Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumstermostat ändrar inte värmen  (läst 10290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Rumstermostat ändrar inte värmen
« skrivet: 14 oktober 2014, 13:38:59 »
Hej, jag har mätt golvtempen och i entren är det 25 grader, tvättstuga 27 grader och i vardagsrummet 19 grader. Vilket vi tycker är för kallt just nu.

Det är bergvärme i huset med uponor för golvvärmen. Jag tittar de blåa styrdonen på golvvärmen och ser att för entren och tvätt så är nivå-mätaren eller vad det är på högt värde, och i vardagsrummet så är det nära botten. Rumstermostaterna har stått relativt lika över en längre period, men nu när det blivit kallare ute märker jag att golvet inte blir varmare i vardagsrummet även om man skruvar på rumstermostaterna. Jag har även ökat värmen på IVT-pannan i tron att där var "felet". Istället blev det mycket varmare på övervåningen där det är radiatorer. Och även i Entre och Tvättstuga. Men vardagsrummet där vi tyckte det var kallt, blev det ingen skillnad. Så väldigt ojämn värme i huset just nu.

Ringde Uponor och de tipsade om att lossa styrdonen helt (jag är novis på det här) och gjorde så. Nu 3 timmar senare är det 1 grad varmare på golven. Trögt, men uppåt. Det betyder väl då att styrdonen är paj, men kan jag på något enkelt sätt kolla att de är trasiga? Jag har lite mätutrustning hemma, men på vad / hur ska det mätas?

En annan sak, när man justerar rumstermostaten, ska då styrdonen direkt börja "veva" på något sätt och ställa om sig i det där nivåmätarfönstret? Och hur fort ska det gå?
För även på de platser där golven är varma så justerar sig inte styrdonen alls. De verkar alla ha kilat fast eller nått.

Tips mottages gärna

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2014, 13:47:23 »
Det du kalla nivågivare är flödesgivare. Är de högt uppe har du högt flöde, långt ner: lite eller inget flöde.
När termostaten slår av ska flödet sjunka till noll, när den slår till igen ska flödet öka igen på ngn minut eller så. Det kan vara så att den lilla tappen som motordonet aktiverar in eller ut beroende på fabrikat, har fastnat i stängt läge efter sommaren, eller så är flödet i den kretsen strypt permanent, vilket justeras i anslutning till flödesgivaren, hur beroende på fabrikat.
Utan flöde, ingen värme från slingan.
« Senast ändrad: 15 oktober 2014, 12:59:25 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2014, 14:06:55 »
Gotcha. Jag har ju då dessa röda justerknappar oxå att titta på. Dessa fattar jag mig inte på alls. Vissa är vad jag tror helt avstängda, vissa har längre vridmöjlighet än andra. Vissa går bara en kvarts varv, vissa ett helt varv. Och det är ju låsringarna som orsakar det. Men är det rätt att det kan fungera så?

Vi har hyrt ut huset i 3,5 år och flyttade åter i våras. Före det bodde vi bara 1 år sen det byggdes nytt. Jag är högst osäker på att golvvärmen någonsin fungerar som vi velat.
Och jag är även osäker på om den familj som bott här med 4 barn inte varit inne o tamprat. De var amerikanare och hade en del konstiga fuffens för sig i huset...

Kan jag själv på något sätt kolla upp att flödet fungerar som det ska? Eller att röda knapparna är korrekt "öppna"? Det känns som att när jag justerar en röd knapp att ingenting händer. Det börjar inte susa mer på mer än 1 av kretsarna vet jag. De andra är tysta oavsett läge på röda knapparna.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2014, 14:53:25 »
Är dina gvslingor ingjutna i plattan? Då tar det en lugn dag innan det blir varmt, tålamod.

Men om det inte blir varmt:
Du kan dra ner flödet på de andra slingorna och tvinga vattnet att gå igenom den långa vardagsrumsslingan, notera vilken lägen/varv du hade från början. Känn på tillopp/retur med händerna så vet du om flödet gått igång. När det gjort så, ställ tillbaka de andra slingorna till utgångsläget.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2014, 14:56:42 »
Jajamen, kommer vänta tills imorgon.

Men jag skulle gärna vilja veta lite mer om de röda justerknapparna. Varför de är så olika i hur långt de går att justera.

Samt, kan jag mäta mig till om styrdonen är trasiga? De är ju troligen det, men jag vill mäta allihopa så jag vet hur många som behöver bytas.

