstempen.Har du någon öppen bypass i systemet ska även den stängas, då är det bättre att lyfta av termostaten på någon av radiatorerna för att säkerställa flöde (behövs för att värmepumpens styrning ska vara garanterad ett flöde som kan påverka tempgivarna).
High Five ✋ Härligt! Nyfiken fråga nu.Den ser ut att ha gått ~50% av tiden, vad har den förbrukat i el?Min har kört 97 min, blir ca 3,2kWh/145m2, 11°C i natt.
Isolering är en av de få investeringar idag som verkligen ger en garanterad avkastning 😊
Känns värmesystemets retur lika varm? Tänkte så inte växelventilen läcker en smula och den returen från beredaren är ju betydligt högre. Sen tänkte jag lite på vad som händer om cirkulationspumpen sitter åt fel håll, då blir returen hög snabbare. Rent praktiskt, om stigare och retur mot huset är växlade som installationsfel är mer sannolikt.Minns inte om detta systemet hade suttit ett tag eller om det var rätt färskt installerat?Håll om stigare och retur på någon radiator och dra på värmen ordentligt, känn temperatur med fingrarna. Värmen ska börja i röret till ovansidan.
Jag tror inte något är felkopplat. Eller, ett element på översta våningen tror jag faktiskt de förväxlat fram/retur så att det går andra vägen (upptäckte det när jag gick runt med IR-termometer och justerade häromdagen), men jag vet inte om det påverkar.
Just det, så var det med uppgraderingen.Det får inte vara så. Det ska åtgärdas. Även om det är bara en radiator så kan det påverka negativt när den är öppen.
Problemet med felvänd radiator är omvänd skiktning. Normalt sett fastnar det varma gärna i toppen tills det faktiskt kallnat och gradvis sjunker ner. Är radiatorn felvänd så stiger det rakt upp till "utgången" med naturens lagar som hjälp utöver flödesriktningen. Men inte hela världen med bara en radiator. Stäng helst av den. Har du halvmodernt koppel så kan det fixas med "senilkoppel". X-rör som inte bygger många cm.Men ändå, så dåligt går den inte? Det är ju svårt att få returen mycket lägre än så med radiatorer i början av uppvärmningssäsongen.Sen är det positivt att kompressorn varvar upp extra i början för att få ordning på smörjningen.När du kommer längre in i uppvärmningssäsongen så kommer det se bättre ut. Men en tank på en stor pump är ju inte tokigt. Känns som den verkar lite väl stor egentligen. Har du plats för 300-500 liter bredvid så gör det ju gott förstås. Men det är ju en kostnad och väldigt låg avkastning.
Mycket med värmesystem är väl lite som "ska kännas bra i hjärtat". Det har ett stort värde.Det brukar kunna ringas in i hyfsat dyra ingrepp. Radiatorer med marginellt bättre prestanda, shuntautomatiker, tankar och annat som kan få traditionellt och ekonomiskt tänkande att få kli i hårbotten.Men slitage på en värmepumps ogynsamma drift är svårberäknat.Osäker på hur stor mätbar skillnad du kommer se med 100 liter, men 100 liter är ju 100 liter. 6-7 minuter gångtid borde den svälja om man kopplar den på ett sätt som fördröjer på halveffekt.Ett "idag-tips" är att sänka VB-flödet lite extra, så du ligger på runt 10 i delta. Då kommer mer värme avges innan vattnet kommer tillbaka.Golvvärmesystem är jag lite förtjust i köra med styrd shunt, men ser inte ut så i de vanliga stugorna, där brukar de sitta komplicerade manuella shuntar, utan direkt något mervärde än fysisk smidighet och temperaturbegränsaren.
Nu vet jag inte hur känsligt det är med en varvtalsstyrd pump och arbetstank/volymtank etc men med min on-off, 100l nibe ukv på mitt system så funkar denna inkoppling allra bäst konstigt nog https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80579.0 men så mäter jag på returen och jag kan köra med termostater överallt utan problem, samt så är det 2-rör system.
Har liknande problem med en Ecopart i 608M tycker jag får alldeles för många start och stopp. Framledningstemperaturen slår på ca 5 grader till mina konvektorer.Har du fått någon återkoppling från CTC?
Jag väntar på att problemet ska uppstå igen, men sen jag började USB-logga har allt tuffat på som det ska...
Hej Jocke,Som du kommer ihåg så bytte jag min GSi-612 till en GSi-616 i december 2023 och allt har fungerat bra tills nyligen då utetemperatruren var högre. Med utetemperatur ca +11-13 grader startar GSi 616 redan runt -90 gradminuter fast jag har -210 gradminuter inställt värde. VP kör sedan bara några minuter på 50 rps och stoppar och går till startfördröjning 10 minuter långt innan -gradminuterna har kommit till noll. Delta temp på värmebäraren då detta sker är runt 8 grader. Börvärdet var 26 grader.Verkar vara samma problem som du hade. Löstes det med den uppgradering av mjukvaran som CTC gjorde hos dig ? Vilken version på mjukvaran har du nu installerad ?Mvh Kent