Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av uppvärmning?  (läst 3237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tig3r

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken typ av uppvärmning?
« skrivet: 13 april 2015, 00:42:41 »
Hej

Behöver lite synpunkter på vad ni här på forumet skulle välja för typ av uppvärmning i min situation.

Bakgrund, jag och sambon är på väg och ska flytta till ett annat boende. Ett mindre hus, under 80kvm byggt på tidigt 2000 tal. Huset befinner sig i Luleå, ca 100mil norr från huvudstaden. Oftast sköna somrar men lika ofta snorkalla vintrar.
Huset har idag väldigt låga uppvärmningskostnader, under 10000kr/år med hushållsel inräknat. Uppvärmningen sker idag med eluppvärmda slingor i golvet. Det finns en kamin men den stöd-eldas väldigt sparsamt. Som huset ser ut idag bär det sig knappast att investera i ny typ av uppvärmning.. men nu kommer jag till biten där jag behöver era synpunkter tummenupp Hushållselen hålls nere då det enbart bor en person i bostaden i dagsläget, dock är införskaffat en ganska stor varmvattenberedare 200L+ då personen gillar att bada badkar.

Huset kommer byggas ut ganska rejält, planen är att fortsatta bygga välisolerat, ytan ökas till ca 138kvm. I tillbyggnaderna ,2st, kommer det läggas vattenburen golvvärme. I samband med detta kommer det även uppföras ett garage på 100kvm ca 10 meter från bostadshuset. Garaget får en inre takhöjd på just under 4m. Tanken är att det kommer grävas en kulvert för både värmeledningar samt vatten mellan garage och hus. Önskade garage temperaturen är någonstans mellan 12-18C. Utöver detta så kommer det troligtvis efter ytterligare några år att läggas vattenburen golvvärme i den befintliga delen av bostaden för att kunna sluta använda befintliga elvärmda slingor.

Vad för typ av uppvärmning borde jag satsa på för att kunna värma upp huset samt garaget? Markvärme gå tyvärr bort helt pga tomten, det kommer tyvärr inte finnas utrymme.
I övrig så finns det utrymme i både bostadshuset samt garaget att ha en VP.
Många har rekommenderat mig frånluftsvärmepump. Det hade säkert fungerat bra i bara bostaden, men borde inte förlusten av värmen i garaget störa hela systemet? Jag menar för FLVP kan ju inte få igen någon värme från garaget då det blir svårt att flytta luften tillbaka till VPen. Då det finns en kaminen så kan man kanske placera en ventil i lämplig närhet, men vill gärna slippa kravet på att elda alla riktigt kalla dagar om det skulle krävas av en FLVP. Bergvärme känns ju som en "stabil" lösning om det bara är möjligt. Då kan man ev ha pumpen i garaget och leda värmen genom kulverten till bostadshuset.
Finns det något annat alternativ? Är inte emot att ha en fläkt som står på utsidan, bara den levererar bra även i minusgrader. Vi ligger ju sällan på kallare än -30C men det kan under långa perioder ligga på -25C under vintermånaderna.

Har jag utelämnat någon bakgrundsinformation så skrik till :)
Hur hade ni resonerat inför val av uppvärmning?  help

/A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken typ av uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2015, 21:03:21 »
Fjärrvärme?
Annars så fundera på frånluftsvärmepump.
I garaget kan du ha en LLVP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tig3r

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken typ av uppvärmning?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2015, 21:32:36 »
Tack för synpunkterna  :)
Har aldrig tänkt i banorna att man skulle kunna ha två olika system, är kanske inte så dumt med tanke på att det är två olika typer av byggnader.
Kändes som att det vore smidigt att kunna styra allt via en typ av värmare, men kanske dumt att fästa sig vid den tanken. Kommer iof ändå ha golvvärmeslingor i garaget, så kanske blir Luft-vattenpump då. Alt elpatron för golvvärmen och en LLVP för att värma luften.

Fjärrvärme kommer nog tyvärr aldrig dras i närheten av denna fastighet, men det hade ju så klart annars varit ett självklart val tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken typ av uppvärmning?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2015, 21:59:35 »
Ska jag vara ärlig har jag aldrig förstått det där med golvvärme i ett garage, normalt traskar man inte omkring barfota där?
På en LLVP kan man rikta utblåset mot golvet så att det dessutom blir hyfsat varmt ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken typ av uppvärmning?
« Svar #4 skrivet: 15 april 2015, 09:26:01 »
Golvvärme i ett garage ger hög luftfuktighet i garaget, bättre då att sältvatten från bilen får rinna längs ett kallt golv och ned i golvbrunnen tycker jag.
Dessutom kan du spara rätt mycket isolering i sulan om du struntar i golvvärmen (som alltid är ett mindre energieffektivt system än radiatorer eller luftburen värme).

Jag skulle nog välja mellan:

1. Bergvärme, och vattenburen golvvärme i hela huset, värmepumpen i huset och kulvert till garaget, i garaget kan du ha antingen golvvärme eller en vattenburen Aerotemper som värmer, golvvärme är troligen bäst om du sätter det i hela huset, då kan du ha en låg framledningstemp och får hög COP på din värmepump.

Mellan tummen och pekfingret lär ni få ca 12-13 kW toppeffektbehov (Ca 50 W/m2) så en Daikin Evolution eller Nibe 1255 skulle kunna fungera.
Strunta i allt vad termostater och puscirkpulationspumpar heter i golvvärmefördelarna och kör istället helt och hållet med värmepumpens styr som sköter husvärmen, där sparar du lätt in mellanskillnaden mellan en konventionell värmepump och en inverter.

2. Frånluftsvärmepump typ ComfortZone eller Nibe 750 i huset, luftvärmepump i garaget (En enkel el-aerotemper som backup om/när luftvärmepumpen inte räcker till)
Även i detta fall skulle jag överväga vattenburen golvvärme i hela huset, annars utnyttjar du inte värmepumpens hela potential.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!