Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tänka med EcoEl + EcoAir + VVB?  (läst 757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rampage

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur tänka med EcoEl + EcoAir + VVB?
« skrivet: 10 mars 2020, 11:43:41 »
Hej,

Nyregistrerad på forumet även om jag försökt läsa in mig på all bra information som finns här om primärt EcoEl/EcoAir.

Vi har en 9 år gammal installation med EcoEl - EcoAir samt en 100l VVB. Allt detta installerades vid nybygge och vad jag förstår var VVB något av en efterkonstruktion då det producerade varmvattnet inte räckte till för att fylla bubbelbadkaret.
Då jag precis fått möjlighet att i realtid se lasten som ligger på våra tre faser så upptäckte jag att vi så fort vi behövde producera varmvatten så gick det åt mycket effekt och framförallt en fas drog kring 20A.
Jag trodde först att det var vår VVB som stod för detta men så hittade jag en inställning i EcoEl att den fick använda 9kw på elpatronerna för "övre pannan" vilket ju blir ca 13-14A(?) på respektive fas. Lägger man sedan på EcoAir och VVB på det så hamnar man lätt över 20A (Har 25A huvudsäkringar).

Såvitt jag kan förstå så innebär det också att vi inte använder EcoAir så himla mycket för att faktiskt värma vatten utan elpatronerna gör det mesta av jobbet vilket väl inte är att föredra?

Jag såg dessutom att börvärdet för "övre panna" var satt till 52° och max framledning (undre pannan?) var satt till 40° och om jag förstår det rätt så jobbar EcoAir mot undre pannan?
Det innebär då att skillnaden mellan undre och övre måste lösas med elpatroner?

Jag förmodar att när jag ska "trimma" detta måste börja med att bestämma hur varmt vatten EcoEl ska skicka till vår VVB?
VVB har jag för övrigt satt till ca 60° (uselt analogt vred för att ställa börvärde).

Det beror såklart på många faktorer men är det bättre att bara försöka använda EcoAir för att värma vatten i EcoEl och sedan ta resten i VVB för att skapa en ackumulerad mängd varmare vatten eller ska man "förvärma" mer innan det går till VVB?

Jag är primärt ute efter att minska vår energiförbrukning då jag tycker vi ligger väl högt och det enda jag kan se som förbrukar mycket är just värmning av varmvatten.
En-plans stenhus byggt 2011 med golvvärme och påstått mycket bra isolering samt FTX på ventilationen och vi förbrukar cirka 2000kwh/månad (ungefär samma varje månad, sommar som vinter). Orsaken till att vi har samma förbrukning sommar som vinter är att vi även har en pool som går 8 månader om året...

Många och förvirrade frågor men det här är en helt ny värld för mig...

Tack på förhand!

Mvh,

/Pontus

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hur tänka med EcoEl + EcoAir + VVB?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2020, 12:18:38 »
Har du effektvaktfunktionen (strömtransformatorer i elcentralen) inkopplad till EcoEl?

En hake med äldre EcoEl är att mätkretsen är gjord så att den inte kan avgöra vilken av faserna som är högst belastad, och inkopplingen av elpatronerna är dessutom gjord så att den inte kan dra ner lasten godtyckligt på vilken fas som helst.
Vet ej exakt när de fick individuell mätning av faserna, men någon gång mellan 2006 och 2015.

Är VVB trefas- eller enfasansluten? Vad har den för effekt? Om den är enfasansluten, är den då för 230 V och ligger mellan en av faserna och nollan eller är den för 400 V och ansluten mellan två faser?

Sen antar jag att det finns en blandningsventil efter VVB, när installationen är så pass ny?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rampage

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur tänka med EcoEl + EcoAir + VVB?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2020, 12:31:52 »
Har du effektvaktfunktionen (strömtransformatorer i elcentralen) inkopplad till EcoEl?

En hake med äldre EcoEl är att mätkretsen är gjord så att den inte kan avgöra vilken av faserna som är högst belastad, och inkopplingen av elpatronerna är dessutom gjord så att den inte kan dra ner lasten godtyckligt på vilken fas som helst.
Vet ej exakt när de fick individuell mätning av faserna, men någon gång mellan 2006 och 2015.

Är VVB trefas- eller enfasansluten? Vad har den för effekt? Om den är enfasansluten, är den då för 230 V och ligger mellan en av faserna och nollan eller är den för 400 V och ansluten mellan två faser?

Sen antar jag att det finns en blandningsventil efter VVB, när installationen är så pass ny?

Effektvakten verkar ej vara installerad då EcoEl rapporterar Strömuttag = 0 alltid.
Jag har förutsatt att VVB(Nibe Eminent 100 CU) är enfas 230V då den kopplats in i ett vanligt schuko och då är det 1kW som gäller enligt manual.
Det stämmer, det finns en blandningsventil på utgående vatten efter VVB.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!