Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 smart price adaption tillsammans med nibe solceller  (läst 1379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fr3dr1k

  • Gäst
Fr3dr1k
F750 smart price adaption tillsammans med nibe solceller
« skrivet: 14 april 2020, 13:54:21 »
Hej värmepumpsexperter,

har haft nibe f750 nu sen september i nytt hus.

Hus 194 kvm (2 plan med ryggåstak)
Nibe solceller + växelrikttare, effekt 9 kW.

 Har nyligen fÃ¥tt igÃ¥ng solceller och skaffat elavtal därefter. Jag har valt ett timbaserat elavtal och aktiverat funktionen "smart price adaption". Jag undrar om det är nÃ¥gon här inne som förstÃ¥r hur "Smart price adaption" fungerar tillsammans med hur solcellerna pÃ¥verkar driften (aktiverat att solceller fÃ¥r pÃ¥verka värme & vatten)? Det mest optimala är väl att förbruka sin egen el för att undvika elnätsavgifterna och därefter sälja elen som blir över? Sen ska även pumpen avvakta med att använda sin el under det dyraste timmarna och ta igen allt under det billigare timmarna? Men sköts detta helt av pumpen? Dvs, jag vill att pumpen gör den allra mest ekonomiska lösningen och jag anpassar mitt liv därefter.

Vad har ni för erfarenheter av detta samt sköter pumpen allt själv? Ser att elpatron exempelvis slår till ibland mitt på dagen fastän det är 9 grader ute, dock samtidigt som produktion av solel så kanske tar tillvara på den? Manualerna är under all kritik så jag kan inte läsa mig till hur allt detta hänger ihop (har läst manual för f750, eme20 & solcellerna). Växelriktarens 4:a lägen förstår men jag ser inte hur mycket el som förbrukas för stunden samt hur mycket som säljs...

Dela med er vad ni tycker/tänker/ vet.

Vill trimma in huset för att nå så låg förbrukning och så billigt som möjligt.

Tack på förhand!

nibeuser123

  • Gäst
nibeuser123
SV: F750 smart price adaption tillsammans med nibe solceller
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2022, 09:24:08 »
Hej,

Sitter i exakt samma båt. Har du fått svar eller lärt dig något om detta sedan du skrev inlägget?

Utloggad mattias_nybro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, är snart i samma situation med installation av NIBE solceller ihop med F750 och smart price adaption och är lika villrådig - har ni några tips på optimering och inställningar mm tar jag tacksamt emot dem.
« Senast ändrad: 26 maj 2022, 14:27:26 av mattias_nybro »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!