(extrafråga, vem bär billigast ersättare?)

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2014, 15:56:43 »
Det är rätt ovanligt att styrdonen av ett bättre märke pajjar, du kan enkelt kolla om de fungerar genom att vrida termostaten till min, vänta 2 minuter och se om den stänger. Jämför med dem andra om du är osäker på vad som ska flytta sig.
Har du trådlösa rumsgivare så kolla batteri först(men det antar vi att du gjort)

Det är vanligt att en längre slingor i ett gvsystem inte "kommer igång" på höstkanten. Jag "lagar" flera sådana i lägenheter varje år.

Tycker du ska hoppas på det enkla problemet först :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2014, 16:07:29 »
Det är trådat, och jag har kollat att signal skickas. Det blinkar både på termostaten och knäpper till efter nån sekund eller två i enheten vid golvvärmen.

Har mailat Uponor och bett om hur man mäter sig fram till om de är paj eller inte.

Som du säger så bör de ju börja justera sig självt, men jag vet inte hur. De är stendöda. Inget händer öht.

Vad är det som ska hända? Ska innandömet börja snurra upp sig eller vadå? Ska den mekaniken fungera även nu när dom är helt avgängade från själva golvvärmen? (som test för att se om golvet blir varmare när flödet är helt öppet... (annars är ju ventilerna kanske igensatta))...

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2014, 19:50:43 »
Ta en bild och lägg upp här så ska vi nog klura ut hur de fungerar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2014, 22:29:31 »
Hej!

Kolla så att inte ställdonen är förväxlade, inte helt ovanligt. Det borde ge de symtom som du beskriver, det värmer extra i varma rum men inte i det kalla.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2014, 08:23:03 »
Här är en bild på den central jag vill klura ut (har två). I denna central så är den längst till vänster entren.

Kan säga att nu ett dygn senare så är det 23-24 grader på golvet i vardagsrummet. Mycket mer behagligt. Jag har samtidigt sänkt värmeproduktionen på IVT-pannan markant (både i värme och finjustering, allt neråt). Ändå har värmen ökat. Så nu när det värmer underifrån upp, så är det en helt annan värme i huset. Gött.

Men som sagt. Kanske det är så att hattarna sitter fel. Fast det som talar emot det är ju att 2 av hattarna som är av är för "vardagsrum", de andra två för kök och matplats. Vilket alla ingår i den yta som tidigare var 19 varmt. En och samma rumstermostat styr alla dessa fyra styrdon.

Är så att om en rumstermostat ställs till "noll" (max vridning medurs), så ska flödesmätaren visa noll efter en kort stund? Och vise versa för "max" på rumstermostaten?

Just nu som test, så har jag i WC (det andra styrdonet från vänster), ställt så golvet ska bli "max" varmt. Så får vi se om styrdonen ändrar på sig eller inte.
« Senast ändrad: 15 oktober 2014, 08:26:12 av Johnny Viking »

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2014, 09:13:57 »
Fortfarande ingen förändring.

Kan huvudenheten pajat?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2014, 11:30:55 »
När du ställer en termostat på max ska den aktivera ställdonet, ja, max. De har bara 2 lägen, helt öppna eller helt stängda. När man ta av ett ställdon som dina 4 för vardagsrummet ska normalt flödet bli max, och begränsas enbart av strypventilen, den röda ratten.
Det finns dock olika modeller, en del stoppar istället flödet nör man skruva bort ställdonet, du borde kunna få reda på vilken modell du har av tillverkaren.
Gällande WC, menar du att flödet fortfarande är noll trots att du satt termostaten på max?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2014, 12:19:04 »
Ja, vred för max värme. Inget hände, öht. Tack för att du berättar att styrdonen fungerar som antingen på eller av. Antingen flöde eller inte. Bra och veta.

Inget händer iaf, på någon av slingorna. Inget öppnas, inget ändras.

 dontknow

Utloggad Johnny Viking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2014, 12:23:46 »
Jag har en annan uppsättning som sköter enbart garaget och tvätten. Har nu vridit om allting till max.

Ingenting händer.

Jag börjar ana att något måste ha hänt i själva centralenheterna?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Rumstermostat ändrar inte värmen
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2014, 12:29:09 »
Vad gjorde du i vardagsrummet, du säger att där hade du för varmt men nu lagom?
Är det flöde där eller inte? Vad hände när du skruvade bort de 4 donen (om det var det du gjorde)?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!