Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750  (läst 1558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jakob1980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« skrivet: 02 december 2019, 17:06:01 »
Har en Nibe F750 Cu från 2010, som jag misstänker aldrig funkat helt som den ska. Men nu i höst är det tydligt att något är fel.

Min hetgas stiger relativt snabbt upp till 110 grader vilket begränsar kompressorn som i sin tur inte då klara av att öka temp på värmen i systemet och tillsats krävs. Det är så pass illa att tillsats krävs vid så hög temp som + 7 grader.

Har nu haft två olika serviceföretag här. Det första företagets kunskaper sträckte sig inte mycket längre än att byta luftfilter och avlyfta systemet.(vilket inte behövdes). Företag nr 2 gjorde i princip samma sak men sa att pannan fick för lite luft. Så de skulle komma tillbaka och rengöra luftkanalerna och justera stosarna. Det kanske kan vara bra att göra eftersom det inte gjorts på ett tag, men jag är tveksam till att det påverkar så mycket.

Är det någon som har en idé? Har dammsugit forumet och ingen beskriver samma problem som jag har.

//Jakob

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 02 december 2019, 17:14:44 »
Tycker det låter som att du ska vända dig till ett serviceföretag som verkligen kan NIBE och frånluftsvärmepumpar. Låter tyvärr som läckage av köldmedia tycker jag. Hetgastemperaturen stiger rejält, förångningstemperaturen sjunker som en sten till ca -15 grader men avluftstemperaturen vill inte gå under några plusgrader när den istället borde vara strax ovanför förångningstemperaturen. Kan du läsa av värdena?

Det som de två första företagen håller på med kan man fixa själv även om man kan behöva köpa något rensningsverktyg och hyra luftflödesmätare. Tror inte det är där felet sitter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« Svar #2 skrivet: 02 december 2019, 17:45:31 »
VP blir inte av med värmen, då kan hetgasen stiga rätt bra , även om det är gasbrist. Går pumparna som dom ska 2 st

Utloggad Jakob1980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« Svar #3 skrivet: 03 december 2019, 11:36:30 »
Bägge pumpar - du menar cirkulationspumpen och värmebärarpumpen? Ja de funkar.

Det är detta som är det märkliga med mina problem. Allt verkar funka som det ska förutom att begränsningarna på hetgas och även ibland, men väldigt sällan förångarbegränsnigen, inte låter min kompressor jobba. Istället tvingas tillsatsen gå in.

//Jakob

Utloggad Jakob1980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« Svar #4 skrivet: 05 december 2019, 10:15:47 »
VP blir inte av med värmen, då kan hetgasen stiga rätt bra , även om det är gasbrist. Går pumparna som dom ska 2 st

Menar du att det kan vara för dålig cirkulation i värmebärarpumpen eller cirkulationspumpen?

Mina funderingar går mest kring att hetgasen blir för hög redan när kompressorn är vi kanske 50-60 Hz. Tyder inte det på att det är något fel på kylkretsen och köldmediet? Kan köldkretsen bli fysiskt blockerad så det flödar dåligt i den? Dvs den hinner inte/kan inte avge sin värme i kondensorn?

//Jakob

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« Svar #5 skrivet: 08 december 2019, 20:45:50 »
ja det kan bli hinder i kylkretssen, om tillexempel torkfilter är igensatt, eller dålig expansionsventil m.m. hetgasen blir hög, om du har lite soppa i maskin, då får den inte kylning av suggasen.

Utloggad Jakob1980

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Begränsar kompressorn - hög hetgas Nibe F750
« Svar #6 skrivet: 09 december 2019, 22:53:53 »
Nu har jag upptäckt att suggasen ligger på runt 20-22 grader i princip hela tiden, även om avluften ligger på -4 grader. Är inte det jäkligt märkligt? Vad tyder det på? Är givaren BT17 för suggasen kass kanske?

Vad mer kan göra att suggasen är hög även om avluften är låg?

//Jakob

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!